Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbo166

Laminera "custom" gasol behållare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska bygga ett skåp för gasolflaska 5 l komposit. Dörr på sidan då det är nere i aktre stuvfacket. Kan ej toppmatas.

 

Behöver köpa färdiga skivor och kapa till så de följer skrovets form mm.

 

Det är en båt byggd i glasfiber. Vad för färdiga skivor ska man köpa om man vill att det ska gå enkelt att laminera fast mot skrovet och laminera dit mer glasfiberväv tex?

 

Finns färdiga skivor av plexiglas, akryl mm på Bauhaus, men kanske blir problem att laminera mot dessa material?

 

Finns det färdiga skivor som är uppbyggda som båten? Dvs glasfiberremsor som hålls ihop med polyester.

 

Ska man laminera fast skivorna med epoxyindränkta glasfiberremsor eller polyester?

 

Har ännu inte klurat ut dörrkonstruktionen som måste vara tät. Tänkte att reservflaskan ska få plats inne i skåpet med.

 

Har det inträffat att fulla gasolflaskor som ej är inkopplade börjat läcka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur du bygger boxen runt flaskorna kan jag kanske inte råda dig så mycket om, men det skall vara ABSOLUT tätt, gastätt! Möjligen gör du dörren med en kraftig tätningslist och spännreglar så att den blir tät.

Gasol är tyngre än luft, så din box skall ha ett avlopp i sin lägsta del, ett avlopp som kan rinna nedåt i slang som mynnar utanför skrovet, ovanför vattenytan. Tänk "vatten" gasol beter sig likadant då det kommer löst.

 

Du kan ju bygga boxen av plywood och plasta den på insidan... tja det blir en del slöjdande...

 

Jag har aldrig hört talas om att gasolflaskor läcker, utan att det är det man anslutit till dem som läcker... men jag har inte hört talas om allting...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tips!

 

Plywood verkar ju enklast. Om jag plastar in plywood på alla sidor, ingen risk att träet ruttnar? Ska man köra polyester eller epoxy med glasfibern?

 

Mer van med epoxy. Man kan förtjocka med mikroballonger, går det att förtjocka polyester?

 

Det är lite fuktigt i stuvfacket. F n läcker det om det regnar men ska försöka fixa bättre tätning.

 

Bprde kunna bygga dörren av plywood med + plast?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, tobbo166 säger:

Hej!

 

Tack för tips!

 

Plywood verkar ju enklast. Om jag plastar in plywood på alla sidor, ingen risk att träet ruttnar? Ska man köra polyester eller epoxy med glasfibern?

 

Mer van med epoxy. Man kan förtjocka med mikroballonger, går det att förtjocka polyester?

 

Det är lite fuktigt i stuvfacket. F n läcker det om det regnar men ska försöka fixa bättre tätning.

 

Bprde kunna bygga dörren av plywood med + plast?

 

 

Plywood är enkelt att arbeta i, om det är helt torrt när du plastar får du ingen röta, jag tror inte det blir någon annan än prisskillnad mellan polyester eller epoxi för just det projektet.

Men om du har epoxivana så välj det materialet!

Mikroballonger har jag bara använt en gång, till en skada under vattenlinjen på en båt, och det blev ju väldigt bra...

Tja om det är fuktigt i båten tillverkar ju du denna box någon annanstans, i verkstaden...  Gör en mall av kartong inne i båten.

 

Sedan finns det säkerligen en hel del gasoltips på nätet, om hur en godkänd installation skall vara utförd.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasolflaskor ska aldrig monteras i skåp. I så fall måste man ha en hink till flaskan som sen kan skjutas in i ett skåp. Hinken ska vara dränerad till utsidan.

Det finns regler för gasolinstallation som man måste följa. Gör man inte det så gäller heller inte försäkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, bhemac säger:

Gasolflaskor ska aldrig monteras i skåp. I så fall måste man ha en hink till flaskan som sen kan skjutas in i ett skåp. Hinken ska vara dränerad till utsidan.

Det finns regler för gasolinstallation som man måste följa. Gör man inte det så gäller heller inte försäkringen.

 

Det är en "hink" till P2:an idag med dränering.I botten ut genom

skrovet ovanför vattenlinjen. Man kunde göra skenor som 5 liters kompositflaskan åker på, ut genom dörren.

 

Pratade med gasolinstallatör som att en full men ej inkopplad flaska är plomberad och kan förvaras utanför.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, tobbo166 säger:

Pratade med gasolinstallatör som att en full men ej inkopplad flaska är plomberad och kan förvaras utanför.

Ja så länge inte övertrycksventilen öppnar. I fastigheter gör man ingen skillnad på full eller inkopplad flaska, allt ska dräneras. Fundera lite på hur man kan lösa detta.

--

Att bygga skåp el likn gör man enkelt med plastskivor. Glasfiber/polyester på en glasskiva eller vaxad härdmasonite. Ger en snygg yta. Sen plastar man bara ihop skivorna. Använder man masonite så är det enkelt att göra skivorna så de blir "formanpassade"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...