Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tessin

Förbrukning vid låg fart

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en Sea Ray 250 från 97. Jättenöjd såhär långt och Mercruisern på 5,7 l går fint.

 

Hamnade nyligen i diskussion med en kollega om förbrukningen vid låg fart. Min uppfattning är att om man tuffar på i försiktiga 6-7 knop är förbrukningen betydligt lägre än vid marschfart. Min kolleg hävdar däremot att bränsleekonomin är bättre i marschfart.

 

Inte kan väl kollegan ha rätt????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen tabell på hur mycket motorn drar vid givet vartal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förstås en tanke. Har inte undersökt det närmare. Borde finnas hos generalagenten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju en ekvation.

Motorn förbrukar ju mindre bränsle på låga varv, men om du kör långsamt så tar det lång tid att komma fram, och om man räknar på åtgången per timma kan det ju bli intressant.

 

Sedan när man kör i strax under planingsfart knuffar ju båten en himla massa vatten framför sig som stjäl en massa energi, båten går lättare med mindre motstånd i vattnet i planing på högre varvtal och du kommer längre på varje liter även om förbrukningen i stunden är litet högre.

 

Den absolut mest oekonomiska "farten" är noll knop, och kanske ett varvtal på 800 rpm, visserligen är förbrukningen i stunden väldigt låg, men å andra sidan blir förbrukningen per avverkad distans oändligt massa liter, kubikmetersvis per distans...

 

Att mäta är att veta, brukar det heta på detta forum, det brukar finnas flödesgivare att köpa som tillbehör till navigatorn ombord, men vill man veta, är ju då nästa fråga...

 

På planande båtar brukar man säga att den mest ekonomiska hastigheten i marchfart är den då båten planar stabilt, och varvtalet ändå är omkring 1000rpm under maxvarvtal, mellan båda händernas tummar.

 

Det är ju så att vind, våghöjd, i viss mån även strömmen i vattnet kan påverka bränsleförbrukningen åt båda hållen, ja och då naturligtvis körsätt och belastning. Dessutom är ju alla båtfabrikat olika, olika skrovformer.

 

Mer rimligt är att varken du eller kollegan har fel eller rätt till 100%

Men en "ekonomisk hastighet" behöver ju inte innebära att båten drar minst bränsle just då, det blir ett medelvärde över den avverkade distansen, bekvämligheten ombord, körstilen i förhållande till vind och vågor.

 

Det blir lättare att mäta och/eller räkna ut bränsleförbrukningen för en personbil som färdas i olika hastigheter över slät asfalt, men så enkel är inte verkligheten då det gäller båtar.

 

Det gäller ju också i dessa ekonomiska hastigheter att timma båten rätt med drevtrim och trimplan, ett gynnsamt gångläge är inte alls negativt ur bränsleförbrukningsperspektiv.

 

Så om jag får citera Douglas Adams, och svara som man gjorde i en av de böcker han lyckade skriva:...

 

Svaret på din fråga är ...42!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här verkar man kunna se hur mycket bränsle det går för olika varvtal, 79,5l/h verkar din motor dra på maxvarv!?!? ungefär lika mycket man själv gör av med på två säsonger. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en mercrusier på en båt på strax över 8 m.

Installerade flödesmätare och det var det b ä s t a jag gjort.

För en loggbok för våra utflykter och det stämde på litern vid senaste tankningen (första tankningen sedan installationen)

 

Insåg en helt ny värld med detta instrument istället för att gissa på motorljudet.

Med flödesmätaren så har jag nu lärt mig mer om motornsförbrukning genom att lyssna på motorn...

 

Vår båt drar ca 1,3-1,5 l (ca 7 l/t) vid 5 knop. Redan vid 6.3 knop drar den 2,5 l(!)

Vid marchfart ca 23-25 knop drar den 2,5 l (ca 63 l/t)

 

Då vi ofta åker i 5 knop så är det stor skillnad på förbrukning men inte farten att ligga på 5 eller 6 knop....

 

Flödesmätare är kanon....(Garmin gfs10) Rekommenderas!

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Salty säger:

 

Installerade flödesmätare och det var det b ä s t a jag gjort.

 

 

oj - är det så illa.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt att en såpass liten båt kan dra så mkt bränsle!

jag har en Scand 27 Adriatic som mäter 

9,2x3,06 och väger 3500 kg, lite mer med öl och annat för ett par veckors semester,

den drar i 21-22 knops marchfart 1,4 lit

distansen, toppar 31 knop och drar då 1,8 l/dist. Har en VP Kad43p på 230 hk turbo samt kompressor så ett vansinigt vrid redan från  botten!

tydligen stor skillnad på bensin vs diesel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, förbrukningen är ju inte den bästa med bensin.... Men blir mkt packning med 2 barn vatten o bränsle .. ..

