Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stregnil

Problem kabeldragning ekolodsgivare -Yamarin 6110

Rekommendera Poster

Som nämt i en tidigare tråd så införskaffade jag mig en Garmin 721SX  till min båt. 

Jag har hållit på i 3 timmar idag och försökt dra kabeln till akterspegelgivaren. Där finns ett par rör i skrovet som leder från instrumenten till motorn, men oavsett hur jag än försöker så lyckas jag inte dra kabeln därigenom. Jag kan heller inte dra utanför rören för då kan kabeln hamna precis var som helst...

Otroligt frustrerande... har någon här något tips till mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns en lämplig kabel som redan är draget i röret kan du dra igenom nya trådar (minst två) med hjälp av den kabeln och sedan använda den ena tråden för att dra tillbaka den befintliga kabeln med. Den kvarvarande tråden kan du du dra kabeln till givaren med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en kabeldragare som elektrikerna använder när dom drar kablar i sina vp rör,kostar väl en femtilapp på biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpvatten eller diskmedel underlättar. Är det riktigt besvärligt så använder jag PTFE fett från Biltemas cykelavdelning. Slinker inte kabeln in då så är det nog inte naturens mening att den ska vara där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr på det sistnämnda... har testat "kabelgenomförare" utan att lyckas, och tyvärr finns det ingen kabel som jag vågar använda för returdragning. 

Jag ska försöka lägga in ett nytt kabelrör, men risken är överhängande att de aldrig kommer fram ditt jag önskar utan hamnar någonstans i skrovet... man får ju jobba helt i blindo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Såpvatten eller diskmedel underlättar. Är det riktigt besvärligt så använder jag PTFE fett från Biltemas cykelavdelning. Slinker inte kabeln in då så är det nog inte naturens mening att den ska vara där.

Såpa eller diskmedel är inte bra. När det torkat sitter kabeln för "alltid".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Kane säger:

Såpa eller diskmedel är inte bra. När det torkat sitter kabeln för "alltid".

Oftast drar man ju inte om men behöver man göra det så spolar man bara vatten i röret, det brukar fungera. Men som sagt, numera kör jag PTFE och lägger man nytt så använder man en bra kabelslang som inte ger så mycket motstånd pga beläggning inuti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Nu minns jag inte om jag använde det för just kabeln från ekolodsgivaren men i min 6420 drog en ny elkabelslang modell grövre från mittenstuven bak. 

Gjorde ett passligt hål med hålsåg där och drog slangen så den mynnade ut lite framför sidofacket under gasreglaget där jag hängde upp den mot de andra rören. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...