Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Radde

Aq151c laddnings och startproblem

Rekommendera Poster

Hej alla

 

Tack för ett trevligt forum. Har hittat många svar här ang min relativt nyinköpta flipper 700.

 

Efter att ha gått igenom i stort sett allt har jag nu fastnat i ett litet problem. Som det är kopplat original så får jag inte igång motorn. Däremot får jag igång den på följade sätt:

Om jag drar en extra kabeln från spolens + direkt till + på batteriet. Då går motorn igång och generatorn laddar. Jag kan direkt plocka bort extrakabeln och allt är frid och fröjd.. ...tills jag ska stänga av den. Vrider jag av nyckeln så fortsätter motorn gå och även ladda. För att få stopp på motorn så måste jag plocka bort den lilla bruna kabeln från d+ på generatorn.

Det är inga brott på ngn av kablar (kollat med instrumentet) bytt reläet på motorn. Testat koppla förbi 40a säkringen (på motorn) 

Har bara ett batteri (än så länge) 

Testat att koppla på en laddlampa på den bruna kabeln på d+. Den vill inte tända förs jag lägger extra kabel mellan spolen och batteriet.

Innan jag köper ny gen vill jag gärna veta om jag har missat ngt. Har dubbelkollat säkert 10tal gånger allting och får inte ihop't.

Bifogar bild hur allt är kopplat på gen

 

Har volvos schema till 151an och det verkar va rätt kopplat

 

20170722_195627.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..jo. förklaringar:

Röda kabeln går till plus på starten

Svarta jordkabeln går till blocket

Högst upp till höger i bild ser man den bruna lilla kabeln på d+

 

Det är återigen i ga kabelbrott och jorden ger god signal på instrumentet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte går att stänga av motorn med tändningslåset beror på att motståndet, en lite fyrkantig gummigrej, som ska sitta på D+/61 är borttaget. Motståndet ersätter laddningslampa, som inte finns på motorns panel. Att det inte går att starta kan bero på att en säkring på panelen är bränd, eller har dålig kontakt. Det finns två säkringar. En är till startrelät, och det andra till tändningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Allt detta är helt och ersatt av säkerhetsskäl. Provat med lampa utan resultat. 

 

Det går att starta om man lägger plus spolen ihop med plus på batt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tändspolen motståndskabel eller förkopplingsmotstånd? Dessa brukar förbikopplas vid start med en kabel som går från startreläets styrsignal (från tändningslåset) till tändspolen. Detta höjer spänningen till tändspolen tillfälligt vid start. Det låter för mig som om det är den kopplingen du gör manuellt när du startar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. bra fråga. Kopplat enl volvos aq151 schema. Inte en avvikande kabel eller andra grejer. 

Tanken slog mig just om det inte kan va tändningslåset..? Att man inte kan stänga av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är kopplingsschemat

Provat med ett annat tändningslås och det var samma resultat...

 

 

20170723_204352.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det något motstånd på D+ på generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar det som är markerat 22 på schemat?

Inte vad jag kan se. Provat med en lampa. Den lyser hela tiden och motorn startar inte. Bara går runt runt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja  nr 22. Om det inte sitter där går det inte att stänga av motorn med tändningslåset. Det har inget med att motorn inte startar att göra. Det är ett annat fel. Rör sig instrumenten när du vrider på tändningen?

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja långsamt. 

Borde inte lampa ha samma effekt? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en laddningslampa kan ersätta motståndet. Men det har som sagt inget med att motorn inte startar att göra. Bara att det går att stänga av motorn med tändningslåset. Har du spänning på den lila kabeln på instrumenten när tändningen är på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som med lampan så går det inte att starta eller stänga av när motorn är igång även med motståndet, precis som jag skrev innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du kopplat in lampan? I serie med D+ nere på generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp mellan D+ kontakt och den bruna sladden. Lampan är på 5w. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du har spänning på stift 7 på båda sidor om skarven vid motorn? Om du viker undan den svarta plastisoleringen, kan du mäta bakifrån när skarven är hopkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp. Kollat panelen också. Har el, men misstänker tändningslåsproblem ändå. Får rota i det vid ett tillfälle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns spänning på den lila kabeln i skarven vid motorn kan ju inte felet ligga i startlåset. Det måste ligga mellan skarven och tändspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kablarna är felsatta i tändningslåset så kan det ju det. Köpte båten med värmeproblem. Det visar sig att värmeproblemet är inte det enda problemet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har spänning vid stift 7 i skarvstycket när tändningen är på, och ingen spänning på tändspolen så kan det inte vara fel i tändningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kablarna på I, S och B ihopblandade i tändningslåset så ja det kan va fel att jag inte får fram ström vid start. Hinner inte kolla det idag. Annars vet jag inte varför den inte startar så länge jag inte kopplar plus på spolen till plus på batt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför tittar du inte på kopplingsshemat som du har. Det är ju bara tre kablar.

Gör en felsökning istället för att koppla extrakablar och byta komponenter som det inte är fel på.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser det, men det är 5eller 6 stift i tändningslåset. Något måste vara fel där eftersom allt annat veekar va korrekt om inte jag missar ngt knep eller om det är ngt fel på gen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

visade sig att kablarna satt i fel ordning i tändningslåset.. nu är problemet åtgärdat. men självfallet kom nästa som ett brev på posten...

går ojämt och svarar dåligt på gas. 

håller på och jagar det nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att även tändkablarna sitter i fel ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotorn i fördelare pekar på 1ans kabel när veven står med märkering 5gr på blocket. 

Tändföljden då är 1342

 

Det borde va korrekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ok.

Hur ser stiften ut, kan vara vatten med i problemet. Även övriga tänddelars skick är avgörande.

Har motorn gått bra tidigare i din ägo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya stift

Nya kablar

Ny fördelare 

Ny rotor

Nya brytarspetsar 4mm spel

 

Den gick ok i en timme på uppställningsvagga/trailer

 

Bytte plats till min nya 80vagn provstartade innan jag skulle sjösätta den och den går som påse nötter... 

 

Är i farten och ultraljudstvättar förgasarna. Såg inte direkt ngt fel. 

Kanske vatten i bränslet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bytte inte tändspole och kondensator samtidigt?

Vi har skrivit det ungefär 317 gånger, att gamla sådana kan balla ur så de blir varma....

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix de är kvar. 

Får byta de också. Sällan det blir problem med de väl jämfört med fördelarpisset och kablarna som man måste byta varje vecka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...