Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Salbo

Båtkärra nybörjare. Konstant platta "stödhjul" vad göra?

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag köpte loss denna båt för 15000kr för några år sedan när min pappa dog.

Jag har aldrig sysslat med båtar och har först nu lyckats få kärran tillräckligt hel för att kunna lägga i den.

Jag köpte punkteringsfria hjul då pappa alltid hade punktering på sina. Insåg nu att de nya inte heller är helt 100.

Vad skulle ni ha gjort?

Om jag sänker hjulen tror jag att båten kommer att skava mot "bilhjulen" på kärran.

(bålstasläpet) 

 

Bonusfrågor :

 

Vad kan båten vara värd med helt kapell? 50hk 4-takt mercury ca år 2000.

 

Vilken årsmodell kan det vara?

Har för mig att jag läst 78 i nåt papper men läst på nätet att de var blå med en ruta på sidan runt 75-76 nån gång.

 

Förbaskat kul med båt!

Har inte fattat tjusningen förens nu.

 

DSC_0310.JPG

DSC_0311.JPG

DSC_0309.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem på en hemmabyggd vagn tidigare.

Köpte och även lagade många hjul innan jag gav upp och avlastade hjulen under vinteruppehållet.

Sågade till litet virke och anpassade till alla ( i mitt fall 4 st hjul ), hissade upp med en domkraft och sänkte ned så att hjulen stod avlastade.

Det blev helt enkelt för hög belastning på hjulen.

Alternativt finns det kanske massiva gummihjul att köpa? Lär ju vara dyrare men då slipper man ju böket och pillet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller värdet tror jag mera du skall njuta av att du har en fin liten båt som kommer ge dig mycket glädje och nytta många år framöver.

En båt betingar ofta mycket lägre pris än man själv tror och det är till syvende och sist marknadsvärdet som avgör.

Tycker du gjort en bra affär och får du en gång tillbaka pengarna eller runt kring det du gav så är det väl helt ok!

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten bör stå huvudsakligen på kölen och hjulen du har problem med är bara för att hålla balansen på båten.

Jag tror punkteringsproblemen upphör om du fixar till kölrullarna i rätt höjd.

 

m

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden och grattis till det nyvaknade båtintresset (eller beklagar - hur man nu skall se det ;)

 

På en av bilderna syns en skada i det som man brukar kalla "slaget". Nu när båten är torr, skulle det nog va läge att kratsa/slipa bort all som är löst och så det blir ren och lägga i tex epoxyspackel.

Detta under förutsättning att skadan inte är genomgående.

 

DSC_0310.thumb.JPG.e09d9c028ce78bf1e18d13af539bbf02.JPG.af7d96b20c3ed410268fd094f0498cf1.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

Båten bör stå huvudsakligen på kölen och hjulen du har problem med är bara för att hålla balansen på båten.

Jag tror punkteringsproblemen upphör om du fixar till kölrullarna i rätt höjd.

 

m

Mackey

 

Håller fullständigt med Mackey i detta, ingen vikt ska bäras av stödhjulen!

Kommer just från en båtbesiktning där transporten skett med all vikt på stödhjulen, med resultat att det blivit en ca 30 cm lång spricka, och läckage som följd.

Ser på TS bild att det blivit monterat fräcka alufäljar, som kan vara större än orginal, kanske där problemet ligger i grunden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Bytte nyss hjul. Tog det par grannen hade hemma. Farsan hade båtkärran i nedställd i vattnet från april till september varje år så hjul och lager var helt sönderrostade. Tror nya hjulen faktiskt var lite lite större. Men det borde väl inte handla om så små marginaler?

 

Såg just att en kölrulle är paj.

Funderar på om man kan byta till en större för att få upp båten?

Den sitter dock på en vagga och byter jag så borde det ju bli mer tryck på mjuka hjulen på vaggan.

 

Båten är plattare längre bak. Rullen ligger nu på det platta då jag flyttat fram båten på kärran pga att den hängde ut så långt och tyngde ner bak.

Ska den ligga på kölen? 

 

Ser vart rullen låg när farsan hade den. ;)

Hur lagar jag det?

Fiberduk och polyester? 

 

 

DSC_0314.JPG

DSC_0312.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj är visst lite att åtgärda innan du behöver bekymmra dig om trailern.

 

Ja polyester eller epoxi och glasfiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Pentax säger:

Oj är visst lite att åtgärda innan du behöver bekymmra dig om trailern.

 

Ja polyester eller epoxi och glasfiber.

Är det nåt man klarar att fixa själv?

Har köpt polyester men tror jag läste någonstans att epoxy är starkare. All vikt kommer ju ligga här på kölrullarna.

 

Om jag sedan skulle flytta bak båten på kärran så att rullen blir att ligga här vid hålet kommer ju båten upp högre. 

Kanske var därför farsan hade den så långt bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst klarar du det själv, sök här på forumet det är skrivit massor om plastning, styrkan ja, har du polyester duger det bra.

 

Det är ju kultrycket som avgör hur lågt fram eller bak de ska ha båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...