Radde 0 Postad 22 Juli , 2017 Hej alla Tack för ett trevligt forum. Har hittat många svar här ang min relativt nyinköpta flipper 700. Efter att ha gått igenom i stort sett allt har jag nu fastnat i ett litet problem. Som det är kopplat original så får jag inte igång motorn. Däremot får jag igång den på följade sätt: Om jag drar en extra kabeln från spolens + direkt till + på batteriet. Då går motorn igång och generatorn laddar. Jag kan direkt plocka bort extrakabeln och allt är frid och fröjd.. ...tills jag ska stänga av den. Vrider jag av nyckeln så fortsätter motorn gå och även ladda. För att få stopp på motorn så måste jag plocka bort den lilla bruna kabeln från d+ på generatorn. Det är inga brott på ngn av kablar (kollat med instrumentet) bytt reläet på motorn. Testat koppla förbi 40a säkringen (på motorn) Har bara ett batteri (än så länge) Testat att koppla på en laddlampa på den bruna kabeln på d+. Den vill inte tända förs jag lägger extra kabel mellan spolen och batteriet. Innan jag köper ny gen vill jag gärna veta om jag har missat ngt. Har dubbelkollat säkert 10tal gånger allting och får inte ihop't. Bifogar bild hur allt är kopplat på gen Har volvos schema till 151an och det verkar va rätt kopplat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 22 Juli , 2017 ..jo. förklaringar: Röda kabeln går till plus på starten Svarta jordkabeln går till blocket Högst upp till höger i bild ser man den bruna lilla kabeln på d+ Det är återigen i ga kabelbrott och jorden ger god signal på instrumentet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 23 Juli , 2017 Att det inte går att stänga av motorn med tändningslåset beror på att motståndet, en lite fyrkantig gummigrej, som ska sitta på D+/61 är borttaget. Motståndet ersätter laddningslampa, som inte finns på motorns panel. Att det inte går att starta kan bero på att en säkring på panelen är bränd, eller har dålig kontakt. Det finns två säkringar. En är till startrelät, och det andra till tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 23 Juli , 2017 Tack. Allt detta är helt och ersatt av säkerhetsskäl. Provat med lampa utan resultat. Det går att starta om man lägger plus spolen ihop med plus på batt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 508 Postad 23 Juli , 2017 Har tändspolen motståndskabel eller förkopplingsmotstånd? Dessa brukar förbikopplas vid start med en kabel som går från startreläets styrsignal (från tändningslåset) till tändspolen. Detta höjer spänningen till tändspolen tillfälligt vid start. Det låter för mig som om det är den kopplingen du gör manuellt när du startar motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 23 Juli , 2017 Hmm.. bra fråga. Kopplat enl volvos aq151 schema. Inte en avvikande kabel eller andra grejer. Tanken slog mig just om det inte kan va tändningslåset..? Att man inte kan stänga av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 23 Juli , 2017 Här är kopplingsschemat Provat med ett annat tändningslås och det var samma resultat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 23 Juli , 2017 Sitter det något motstånd på D+ på generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 23 Juli , 2017 Du menar det som är markerat 22 på schemat? Inte vad jag kan se. Provat med en lampa. Den lyser hela tiden och motorn startar inte. Bara går runt runt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 24 Juli , 2017 (redigerade) Ja nr 22. Om det inte sitter där går det inte att stänga av motorn med tändningslåset. Det har inget med att motorn inte startar att göra. Det är ett annat fel. Rör sig instrumenten när du vrider på tändningen? Redigerad 24 Juli , 2017 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 24 Juli , 2017 Ja långsamt. Borde inte lampa ha samma effekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 24 Juli , 2017 Ja en laddningslampa kan ersätta motståndet. Men det har som sagt inget med att motorn inte startar att göra. Bara att det går att stänga av motorn med tändningslåset. Har du spänning på den lila kabeln på instrumenten när tändningen är på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 25 Juli , 2017 Precis som med lampan så går det inte att starta eller stänga av när motorn är igång även med motståndet, precis som jag skrev innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 27 Juli , 2017 Var har du kopplat in lampan? I serie med D+ nere på generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 27 Juli , 2017 Jepp mellan D+ kontakt och den bruna sladden. Lampan är på 5w. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 27 Juli , 2017 Har du kollat att du har spänning på stift 7 på båda sidor om skarven vid motorn? Om du viker undan den svarta plastisoleringen, kan du mäta bakifrån när skarven är hopkopplad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 27 Juli , 2017 Jepp. Kollat panelen också. Har el, men misstänker tändningslåsproblem ändå. Får rota i det vid ett tillfälle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 27 Juli , 2017 Om det finns spänning på den lila kabeln i skarven vid motorn kan ju inte felet ligga i startlåset. Det måste ligga mellan skarven och tändspolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 27 Juli , 2017 Om kablarna är felsatta i tändningslåset så kan det ju det. Köpte båten med värmeproblem. Det visar sig att värmeproblemet är inte det enda problemet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 27 Juli , 2017 Om du har spänning vid stift 7 i skarvstycket när tändningen är på, och ingen spänning på tändspolen så kan det inte vara fel i tändningslåset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 27 Juli , 2017 Om kablarna på I, S och B ihopblandade i tändningslåset så ja det kan va fel att jag inte får fram ström vid start. Hinner inte kolla det idag. Annars vet jag inte varför den inte startar så länge jag inte kopplar plus på spolen till plus på batt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 501 Postad 28 Juli , 2017 (redigerade) Varför tittar du inte på kopplingsshemat som du har. Det är ju bara tre kablar. Gör en felsökning istället för att koppla extrakablar och byta komponenter som det inte är fel på. Redigerad 28 Juli , 2017 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 28 Juli , 2017 Jag ser det, men det är 5eller 6 stift i tändningslåset. Något måste vara fel där eftersom allt annat veekar va korrekt om inte jag missar ngt knep eller om det är ngt fel på gen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 7 Augusti , 2017 hej visade sig att kablarna satt i fel ordning i tändningslåset.. nu är problemet åtgärdat. men självfallet kom nästa som ett brev på posten... går ojämt och svarar dåligt på gas. håller på och jagar det nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 7 Augusti , 2017 Det är inte så att även tändkablarna sitter i fel ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 7 Augusti , 2017 Rotorn i fördelare pekar på 1ans kabel när veven står med märkering 5gr på blocket. Tändföljden då är 1342 Det borde va korrekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 7 Augusti , 2017 Det är ok. Hur ser stiften ut, kan vara vatten med i problemet. Även övriga tänddelars skick är avgörande. Har motorn gått bra tidigare i din ägo? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 7 Augusti , 2017 Nya stift Nya kablar Ny fördelare Ny rotor Nya brytarspetsar 4mm spel Den gick ok i en timme på uppställningsvagga/trailer Bytte plats till min nya 80vagn provstartade innan jag skulle sjösätta den och den går som påse nötter... Är i farten och ultraljudstvättar förgasarna. Såg inte direkt ngt fel. Kanske vatten i bränslet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 665 Postad 7 Augusti , 2017 (redigerade) Du bytte inte tändspole och kondensator samtidigt? Vi har skrivit det ungefär 317 gånger, att gamla sådana kan balla ur så de blir varma.... ... Redigerad 7 Augusti , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radde 0 Postad 7 Augusti , 2017 Nix de är kvar. Får byta de också. Sällan det blir problem med de väl jämfört med fördelarpisset och kablarna som man måste byta varje vecka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser