Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nim26

Hamnavgift

Rekommendera Poster

Gullholmen har iår slagit alla rekord i snålhet. 

Båtar mellan 0-18 samma avgift!!!!

vi fick då betala 350kr för vår 26 fotare i särklass dyrast på hela kusten, och 10kr för dusch!!jamen el ingår ju!! Vill inte ha er el har koll på mina batterier.

Lägg 100kr skillnad på el så ska ni se att uttagen dessutom räcker.samt 6A

I Vänern kostar det 120-150 kr ink el iovs så där va det fullt men inte överpris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan, Nim26 säger:

Gullholmen har iår slagit alla rekord i snålhet. 

Båtar mellan 0-18 samma avgift!!!!

vi fick då betala 350kr för vår 26 fotare i särklass dyrast på hela kusten, och 10kr för dusch!!jamen el ingår ju!! Vill inte ha er el har koll på mina batterier.

Lägg 100kr skillnad på el så ska ni se att uttagen dessutom räcker.samt 6A

I Vänern kostar det 120-150 kr ink el iovs så där va det fullt men inte överpris. 

Saftig avgift hörru ! Tänkt på detta många gånger, här har vi en fyrstjärnig camping de tar 175 kr / dygn för husbil allt ingår el dusch kök wc. Men på sjön där man lägger till vid en betongkaj ska det kosta det dubbla har aldrig förstått detta fenomen. Både camping som gästhamn är säsongsbetonade.

Sen är det detta med fot, märkligt att det inte är bredden på båten som styr avgiften, hur långt båten sticker ut från kaj är ju rätt ointressant, är väl hur bred yta som den tar upp som skulle räknas, vid kajen. Smalare båtar fler som kan lägga till bredare båtar mindre som får plats. 

Redigerad av kossor
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar å andra sidan en hel del i dieselpengar samt kanalavgift att ta sig till hamnarna i Vänern...:( Bara kanalavgiften för en 26¨ båt ligger väl på en tusenlapp.

 

Smögen, Marstrand och Hunnebo brukar också hamna i samma nivå som orusthamnarna.

Men Orust kommun hade ju redan förra säsongen höga avgifter och fick kritik för dessa.

 

Leta dig in till naturhamnen på Pilgrimmen istället och ta jollen in till Gullholmen.

Det är än så länge gratis i naturhamnarna, även i Orust kommun, men på Pilgrimmen kan det finnas en hel del svarta stickmyggor, sådana är vi inte bortskämda med i Bohuslän.

..

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bredden eller längden...

Tja, det är tänkvärt.

Men ytterligare en parameter som borde styra hamnavgifterna är ju besättningens antal.

Ett äldre par i en 35 fot segelbåt belastar ju soptunnor och toaletter betydligt mindre än vad en hel barnfamilj i en 25 fots daycruser gör.

 

Men runt 300kr var ju mer regel än undantag i Bohuslän redan förra säsongen, jag har ännu inte släppt förtöjningarna för semesterturen men får väl se till att besöka naturhamnarna mer i år.

 

Fick tipset om Rågårdsvik, norr om Ellös fast på Skaftölandet, vindskyddat, ingen samhällsservice, väldigt låg hamnavgift som man skulle lägga i en låda. Möjligen fanns det swish också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Nim26 säger:

Gullholmen har iår slagit alla rekord i snålhet. 

 

Sedan kan det ju vara så också att du tvingas betala för alla andra smitare som inte gör det.

Gullholmen är ju en sådan där typisk "stannatill-handla-och iväg igen-hamn". Det lär väl finnas en dagavgift också, som ingen bryr sig om att betala.

Många stannar för en timma för att besöka affären fika och köpa glass, för att sedan gå vidare, kanske till Vasholmarna nv om Gullholmen/Hermanö, rekommendabelt om du inte redan varit där, här börjar den röda graniten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det är rent ut sagt svinigt att ta så mkt, 

kommer i år att försöka ligga i naturhamn så mkt som möjligt, väljer bort Gullholmen, smögen(smögen har man ju byggt sönder) hunnebo,och förmodligen Grebbestad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag listar här gästhamna jag gärna undviker i Bohuslän, börjar söderifrån.

 

Marstrand, guppigt, svårt att få plats under alla regattor. Kan vara en del festande.

Käringön, allt för kommersialiserat. Numera hamn för allt för många mindre superyachter.

Lysekil södra hamnen, guppigt, för mycket festande, men inre fiskehamnen och norra hamnen är bra.

