Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har en gammal Wallas 1800B som ryker in. Den fungerar annars helt ok, men det luktar starkt av avgas i båten då värmaren varit på en stund.

Jag hade isär hela värmaren, och läckagetestade rökröret/värmeväxlaren, men hittade inget fel, och det blev inte bättre. Jag misstänkte att den drar in rök med insugsluften till förbränningen, men också med en ca 60 centimeters förlängning av rökröret är det samma problem, så avgasen kommer troligen inte från skorstenen heller.

Någon som vet var felet kan vara?

Wallasen är inte ens 40 år gammal, och borde ju fungera länge än??? Med andra ord: Ja, jag kan själv räkna ut att det är dags att byta till nåt nytt, men man måste ju kunna hitta felet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kan hända är att avgaser går ned i tanken och sprider sig därifrån. Jag satte en avluftning på tanken typ samma som till en bränsletank så att lukten hamnar utanför båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasröken kommer i luftkanalerna. Det luktar inte avgas om själva värmaren. Måste kolla tanken, men jag tvivlar på att såna mängder kan komma med returen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag tror inte att avgaserna kommer från insugningsluften till förbränningen då detta ska vara en sluten krets. Den luft som blåses in kommer in i brännaren från sidan. Jag tror att du har en läcka inuti brännaren. Men var?

 

Det var 10 år sedan sist jag skruvade i sär vår. Kika på denna så kanske du kan gissa vart du ska leta: http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=Sprangskiss_Wallas1800.pdf.

 

Om du inte har handboken så är den här: http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-Wallas1800B.pdf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mystiskt, det enda ställe som avgaser kan komma in i varmluften är före ventilationsfläkten. Då måste det lukta i utrymmet värmaren sitter. 

Möjligen om skorstensslangarna blivit klämda på något sätt tex vid däcksgenomföringen så att avgaser kan läcka ut där utan att sugas in i förbränningsluften.

 Man kan ju lossa den yttre slangen lite och dra ner den någon centimeter för att testa.

I mitt fall stod tanken i samma garderob som värmaren så rök från tanken drogs ut i båten via ventilationsfläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte egentligen heller att det är insugsluften som läcker till varmluftsdelen/värmeväxlaren, speciellt inte efter att jag försökt med skorstensförlängningen (som ju bara var ett rör instucket i skorstenen för att utesluta det som problemkälla).

Jag talade också för en stund sen med den lokala Wallasreparatören, och han hade inte nåt att komma med heller, eftersom jag läckagetestat rökröret som värmer i värmeväxlaren. Enda jag kan tänka mig är packningen uppe mellan brännkammaren och rökröret...

Tack för länkarna, jag hade printat ut just de pdf:arna tidigare, då jag hade upp och gick igenom hela värmaren. Jag hade isär den i minsta beståndsdel, förutom fläktmotorn, som satt kvar i chassiet, och värmaren fungerar precis lika som förr, det vill säga startar, går, funkar och värmer, men luktar avgas.

 

Det är ju en livsavgörande grej, man vill ju inte vakna upp och vara helt död, ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luktar inte avgas i utrymmet där värmaren är. Värmaren är i doghouse, och den hänger direkt i skorstenen och fästen i skrovsidan, så det finns ingen skorstensslang. I doghouse lutar det inte avgas, men i ruffarna blir det så ögona rinner. Detta får mig att tro att röken kommer inifrån värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en keatrade o vakna lycklig:)

Men visst 40 e ju ingen ålder;);)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka andra värmare håller i 40 år?

 Det kan nog vara ide att lägga ner energi på sådan värmare.

--

Konstruktionen är sådan att förbränningsdelen ska ha lite lägre tryck än varmlufts delen så att ett läckage inte ska kunna läcka in i  varmluften. Det enda jag kan tänka mig är att den brinner för mycket och på så vis ökar trycket i förbränningsdelen. Eller kanske att varmluftsfläkten inte ger tillräckligt med luft. 

Jag har mätt varvtalet på fläkten men hittar tyvärr inte den uppgiften. En kille had en värmare som rök och där vi kunde konstatera att fläkten höll för låg fart jämför med en frisk värmare. Vi gjorde rent lagren och sen gick den bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nim26:

Äh, jag visste ju att nån skulle komma med ett sånt förslag, därför formulerade jag trådens startinlägg som jag gjorde :rolleyes:

 

Bhemac:

Det skulle faktiskt vara logiskt att felet skulle vara där. Jag tyckte nog att fläkten gick litet väl trögt. lilla fläkten till förbränningsluften sitter ju på  samma axel, men det kan ju gott hända att värmefläktens flöde ökar exponentiellt med en liten varvtalsökning. 

En annan möjlighet skulle väl i princip kunna vara packningen upptill i brännkammaren, under värmeväxlaren, men jag tyckte den såg ut att inte kunna vara problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...