Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Funderar på att byta motor i min Nimbus 22 DC. Idag sitter det en VP 570A, V8 på 275 hk. Jag marschar på ca 25 knop och max ca 40 knop. Båten väger 1500 kg med motor.

Jag har hittat en begagnad VP D3 på 160 hk från 2007 som jag funderar lite på.

Jag behöver inte maxa 40 knop, men marschar helst 20-25. Tror ni att den räcker?

Jag hade för några år sedan en Nimbus 21 med 150 hk bensinare. Räckte till, men den gick lite stressat...

 

Sedan undrar jag om jag kan behålla drevet eller blir det fel utväxling när man går från bensinaren till diesel?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lars !

 

Vad du än gör stoppa inte ner en D3 a i båten, vill du ha problem så ska du göra det. De som jag känner som har D3 or har haft väldiga problem med dem, du kan söka på nätet om problem med D3 or. Behåll den motor du har minst problem. Varför byta? Ska du byta skulle jag starkt överväga FPT motorerna, det är bra motorer. Osäker om du kan ha drevet kvar tror det är annan utväxling på underhuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då! Då ska jag nog leta vidare.

Motorn som sitter i fungerar, men har småkrånglat lite i början på säsongen och skulle dessutom behöva lite färg...

Hade inte skadat med lite lägre förbrukning också, men jag vill ju byta för att slippa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D3 finns ju i två generationer där den nyare väl skall vara ganska bra, men 2007 innebär väl den gamla.

Varför funderar du ens på att lägga pengar på att byta motor?

 

Eller så lägger du pengarna på en burk färg och en felsökning alt. renovering av motorn du har. Mellanskillnaden i pris kan du tanka många liter för de kommande åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...