 

Sneglar lite åt HT hållet och fördelen med hög förbrukning är ju.... att man vant sig...☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

oj - är det så illa.

Jaja, jag kanske ska förtydliga lite. . . :

 

Den bästa uppdatering jag gjort på båten............

 

Sen uppskattar jag ju båtlivet enormt mycket.☺

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Salty säger:

Jaja, jag kanske ska förtydliga lite. . . :

 

Den bästa uppdatering jag gjort på båten............

 

Sen uppskattar jag ju båtlivet enormt mycket.☺

 

Förlåt - jag kunde bara inte låta bli.

Nu är det inte bara här på Maringuiden som man använder uttrycket; "Att mäta är att veta" Det är ju en sanning i alla mät-sammanhang.

Har under veckan monterat ett ankarspel på båten - kommer nog att spara min skraltiga rygg något. Hur mycket bränsle min segelbåt dra är egentligen helt ointressant - även om det går mer nu än förr.

Tanken är på 160 liter och jag fyller den minst en gång varje år. För brukade man fylla upp tanken i  som var på 20 liter - i den dåvarande båten - varje höst. Ibland hände det att man fick på hela 10 liter efter en sommar. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom navigationen använder man förr innan elektroniken kom ombord en metod som heter "död räkning". Man använde klocka, logg och kompass. Detta tills sjöss, metoden som man använder kyrkogårdar kallas någonting annat, nekrofil matematik kanske....

 

Jag använder i stort sett samma metod då jag räknar på ett medelvärde av bränsleförbrukningen.

Jag fyller tankarna så mycket det går i. Nollställer loggarnas räkneverk, trippmätaren. Nästa gång tankar jag lika mycket och dividerar den påfyllda mängden bränsle med medelvärdet av vad loggarnas angivna distans visar. Om jag nu inte kört Webaston i många timmar blir det ganska exakt.

 

För att spara på miljön och på diesel stängs motorn av så fort båten är initialt förtöjd, och motorn startas alldeles stax innan förtöjningarna släpps. Solcellpaneler x flera ser till att det laddas i hamn, att köra maskin bara för att ladda finns inte på kartan.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg. Jag tror flödesmätare är ett bra nästa steg. 

Kntredsant att det kunde skilja så mkt mellan 5 och 7 knop!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har fått lära mig är att mest distans per liter bränsle får man om man först går upp i plan och sedan sänker farten precis lagom mycket så att man fortfarande planar. Ligger det någonting i det? Har själv inte möjlighet till flödesmätare i min lilla Flipper, men jag brukar försöka följa principen ovan, hamnar då strax under 20 knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

Vad jag har fått lära mig är att mest distans per liter bränsle får man om man först går upp i plan och sedan sänker farten precis lagom mycket så att man fortfarande planar. Ligger det någonting i det? Har själv inte möjlighet till flödesmätare i min lilla Flipper, men jag brukar försöka följa principen ovan, hamnar då strax under 20 knop.

Ja så är det. Sedan gäller det att båten fortsätter att plana efter att den mött litet motstånd av någon vindby, kursändring eller någon våg. Att ligga precis över planingströskeln är vanskligt, bättre att öka några knop till.

Sedan lär man sig lyssna till motorn, om det låter som om den går lätt eller tungt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Tessin säger:

Tack för alla inlägg. Jag tror flödesmätare är ett bra nästa steg. 

Kntredsant att det kunde skilja så mkt mellan 5 och 7 knop!

 

Jag har jobbat på elverk större delen av mitt liv. Under många år åkte jag runt med mätinstumet - dataloggrar - och mätte i kundanläggningar. För att utröna spänningskvalliteten. Nån industri som hade problem med höga laster vid tillfälle. Nån enstaka elmätare som man misstänkte gick fel. mm mm

När jag installerade värmepump monterade jag en elmätare bara för värmepumpen. Det första läste jag av den varje dag, sen blev det nån gång i veckan, sen nån gång om året. Nu var det nog närmare 10 år sen jag läste av den. Den sitter så att jag ser den varje dag - som jag tittade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

Vad jag har fått lära mig är att mest distans per liter bränsle får man om man först går upp i plan och sedan sänker farten precis lagom mycket så att man fortfarande planar. Ligger det någonting i det? Har själv inte möjlighet till flödesmätare i min lilla Flipper, men jag brukar försöka följa principen ovan, hamnar då strax under 20 knop.

