Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hentiki

Lithiumbatterier och laddning/övervakning

Rekommendera Poster

Hej,

 

funderar på att ta lithiumsteget och sätta ihop ett system för 12V försörjning ( tanken är att kopiera det till husvagnen om det fungerar i båten på ett bra sätt).

Jag vill att systemet består av: 

12V LiFePO4 batteri, 20-40Ah (ej bestämt mig, dagspris får avgöra)

12V laddare som dessutom då matas med 12V

Batteriövervakning (gärna med blåtand)

 

om det finns någon kombinerad laddare/övervakning hade ju det varit klockrent. 

Några funderingar: kan man ha förbrukning på under laddning? Finns system som ger ström till förbrukare när motorn är igång och kopplar över automatiskt till batteridrift när denna stängs av? Hur bör man koppla samman systemet? Huvudbrytare, säkring etc?

 

nytt kapitel för mig som annars är starkströmselektriker. Tar tacksamt emot alla förslag på lösningar och idéer.

 

//Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte 12V LiFePO4 batterier, använd 3,2V celler och ett BMS system. De färdiga 12V batterier som finns består av "matchade" celler. Hur länge denna matchning håller vet man inte. Lite lurendrejeri. Med balanserade celler håller det betydligt längre.

Inga problem att ladda och förbruka samtidigt. 

Här är en bra leverantör med saker till rätt pris: https://www.ev-power.eu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej bhemac och tack för tips. Har du några förslag på cell/laddare kombination från den sidan? Måste erkänna att det inte är helt klart för mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniken är inte ny i sig men ganska okänd i båtsammanhang. Många har hört talas om det och nu dyker det försäljare som inte alltid är så seriösa och som försöker tjäna pengar.

Det finns några här på forumet som gått över och som kan bidra med sina erfarenheter. Sen får man läsa en del, finns mycket skrivet på framförallt amerikanska forum.

Just nu tror jag man ska ha lite is i magen. Utred hur mycket kapacitet man behöver mm.

Min plan ser ut så här:

180Ah LiFePO4 (ca 10tkr). 100A generator med Sterling ProAltC, Solcellsregulator EPsolar 2215bn & 260W solpaneler. 50-100A landströms laddning med ett nätaggregat som matar Sterlingburken. Allt finns och fungerar utom batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Hentiki Har precis beställt 2st https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html?cur=1 till min segelbåt. Kommer att komplettera det med en Victron BMV-700, nya kablar och huvudsäkringar. Funderar på att skippa landströms laddaren och köra enbart på motorladdning och den solcell, 50W, som jag har idag.

 

Jag uppdaterar när jag har fått allt och installerat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yapdiver,

 

det där såg intressant ut. Hur sköter man laddningen av de där batterierna? Hur gör man med förbrukningen? Kan man dra från batterierna samtidigt som de laddas eller behöver man koppla om mellan laddning och förbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Hentiki said:

Hej Yapdiver,

 

det där såg intressant ut. Hur sköter man laddningen av de där batterierna? Hur gör man med förbrukningen? Kan man dra från batterierna samtidigt som de laddas eller behöver man koppla om mellan laddning och förbrukning?

Det finns ett BMS på varje "batteripack" som ser till att de fyra cellerna laddas korrekt. Självklart kan man använda batterierna samtidigt som man laddar, under förutsättning att förbrukningen inte överstiger laddeffekten, vilket är ganska osannolikt om du inte har en dammsugare påkopplad samtidigt;)

Min plan är som sagt var att testa om jag kan vara utan en landströmsladdare och enbart köra på motorladdning, 65A med min nuvarande generator, samt solcellen för att toppa upp batteriet när jag inte är på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant fråga är hur bra generatorn laddar LiFePO4. Med Sterling ProAltC funkar det. Kompletterar man den med ett nätaggregat som ger minst 13,5V så får man landströmsladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-29 på 13:31, Yapdiver säger:

Min plan är som sagt var att testa om jag kan vara utan en landströmsladdare och enbart köra på motorladdning, 65A med min nuvarande generator, samt solcellen för att toppa upp batteriet när jag inte är på båten.

 

En fråga kring detta är skillnaden mellan våta batterier och LiFePO4. Våta batterier mår vad jag förstår bra av att toppladdas, medan de litiumbaserade batterier jag kommer i kontakt med i vardagen inte ska toppladdas i onödan = hur hantera det med solcell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger att just LiFePO4 inte ska toppladdas när de inte används dvs när de lagras. Det många gör är att ställa ner spänningen lite på solcellsregulatorn så att batterierna hålls på 80%. De sista 20% låter man generatorn trycka i när man går ut. Om det är långa uppehåll mellan laddningarna tex över vintern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemec, kan du inte beskriva koppling och laddning lite, hur mycket jobb är det att montera BMS, skall det lödas mm eller finns det pluggingrejer att bara skruva på batteripolerna inkl laddare? Mesta av BMS på nätet är ju rena kretskort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, lite enkelt. Cellerna skruvas ihop med byglar. Kretskorten är BMS delarna, kläms fast med skruven när man byglar ihop cellerna. Sen kopplas BMSerna ihop med en kablar, brukar följa med.

Andra BMS-system har en huvudenhet som man dra kablar till. Något lödande brukar det inte behövas. Betydligt enklare än att bygga IKEA möbler.

Laddning ska helst ske med konstant ström tills man uppnår viss spänning. Cellerna brukar tåla max 4V (16,0V för 4 celler). Rekommenderad laddning: 3,8V/cell (15,2V). Man helst inte ladda ur mer än till 2,8V(11,2). Absolut minimum 2,5V(10V) under så dödar man cellerna.

Generatorer i båtarna ger sällan tillräcklig spänning. Hur laddningen blir i en normal båt vet jag inte. Men med Sterling ProAltC så får jag rätt spänning. De flesta celler brukar vilja ha en normal laddning på 1/3 av kapaciteten. De 200Ah batterier jag tittar på tål 100A laddning  Jag har en 100A generator och laddningen skulle nog landa på runt 90A, helt ok. Snabbladdning kan ske med upp till 600A.

Solpanelerna kommer inte att ladda för hårt. Solcellsregulatorn EPsolar 2215BN ser till att spänningen inte blir för hög. Använder man lastutgången så kommer batterierna inte laddas ur för mycket heller. Optimal urladdning är max 200A men de tål 2000A(!). Jag kommer att byta inverter till  en som ger 2500W, max 5000W!

Yapdiver har ju beställt DETTA kit. 200Ah, 12200kr ink moms. 31,6kg (mina AGM 95Ah väger 25kg styck). Lite lyxigt kan jag tycka med Bluetooth mm. Men som vi brukar säga "det är ju till båten"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/30/2017 at 1:39 PM, Ljusdans said:

 

En fråga kring detta är skillnaden mellan våta batterier och LiFePO4. Våta batterier mår vad jag förstår bra av att toppladdas, medan de litiumbaserade batterier jag kommer i kontakt med i vardagen inte ska toppladdas i onödan = hur hantera det med solcell?

Det tar min solcellsregulator hand om;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...