Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
soreby

Vad ska vi laga vår trissjolle med?

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Vi tänkte försöka få ut vår trissjolle som legat många år på sjön igen. Den har några skador under vattenytan som vi vill fixa innan vi bottenmålar, kan någon tipsa om hur man gör detta på bästa sätt? Djupet är 3-4 mm. Se bilder.

 

mvh

Stefan

IMG_2380.JPG

IMG_2381.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är som det ser ut, dvs gelcoat eller spackel som släpper men laminatet är helt, så hade jag tagit bort allt löst, slipat av hela ytan med maskin (kapmaskin med grovrengörare från Biltema, borrmaskin med "flapdisc" med 40-papper eller liknande) och spacklat med Plastic Paddings epoxyspackel (finns hos Clas Olsson bl a) och sedan målat. 

 

Är det skador i laminatet hade jag plastat om det först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den övre bilden ser det ju ut som både sprucket o bortskrapat glasfiberlaminat, vitt skum skymtar. Om det är så, så ta bort det spruckna laminatet, slipa/ fasa ned kanterna. Blanda till lite polyester och pensla på en liten yta av skummet för att kolla skummet att det tål polyestern, om den gör det fortsätt med poyestern + glasfiber tills tcockleken blir som gamla laminatet. Sedan är det bara att fortsätta med epoxispackel som Peter föreslår.

Om skummet smälter så laga med epoxi och glasfiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda två för snabba och bra svar, jag ska kontrollera noggrannare vad det rör sig om och laga enligt era tips. Trevlig sommar! Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Thomas-CC-Lancer säger:

På den övre bilden ser det ju ut som både sprucket o bortskrapat glasfiberlaminat, vitt skum skymtar. Om det är så, så ta bort det spruckna laminatet, slipa/ fasa ned kanterna. Blanda till lite polyester och pensla på en liten yta av skummet för att kolla skummet att det tål polyestern, om den gör det fortsätt med poyestern + glasfiber tills tcockleken blir som gamla laminatet. Sedan är det bara att fortsätta med epoxispackel som Peter föreslår.

Om skummet smälter så laga med epoxi och glasfiber.

 

Var ser du skummet? Det vita i vänsterkanten är ju mest troligt gelcoaten som tittar fram under den blå bottenfärgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen, det var inte skum utan är gelcoaten, så jag har nu slips ner och tagit bort alla kanter och införskaffat glasfiber/epoxyspackel och ska snart sätta igång med det, tack igen båda för svaren! Stefan

Redigerad av soreby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, soreby säger:

Hej igen, det var inte skum utan är gelcoaten, så jag har nu slips ner och tagit bort alla kanter och införskaffat glasfiber/epoxyspackel och ska snart sätta igång med det, tack igen båda för svaren! Stefan

Glasfiber/epoxyspackel..?
det skall vara epoxyspackel som funkar under vattenlinjen. Kasnke spelar det liten roll på en jolle som ligger stora delar av året på land ändå, men jag gillar att göra det så det håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, pseudonym säger:

 

Var ser du skummet? Det vita i vänsterkanten är ju mest troligt gelcoaten som tittar fram under den blå bottenfärgen.

Ser ju ut som ett djupt spår som går in i skummet, precis till vä om det svarta, men nu verkar det ju vara gelcoat ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte lägga epoxy utanpå ny polyester.

Antigen kör man polyesterprodukter rakt igenom, eller så använder man epoxy

International säger att man skall vänta 4-5 veckor innan man lägger på deras epoxyprodukter utanpå ny polyester och BILTEMA säger 15 veckor.Med tanke på vad en uppretad kund sa i en affär jag besökte och som använt Internationals produkter, är jag benägen att mera tro på BILTEMA.

Personligen använder jag alltid epoxy under vattenlinjen nu för tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thomas-CC-Lancer säger:

Ser ju ut som ett djupt spår som går in i skummet, precis till vä om det svarta, men nu verkar det ju vara gelcoat ändå.

 

Det du ser som ett djupt spår är ett veck/slag i skrovet. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...