Det gäller inte generellt. Jag har sett båtar där bränsle förbrukningen är lägre eller lika ganska många knop över planingströskeln. Dessutom brukar planande båtar dra mindre per distans vid förhöjd tomgång än vid planing.

 

Du måste även här mäta för att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en lös tank kan man med fördel använda en handhållen bagagevåg för att väga tanken före och efter en testkörning. Ett test kan ju vara att köra fyra varv runt en mindre ö, i först typ 4-5 knop, sen i 10-12, sen i 17-20 och sen i full fart. Och mäta förbrukningen gör varje varv. Sen har man grov data att dra slutsatser från. Går utifrån första testet att göra ett mer finkornigt test inom ett snävare fartintervall för att verkligen hitta optimum i kurvan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, raol säger:

Har man en lös tank kan man med fördel använda en handhållen bagagevåg för att väga tanken före och efter en testkörning. Ett test kan ju vara att köra fyra varv runt en mindre ö, i först typ 4-5 knop, sen i 10-12, sen i 17-20 och sen i full fart. Och mäta förbrukningen gör varje varv. Sen har man grov data att dra slutsatser från. Går utifrån första testet att göra ett mer finkornigt test inom ett snävare fartintervall för att verkligen hitta optimum i kurvan.

 

Aha. Satt precis och funderade på hur man skulle kunna gå tillväga. Känns ju omständigt att göra som du beskriver, men det lär väl vara enda sättet. Man får nog ta en obebodd ö dock om man inte vill ha polisanmälningar på sig :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

 

Aha. Satt precis och funderade på hur man skulle kunna gå tillväga. Känns ju omständigt att göra som du beskriver, men det lär väl vara enda sättet. Man får nog ta en obebodd ö dock om man inte vill ha polisanmälningar på sig :-D

 

Kör man där det är fri fart - och det är det på de flesta ställe - så är det inget problem. Sen fnns det alltid personer som älskar att polisanmäla och liknade för sin eget höga nöjes skull.

NTF har ju en slogan; "Ansvar, omdömme, hämsyn" Den är ju alltid rätt i alla sammanhang.

 

Ansvar.thumb.png.09ebf56b80f636d7f847b1e587d067ff.png

 

Att köra runt en ö ger ganska mycket osäkerhet. Sträckan man kör blir långt ifrån exakt.

Jag har sett att nån har satt ut en massa röda, gröna och gulsvarta pinna över allt i vår skärgård. Några har också byggt små byggnader på öar och skär. Ofta vitmålade med lampor i, som lyser på natten och med olika färger. Finns också stenhögar som målats vita och ibland med band i olika färger.

 

Va dessa skall va bra för vet jag inte, men de står i den kartan vissa envisas med att använda på sjön. Jag har också lagt märke till att platsen på sjökartorna stämmer exakt med platsen i verkligheten.

Så bättre än att köra runt en ö, som ju blir ganska obestämt, är att välja ut två av dessa pinna, hus, eller stenhögar på ett lämplig plats. Eftersom deras exakta plats i står sjökartorna borde man kunna mäta hur stort avstådet är mellan två lämpliga objekt.

 

Lämpligtvis kör man sträckan i bägge riktningar för att resultatet inte skall påverkas av vinden och att vattnet ibland rinner åt ett visst håll. Ström har jag hört de riktiga sjöbusarna kalla fenomenet.

Som alltid - ju noggrannare man är desto bättre blir resultatet

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamahas körfakta för min båt/motor har visat sig stämma väldigt bra. För att undvika hög förbrukning vid 7 knop som synes i tabellen nedan så tog sjöpolisen en tusenlapp i stället igår för fortkörning....

Hade således lönat sig med högre förbrukning en stund!

 

Körfakta R7.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

7 knop drar nästan garanterat mer per distans än 22 knop med bensinmotor.

 

Har ägt 2 större bensindrivna planande drevbåtar. Den första hade flödesmätare integrerad i plottern, vilket var en bra förbrukningsskola.

 

På båda har mest ekonomisk fart varit förhöjd tomgång (1000-1200 rpm), vilket landat i farter kring 4,5 knop. Redan vid 6-7 knop sticker förbrukningen högre än planande marschfart, som legat runt 22-24 knop på båda båtarna.

 

Min egen tumregel är alltså "fem eller tjugofem" - undvik allt däremellan.