Smögen, dyrt, hypat, fest, ofta ostädat.

Hasselösund, guppigt.

Hunnebo kan vara stökigt, men jag undviker inte den hamnen. Är för set mesta rätt mysigt, om än det komplicerade betalkortsystemet för toaletter och dusch, Västrafiks kort är mindre kompicerade.

Fjällbacka, kan vara stökigt och är dyrt. Dåligt ankarbotten och vid vissa vindar dåligt vindlä, bokningsbara platser som står tomma men som inte får beläggas. Men kan vara mysigt under eftersäsongen, bra konditori!

Tanumstarnd, gillar inte att vara mitt i ett hotellområde med badanläggningar etc.

Grebbestad, festande, många krogar med utskänkningstillstånd, skitigt, dyrt, störande musik från krogar och störande landsvägstrafik.  Trots slavsändare ingen TV signal.

Stömstad, kan vara en del festande, bättre på senare år, trafik, asfalt, kan bli fullbelagt snabbt.

Nordkoster, Vettnet, liten hamn ofta fullbelagd av våra grannar, Sundet likaså, dåligt dricksvatten.

Sydkoster, Ekenäs, oftast fullbelagt, dåligt vatten, mycket skvalp.

 

Dom riktigt bra hamnarna tycker jag du får upptäcka själv, och allt är subjektivt, det jag tycker är bedrövligt kanske du gillar och tvärtom.

..

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Sedan kan det ju vara så också att du tvingas betala för alla andra smitare som inte gör det.

Gullholmen är ju en sådan där typisk "stannatill-handla-och iväg igen-hamn". Det lär väl finnas en dagavgift också, som ingen bryr sig om att betala.

Många stannar för en timma för att besöka affären fika och köpa glass, för att sedan gå vidare, kanske till Vasholmarna nv om Gullholmen/Hermanö, rekommendabelt om du inte redan varit där, här börjar den röda graniten.

Borde inte handlarna i så fall bidra till hamnavgiften? Ett analogt exempel från autobahn i Tyskland, du betalar 0,7 euro för toabesök, får ett tillgodokvitto  på 0,5 euro att använda i serveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-21 på 10:52, Georg_Ohm säger:

Det kostar å andra sidan en hel del i dieselpengar samt kanalavgift att ta sig till hamnarna i Vänern...:( Bara kanalavgiften för en 26¨ båt ligger väl på en tusenlapp.

 

Smögen, Marstrand och Hunnebo brukar också hamna i samma nivå som orusthamnarna.

Men Orust kommun hade ju redan förra säsongen höga avgifter och fick kritik för dessa.

 

Leta dig in till naturhamnen på Pilgrimmen istället och ta jollen in till Gullholmen.

Det är än så länge gratis i naturhamnarna, även i Orust kommun, men på Pilgrimmen kan det finnas en hel del svarta stickmyggor, sådana är vi inte bortskämda med i Bohuslän.

..

Så du tror alltså att hamnarna i Vänern får del av min slussavgift på 2000kr tur retur?

Det tror inte jag. 

Tro mig vi kör mest o heldt naturhamnar beroende på väder, men tack för tipset om pilgrimen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-21 på 11:00, Georg_Ohm säger:

Bredden eller längden...

Tja, det är tänkvärt.

Men ytterligare en parameter som borde styra hamnavgifterna är ju besättningens antal.

Ett äldre par i en 35 fot segelbåt belastar ju soptunnor och toaletter betydligt mindre än vad en hel barnfamilj i en 25 fots daycruser gör.

 

Men runt 300kr var ju mer regel än undantag i Bohuslän redan förra säsongen, jag har ännu inte släppt förtöjningarna för semesterturen men får väl se till att besöka naturhamnarna mer i år.

 

Fick tipset om Rågårdsvik, norr om Ellös fast på Skaftölandet, vindskyddat, ingen samhällsservice, väldigt låg hamnavgift som man skulle lägga i en låda. Möjligen fanns det swish också.

Kolla in kälkerön om ni inte varit där, mycket fin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-21 på 11:05, Georg_Ohm säger:

Sedan kan det ju vara så också att du tvingas betala för alla andra smitare som inte gör det.

Gullholmen är ju en sådan där typisk "stannatill-handla-och iväg igen-hamn". Det lär väl finnas en dagavgift också, som ingen bryr sig om att betala.

