Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gurraaan

Problem med Volvo Penta - Slammrande ljud (Film)

Rekommendera Poster

Hej Alla!

 

Är i stort behov av all hjälp jag kan få efter att det uppstått problem med nya båten.

Det är en Bella 650 med en 150hk's Volvo Penta 3.0 GS.

 

Har kört båten dom två senaste veckorna utan problem men förra veckan började ett ganska

högt slamrande missljud från motorn. Oljetrycket ser ut att ligga där det skall. Missljudet

är konstant upp till ca 1400 varv, där blir det helt tyst och motorn går precis som vanligt, ökar man

varvtalet därefter återkommer ljudet på samma sätt.

 

Oerhört tacksam till alla hjälp och tips man kan få. Laddar upp en film så hör och ser ni själva.

 

 

Må gott!

 

Med vänliga hälsningar

Gurran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är du säker på att det inte är drevet som låter, eller från en drivskiva som fjädrarna gått av på? Ändrar ljudet något när du växlar tex? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Lodka säger:

Är du säker på att det inte är drevet som låter, eller från en drivskiva som fjädrarna gått av på? Ändrar ljudet något när du växlar tex? 

Verkar inte vara relaterat till drevet då det låter från start utan att man har en växel i. Jag har sökt runt på diverse Penta forum nu och hittat något som låter exakt som mitt missljud (Se film nedan och jämför)
 

Han skriver som lösning på problemet " 5 av muttrarna och bultarna som håller kopplaren och svänghjulet till vevet hade backat ut. Lyckligtvis ingen trasig. jag plockade ur motorn, demonterad, rengjorde och installerade igen med loctite. Inga problem efter en säsong. "

 

Har hittat flera som verkar haft exakt samma bekymmer. Värt att tillägga är att motorn plockades ur
förra säsongen av Pampas Marina för renovering. Kanske var så att dom misssade locktite eller drog med fel moment? För visst låter ljuden väldigt lika?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låter troligt, jag är rätt säker på att ljudet kommer någonstans från svänghjulskåpan iaf. Har någon eller några bultar lossnat från svänghjulet så lägger dom sig i nedkant av svänghjulskåpan och ger ett liknande ljud som i din film när bultarna far omkring och lägger sig emellan.  Tror verkligen inte att ljudet kommer från själva motorns inkråm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Lodka säger:

Låter troligt, jag är rätt säker på att ljudet kommer någonstans från svänghjulskåpan iaf. Har någon eller några bultar lossnat från svänghjulet så lägger dom sig i nedkant av svänghjulskåpan och ger ett liknande ljud som i din film när bultarna far omkring och lägger sig emellan.  Tror verkligen inte att ljudet kommer från själva motorns inkråm.

 

Precis jag håller med dig. Har sökt runt nu och hittat flertalet med samma bekymmer, det verkar låta liknande i samtliga fall. Tydligen skall det dock inte vara allt för svårt att åtgärda eller komma åt (?)

 

Motorn lär väll dock lyftas ur och bara det är ju ett jobb i sig, hoppas verkligen felet sitter där nu bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag är rätt säker på att felet ligger i de regionerna, och bultar som lossnat alternativt havererad drivskiva . Se det från den ljusa sidan, blir inte så dyrt jämfört med om du hade rasad motor. Någon lyfthjälp och en flaska loctite är ju hanterbart.

Om du hade motorn på renovering hos pampas marina förra säsongen så skulle jag nog prata med dom först. Man kommer långt med att fråga sin reparatör vänligt om lite garanti på jobbet. Svänghjulsbultar ska inte lossna efter en renovering om det nu är det felet, det inser vilken seriös reparatör som helst. Drivskiva som havererar är en annan femma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen olika ryckutjämnare till 3,0 motorerna. En gång när jag bytte longblock och flyttade över ryckutjämnaren till nya blocket, drog jag fast den som vanligt. Men det visade sig att vevaxeln var annorlunda på den nya motorn, så att ryckutjämnaren inte passade. svänghjulet klämdes inte fast, utan satt löst och vickade mellan vevaxel och ryckutjämnaren. Lyfte ur motorn och bytte till den andra typen, och då funkade det. Nämnas bör att ryckutjämnaren till SX-dreven inte har fjädrar, utan är av gummityp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tidigare svar. Nu till det praktiska. Båten skall upp så snart vi har en trailer
tillgänglig. Har ni några generella tips gällande hur man lyfter ur en motor? Har sökt efter
lite guider och dyl utan resultat.

 

Alla tips mottages varmt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att lyfta motorn så beror det ju mycket på vad du har för medel att tillgå, på vår båtklubb finns en motorkran monterad på kajen, så då är det såklart mest praktiskt att lyfta ur motorn med båten i sjön. Ska du göra det med båten på land så får du antingen bygga en  stor bock, liknande denna:bock.jpg.99cafc9f26d7d1e519cdd1aec1f10789.jpg

 

Eller så får du anlita någon som har traktor med frontlastare, kranbil eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tillgång till verkstad med lyftbalk och övrig utrustning, så den biten skall inte vara några problem.

 

Däremot så funderar jag över demonteringsarbetet på motorn.

Vad som behöver kopplas ur och vad man bör tänka på unnan det är dags att lyfta ur .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du förresten hört efter med verkstaden som servade motorn förra säsongen om hur de ställer sig till att hjälpa till? Annars kan du söka efter installationsanvisning och jobba baklänges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, No_jah säger:

Har du förresten hört efter med verkstaden som servade motorn förra säsongen om hur de ställer sig till att hjälpa till? Annars kan du söka efter installationsanvisning och jobba baklänges.

Har haft mailkonversation med båtfirman vi köpte vid tillsammans med verkstaden. Dom verkade vara villiga att hjälpa till men hade dåligt med tid, plus att dom såklart behövde få ner båten för felsökning. Inte helt lätt när man saknar kärra och har 25 mil enkel resa till Stockholm.

 

Lyckades hitta någon workshop manual över motortypen som beskrev demonteringsstegen någorlunda men då jag aldrig gjort detta själv tidigare tar jag gärna emot alla tips och råd jag kan få!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej allesammans! 

Nu är problemet löst och jag tänkte bara återrapportera  om någon annan 

springer på samma bekymmer i framtiden. Det var precis som vi förutsett, 

bultarna till svänghjulet satt helt löst (6 av 6 bultar) Fanns inte ett spår av 

att locktite skulle ha används vid tidigare demontering av Pampas Marina 
och förmodligen är det ej momentdraget. Ett riktigt slarvjobb med andra ord, 

jag trodde dess verkstäder visste vad dom höll på med? Glöm det!

 

Kändes även som att bultarna var ganska underdeminsionerade med väldigt lite gods, 

dessa är förmodligen original från VP men vi böt ut dessa till aningen större lockingmuttrar, locktite 

och drog med rätt moment enligt tabell.

 

Såg även ut som att dom ställt ner motorn direkt på oljetråget då detta var buckligt, 

slipade ner detta samt målade om det, men hur tänker dom? 

 

Var ut och provkörde båten igår kväll och nu går den som en klocka igen. 

En oerhört skön känsla efter allt stök med båttrailers,verkstadsplatser och felsökning. 

Måste ändå säga att det gått över förväntan. Stort tack till alla som kommit med tips, nedan följer några bilder: 

 

 

 

Foto_2017-07-28_18_26_50.jpg

Foto_2017-07-28_14_42_33.jpg

Foto 2017-07-28 14 47 08-2.jpg

Redigerad av Gurraaan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...