Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
LHM1877

Startproblem Honda BF50

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vår Honda 50hk från 2000 slutade fungera över en natt. Senaste färden innan den förtöjdes gick utan problem. Misstänkte först startmotorn eftersom den lät normalt i 0.5-1 sekund innan den nu istället bara klickar vid försök att dra igång. Huvudet hoppar upp och kuggar i svänghjulet men drar inte runt.

 

Batteriet testade jag byta som första åtgärd utan skillnad. Powertrim m.m. fungerar felfritt. 

 

Vid försök att dra runt svänghjulet "manuellt" med nödsnöret är det helt stumt. Jag orkar inte få det att snurra en centimeter. Startmotorn flyttar svänghjulet nån millimeter per klick så helt fast sitter det inte. Har förstått att det kan vara illa ifall svänghjulet inte går runt och att det i så fall kanske inte är startmotorn som felar utan att den kan ha skurit, eller att nån rem har satt sig, men det känns konstigt att motorn när den senast var igång gick problemfritt. 

 

Tankar/idéer/tips på felsökning? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kamremmen först av allt, så den inte gått av/rensat någon kugg när du stängde motorn sist. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du är säker på att motorn är i neutral? Dvs propellern roterar fritt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. 

 

Kamremmen ser hel ut vad jag kan se. Sitter där den ska och verkar ha kuggarna kvar, dock har jag svårt att se kuggarna på en tredjedel av den som döljs av svänghjulet. 

 

Propellern roterar fritt. 

 

Vidare har jag tagit bort tändstiften för att se ifall svänghjulet lättare kan dras runt, men det sitter fortfarande lika hårt. Detta är en aning oroväckande enligt en kompis... <_<

 

Ska tilläggas att jag (om det inte redan framgått) inte är nån stjärna på

motorer och kanske kan ha missat något relevant. Inte varje dag jag lyfter på kåpan och inspekterar. Bytte oljefilter, oljor och tändstift för någon månad sedan men har kört motorn minst nån timme eller två sedan dess. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lirka lite på växeln och se om den inte går runt efter lite lirkande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja i andra ändan kanske. Lägg i växel och snurra på propeller. Utväxlingen bör göra det lättare att utföra.  Och i samma veva så kan du testa att snurra på propellern i neutral, då får du ett kvitto på att växel inte är i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling. Lämnade in båten för en snabbtitt på en marina, mest för att få en bedömning om det rör sig om större haveri eller något hyfsat enkelt åtgärdat. 

 

Mecken jag pratade med uppgav att svänghjulet var så trögt att dra runt att han misstänkte att den skurit på ett eller annat vis. På en så här relativt gammal motor är en reparation/vidare felsökning tydligen så meckigt/riskabelt att de inte lät sugna på att ens försöka. Prislappen (utan att veta exakt vad felet är) trodde han skulle gå på uppåt 15-20' och då är det osäkert hur länge motorn håller i övrigt.. 

 

Lutar åt ny motor i nuläget. Tveksamt om det är värt att bogsera den till annan marina för att hämta in ett annat utlåtande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...