Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fyrkrafs

Jordning av urkopplad tank

Rekommendera Poster

Mycket text för enkel fråga men vill vara så tydlig som möjlig när det kommer till fyrverkerier på sjön.

 

Under durken sitter det en tank på 100L, ej lätt åtkomlig, som någon har valt att inte använda av okänd anledning. Allt sitter kvar och om jag gissar rätt så har man bara pluggat returen, nåväl jag tänker inte chansa hux flux utan fortsätter med lös trycktank. Båten är som ni ser rättstyrd för ovanlighetens skull, bra, däremot har någon föregående ingenjör även valt att placera dubbla batterier och trycktanken barbord # slagsida. 

 

För att styra upp detta fick originalslangen till tanken á 50mm tung och stel demonteras för att göra plats åt elektroniken. Nu upptäcktes jordning ano 1969: 

 

Tanklock-slang, slang-anslutningsrör-tankarmatur-avluftning-minuspol ut och invändigt i båda ändarna.

 

På anslutningsröret till tankarmaturen finns ett försänkt hål med en rostfri skruv och mutter, M4 skulle jag tro, för invändig jordning. Detta känns dock något vanskligt att återskapa med den pluggade versionen och här är jag nu. Anslutningsröret har alltså en utvändig diameter på 50mm, vad kan passa bättre än en kulskydd av tjockt gummi? Kanske inget, sitter som gjutet redan utan slangklammor.

 

Planen är att borra ett litet hål i toppen på kulskyddet och där föra genom en 6mm2 jordkabel, täta med lite Sikaflex eller så. Befintlig mutter på röret kan användas men jag får arbeta i blindo och kan av förklarliga skäl inte säkra upp det med en lödning, vibrationer finnes och ja.. 

Om jag utöver muttern ser till att trassla in kopparen ordentligt i en boll av rostfri stållull modell grövre, tror vi det blir en fullgod jordning i röret även om kopparen skulle släppa från muttern? Utvändiga jordningen är en no-brainer. 

plugg.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en före detta bränsletank?

Varför inte tryck- och läckagetesta den och sedan använda den om den är tät och fungerar?

 

Jag förstår inte varför du vill jorda den genom att stoppa ned någonting i tanken, det borde räcka med en minuskabel i M4 skruven, ringkabelsko med taggbricka, sedan till känd och bra jordpunkt.

Men jag kan även tycka att det är onödigt, en bränsletank som inte används, och inte är ansluten någon annanstans skall ju inte behöva jordas, men klart det är ju inte fel att se till att installationen är korrekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, bensintank är vad det är och med åtminstone lite bränsle kvar där nere någonstans, om tanken ska användas någon gång så blir det ett vinterprojekt så den sitter där den sitter. 

 

Idén är väl att inte göra det sämre än vad som har hållit den vid liv i alla år, därav invändig och utvändig jordning. Risk/behovsanalysen med jordning av en tank tagen ur bruk funderar jag inte så mycket över utan mer att det ska vara  om och ifall att =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Fyrkrafs säger:

Precis, bensintank är vad det är och med åtminstone lite bränsle kvar där nere någonstans, om tanken ska användas någon gång så blir det ett vinterprojekt så den sitter där den sitter. 

 

Idén är väl att inte göra det sämre än vad som har hållit den vid liv i alla år, därav invändig och utvändig jordning. Risk/behovsanalysen med jordning av en tank tagen ur bruk funderar jag inte så mycket över utan mer att det ska vara  om och ifall att =) 

Ok, koppla då jordkabel på enklast tänkbara vis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Invändig och utvändig jordning ?

 

Hur tänker du här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också vad som menas med invändig och utvändig jord? Insidan och utsidan sitter väl ihop, eller är det någon form av dubbelmantlad tank med isolering i mellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Novis, beskrev bara hur det var gjort = invändigt och utvändigt av slangen från tanklock ner till armaturen. 

 

Enda jämförelsen jag kan komma på är svartkonsten det brukar pratas om för jordning av centraldammsugare, stora som små, för att förhindra dammexplosion. Då brukar det pratas om invändigt och utvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...