Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
auxvoice

Bra bensinslang

Rekommendera Poster

Någon som har tips på en BRA bensinslang som inte torkar, blir hård och spricker? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trelleborgs bensinslang tål allt torkar inte och spricker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack men var hittar man denna, går det hitta online?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Semperit gillar jag! Köp inte Blitemas!

Mekonomen säljer Semperit, kanske även online...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt hur olika det kan vara. Jag har bara dåliga erfarenheter av Semperit. Toaslang som legat på lagret ett par år. Fullt med sprickor i ytskiktet. En gång monterade jag Semperit bränsleslang som trimplansslang. Den höll i ett år. Den delen som var på utsidan av akterspegeln far full av sprickor. Den tålde förmodligen inte solljus. En gång köpte jag slang att koppla på kranen på väggen. Jag ville ha kvalitetsslang och ingen plastslang. Jag köpte Semperit. Böjde man slangen med tryck på hörde man hur korden gick sönder inne i slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OKQ8 sålde Trelleborg slangar förut i alla fall annars har väl Swedol bra slangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Semeperitslang mellan tank och motor på en synnerligen öppen bil, slangen exponeras för solljus hela tiden på en 1/3 av sin längd, men å andra sidan står den bilen i ett garage ibland...

Iallfall har den slangen hållt i fyra eller fem säsonger. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, kan det vara så att det funnits olika modeller av Semeperit? Intressant hur det kan skilja så mycket. Ska kolla okq8 också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båtar som är CE- Märkta, måste man använda en godkänd slang med tjockare gods än normala bränsleslangar. De ska tåla öppen låga i 2,5 minuter, utan att börja läcka. Om de har något krav på livslängd vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet så har dessa godkända slangar extra dålig tålighet mot bensin och åldring... dvs de är säkert bra mot brand men dåliga på andra, som jag tycker, viktigare sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...