Redigerad av Ljusdans
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Kane säger:

Yamahas körfakta för min båt/motor har visat sig stämma väldigt bra. För att undvika hög förbrukning vid 7 knop som synes i tabellen nedan så tog sjöpolisen en tusenlapp i stället igår för fortkörning....

Hade således lönat sig med högre förbrukning en stund!

 

Körfakta R7.JPG

Du hade sparat mycket pengar och irritation från omgivningen  om du kört fem knop istället. Lägre förbrukning, inga böter och inga arga i omgivande båtar. Ljusdans regel är utmärkt. Den praktiserar jag också. 

 

/Erik som skiter i att hälsa på folk som uppenbarligen skiter i hastighetsbegränsningarna på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

 

Aha. Satt precis och funderade på hur man skulle kunna gå tillväga. Känns ju omständigt att göra som du beskriver, men det lär väl vara enda sättet. Man får nog ta en obebodd ö dock om man inte vill ha polisanmälningar på sig :-D

Har du en plotter? Där har du sannolikt en trippmätare som visar exakt hur långt du kört, så slipper du snurra runt en ö.

 

Alternativt kanske ladda ner eniro eller annan app och mäta ut en kurs som du håller dig till exakt och sedan tankar upp?

 

Så skulle jag gjort om jag saknat plotter.

 

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller detta även för diesel eller är effekt/förbrukningskurvan annorlunda? Tänker nu på farterna 6-7 knop vs 24-25 och förbrukningen per distans. Kort sagt - är det enklare att köra mer ekonomiskt med en diesel om man väljer låg fart?

 

Sen är det förstås inte alltid man kan pysa runt i 7 knop med vår 26 fotare. Sjön i stora delar av stockholms skärgård är ofta väldigt krabb och orolig (och många saknar grundläggande sjövett) så det blir mest att man guppar runt som en barkbåt i dessa farter - trots en vikt på 3.5 ton med bränsle och packning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde ju gälla även för diesel. Det är ju framför allt vattenmotståndet som styr hur förbrukningskurvan ser ut. Inte motortypen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Salty säger:

Har du en plotter? Där har du sannolikt en trippmätare som visar exakt hur långt du kört, så slipper du snurra runt en ö.

 

Alternativt kanske ladda ner eniro eller annan app och mäta ut en kurs som du håller dig till exakt och sedan tankar upp?

 

Så skulle jag gjort om jag saknat plotter.

 

 

Nej, jag är helt plotter-lös. Men det kan man ju kolla på mobilen exakt hur långt man har kört. Å andra sidan, om målet bara är att fastställa den mest bränsleekonomiska hastigheten så kvittar det ju faktiskt exakt hur långt jag har kört, bara jag kör exakt samma sträcka (eftersom jag bara behöver jämföra mätningarna sinsemellan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Eld- säger:

Det borde ju gälla även för diesel. Det är ju framför allt vattenmotståndet som styr hur förbrukningskurvan ser ut. Inte motortypen.

Precis men det handlar också om motorns verkningsgrad vid olika motorvarv och möjligen propellerns effektivitet vid olika varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

 

Nej, jag är helt plotter-lös. Men det kan man ju kolla på mobilen exakt hur långt man har kört. Å andra sidan, om målet bara är att fastställa den mest bränsleekonomiska hastigheten så kvittar det ju faktiskt exakt hur långt jag har kört, bara jag kör exakt samma sträcka (eftersom jag bara behöver jämföra mätningarna sinsemellan).

Absolut, så snurra inte runt ö helt i onödan...

 

En erfarenhet jag fått med flödesmätaren är att min båt påverkas mycket av hur vind och strömmarna ligger.

Åkte igenom Malö strömmar i veckan och hade 4 m/s motvind samt åkte motströms.

Med samma varvtal sjönk farten med 2,1 knop och förbrukningen stiger med några dl om jag jag åker när vågorna krusar sig.

 

Värdefull info som mätaren gett mig.

 

Med det vill jag säga att jag tror att eniroappen är ett utmärkt verktyg för din navigation (se direkt nör du kör samt/mäta kurs) och för att därigenom mäta din förbrukning mer exakt. Jag själv loggar mina resor för nöjets skull, men jag tror säkert att du efter några resor lärt hur din båt förbrukar med fart,varvtal, last och hur sjön påverkar din förbrukning. Det är ju trotsallt många faktorer som påverkar.

 

Oavsett hur det går & hur du väljer att göra så lycka till ☺

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...