Många stannar för en timma för att besöka affären fika och köpa glass, för att sedan gå vidare, kanske till Vasholmarna nv om Gullholmen/Hermanö, rekommendabelt om du inte redan varit där, här börjar den röda graniten.

Som du själv skriver så "lär det finnas"!! Jag har ingen dagavgift sett och dom eller rättare sagt den som jobbar där hinner nog i te kolla sånt. Då skulle dom haft en spec brygga för det. Marstrand kostade 60kr dag förra året. Vasholmarna e fint och tyst område. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-21 på 12:33, Georg_Ohm säger:

Jag listar här gästhamna jag gärna undviker i Bohuslän, börjar söderifrån.

 

Marstrand, guppigt, svårt att få plats under alla regattor. Kan vara en del festande.

Käringön, allt för kommersialiserat. Numera hamn för allt för många mindre superyachter.

Lysekil södra hamnen, guppigt, för mycket festande, men inre fiskehamnen och norra hamnen är bra.

Smögen, dyrt, hypat, fest, ofta ostädat.

Hasselösund, guppigt.

Hunnebo kan vara stökigt, men jag undviker inte den hamnen. Är för set mesta rätt mysigt, om än det komplicerade betalkortsystemet för toaletter och dusch, Västrafiks kort är mindre kompicerade.

Fjällbacka, kan vara stökigt och är dyrt. Dåligt ankarbotten och vid vissa vindar dåligt vindlä, bokningsbara platser som står tomma men som inte får beläggas. Men kan vara mysigt under eftersäsongen, bra konditori!

Tanumstarnd, gillar inte att vara mitt i ett hotellområde med badanläggningar etc.

Grebbestad, festande, många krogar med utskänkningstillstånd, skitigt, dyrt, störande musik från krogar och störande landsvägstrafik.  Trots slavsändare ingen TV signal.

Stömstad, kan vara en del festande, bättre på senare år, trafik, asfalt, kan bli fullbelagt snabbt.

Nordkoster, Vettnet, liten hamn ofta fullbelagd av våra grannar, Sundet likaså, dåligt dricksvatten.

Sydkoster, Ekenäs, oftast fullbelagt, dåligt vatten, mycket skvalp.

 

Dom riktigt bra hamnarna tycker jag du får upptäcka själv, och allt är subjektivt, det jag tycker är bedrövligt kanske du gillar och tvärtom.

..

 

Haha ja Norra hamnen i Lysekil håller jag inte med om, har legat där i västligt när det ryker salt överallt o man inte kan komma iland torrskodd. Ryckiga Marstrand check

hunnebo mys check

grebbesta svin gris check 

smögen undviks, check

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag känner till Kälkerön, var nästan standardhamnen förr när barna var små.

Lysekil norra, ok, jag kan tänka mig att det är mindre mysigt på alla nordliga vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till Hållö utanför smögen vi var där nu i tre dagar och låg poleposition mot lilla träbron o längs med bryggan. Precis denna plats tog vi förra året o före det den till vänster. Sport att komma längst in och spännande när man skall där ifrån. 

Kanske lite grunt för segelbåt längst in men funkar längs med berget. 

35 fot Max anser jag men,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte Henån igår ca kl 18 och fyllde upp med bränsle. Såg nästan tomt ut i gästhamnen. 1 båt låg på sidan ut mot havet. Lördagkväll mitt i juli?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, Nim26 säger:

Åk till Hållö utanför smögen vi var där nu i tre dagar och låg poleposition mot lilla träbron o längs med bryggan. Precis denna plats tog vi förra året o före det den till vänster. Sport att komma längst in och spännande när man skall där ifrån. 

Kanske lite grunt för segelbåt längst in men funkar längs med berget. 

35 fot Max anser jag men,,,,

 

8 timmar sedan, Salty säger:

Besökte Henån igår ca kl 18 och fyllde upp med bränsle. Såg nästan tomt ut i gästhamnen. 1 båt låg på sidan ut mot havet. Lördagkväll mitt i juli?

 

Hållö, ja den ön känner jag väl till.

Båten är så grundgående att den kan komma in i lilla lagunen på andra sidan bron.

 

Henån har en fin och skyddad hamn. All form av samhällservice man kan tänka sig, apotek och systembolag... Vad mer kan man önska?

 

Men på Rågårdsvik har kanske ingen av er varit ännu?

Här finns "ingenting". Hamnavgiften 100kr läggs i en låda eller swishas.

 

Övre bilden; Hållö, nedre; Rågårdsvik.

image.jpeg

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...