Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
NisseE58

Johnson 25 hk ingen skvallerstråle

Rekommendera Poster

Har bytt impeller på min Johnson 25 hk 1996. Får dock ingen skvallerstråle. Röret/slangen går bra att blåsa igenom, ingen smuts där alltså. Vad kan jag ha missat? Var börja söka felet? Impellern vänd enligt bild, medurs uppifrån (moturs underifrån som på bilden).

IMG_0059.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, köpte ny för säkerhets skull. Vrider man axeln för hand så "tar den fast impellern" som den ska. Har också testat att vända impellern. Alltså inte rotationsriktninrgn, utan sida för stoppet för kilen (om du förstår). Innan jag bytte impeller så kom inte skvallerstrålen direkt utan det dröjde ca 30 sekunder. Gamla impellern var inte särskilt sliten, så det är kanske nåt annat som är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startade min motor första gången den här säsongen fick jag heller ingen stråle. I mitt fall visade det sig dock att ett solitärbi hade byggt sitt lilla bo i slangen. Som en stenhård kaka, fick pilla runt en bra stund med en ståltråd innan det blev fri passage.

Inser dock att detta inte tillför så mycket här eftersom det inte verkar vara det som är problemet i ditt fall :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på hur "metallmellanlägget" (vet inte vad den heter) ska vara vänd. Ska den vara vänd så att öppningen ligger där vattnet trycks upp till motorn, eller på motsatt sida (så har den suttit i min).

IMG_0061.JPG

IMG_0062.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Doppa ner allt i vattnet och testa med plåten i båda positionerna. Då bör det bli uppenbart vilket som är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska vara vänd som tidigare. Problemet visade sig vara att baljan jag testade i inte var tillräckligt djup ..... Det räckte inte med att intaget var klart under vattenytan. Det krävdes att även impellern hamnade under vatten, då fungerade det. Nåväl, då har man lärt sig det ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...