Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
megalordon

Problem med sugtömmningsstationer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det här med sugtömmningsstationerna är ett ständigt problem. Dels att många inte fungerar, men när de väl gör det lyckas jag sällan få bra effekt utan får bege mig därifrån tveksam på om jag fått något tömt eller om det bara skvalpat lite fram och tillbaka i slangen.

 

Jag har träffat på två typer sugmunstycken. Den ena (och vanligaste) i form av ett propp som man med 90 graders vinkel pressar mot tanköppningen, och den andra i form av en strutformad sak som man sticker ner i tanköppningen.

 

Den första har jag aldrig lyckats får någon bra effektivitet av, upplever att den pumpar ut en skvätt lite då och då oavsett hur full tanken är. Den sistnämnda däremot (har enbart hittat på en enda plats - Höviksnäs Hamn på Tjörn) fungerade fanstastiskt bra, suplade i sig tankens innehåll på nån minut lite drygt och det vad väldigt tydligt när det inte fanns något mer att suga upp.

 

Någon som vet "tricket" med propp-varianten som längs västkusten iaf verkar vara den absolut vanligaste? eller är den modellen bara så kassa som den verkar?

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den med gula munstycket bygger upp ett "vakuum" i tanken (tror jag) så det gäller att få den att suga helt tätt annars får man så att säga börja om från nästan noll varje gång luft sipprar in. Dessutom tar den väldigt lång tid. Tror vi höll på i minst fem minuter på Björholmens marina förrgår när vi skulle tömma tanken efter en tredagars-utflykt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, megalordon säger:

 

Någon som vet "tricket" med propp-varianten som längs västkusten iaf verkar vara den absolut vanligaste? eller är den modellen bara så kassa som den verkar?

 

/Bosse

Enligt min uppfattning är den gula sugproppsvarianten en hopplös konstruktion, som näst intill garanterar att det blir kladdigt på däcket vid tömning. Dessutom krävs alltid två personer för att tömma – en som håller munstycket, en som trycker på knappen.

Det verkar som om tillverkaren lyckats sälja in konceptet med argumentet att munstycket ska kunna hantera många olika dimensioner av däcksförskruvningar:

http://www.zickertsystems.se/nyheter/sugtomning-pa-fritidsbatar/

Men det finns ju en standard för hur ett däcksbeslag ska vara utformat sedan mer än 15 år tillbaka, så vad är poängen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bedrövligt hur dåligt det fungerar, det finns dock bättre och sämre munstycken, liksom stationer.

Källö-Knippla idag, ett koniskt munstycke, med en genomskinlig kammare efter så att man kan se när det sugit slut. Man skall ju kunna stå upp och slippa ligga på knä när man suger tanken. Och det skall inte rinna ut igen.

 

Vi har efter önskemål en tråd om detta ämne.

"Rapporter från sugtömningsstationer 2017" och det kanske är bättre att samla dessa tyckanden och rapporter i samma disussionstrån, där man dessutom då gör en geografisk koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...