Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bortomhorisonten

Partner till långsegling sökes

Rekommendera Poster

Är du en kvinna som drömmer om att segla jorden runt? Är det inte bara seglingen som lockar, men också att uppleva natur och kultur i andra länder? Är du också intresserad av andra typer av friluftsliv? Gillar du att vara aktiv på din fritid, men inte blir otålmodig efter några veckor till sjöss?
Har du svarat ja på flera av frågorna över? Då är du kanske den partner jag söker. 
Jag är en man på 34 år som planerar en världsomsegling och ser nu efter en partner som delar mina drömmar. Hittar jag ingen partner reser jag med vänner och paying crew som blir med på en del etapper. 
Jag har ett stort intresse för många olika typer av friluftsliv, bland annat segling, vandring, cykling, paddling, naturfotografering och turskidåkning som det ska bli mycket av på segelturen. Har jag inte möjlighet att gå på  tur någon dag tränar jag gärna, till exempel löpning eller styrketräning. Jag lagar gärna en god middag, förutsatt att jag har någon att äta den med. 
Är du intresserad av att följa med mig på långsegling? Skicka i så fall ett PM. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan ju finnas skäl att lyfta detta inlägg.

Träffade en äldre man i går. Han påminde mig om att jag och min fru varit och tittat på hans dåvarande  båt - nån gång i slutet av 1980-talet. För hans del var båten helt ok, men hans fru, som var den seglingsintreserade i familjen, ville ha en större och bekvämare båt.

Varpå jag lär ha  frågat; "var får man tag på såna kvinnor!?"

 

Jag drömde, i min ungdom, om att segla jorden runt. Så träffade jag min fru och sen dess har seglingslivet gått på sparlåga.

 

Fast hon tycker att jag gör inte annat än jobbar med båten och seglar och att hon under hela sitt vuxna liv tvingats med ut i båten i alldeles för stor utsträckning.

Jag seglar nästan aldrig - med några få undantag och min fru är med nån enstaka gång.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv fick jag välja mellan sälja segelbåten och köpa motorbåt eller byta fru! Det blev billigare att köpa ny motorbåt!:) fast det e riktigt kul med motorbåt. Skillnaden är att nu är det hamnarna och nya platserna som man njuter av. Inte som segling alls. Nu startar man upp och transporterar sig snabbt till nästa ställe...

Redigerad av Kjellman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)


Ska man förlita sig på statistik så borde det finnas minst 37% kvinnor av totalt aktiva inom segelsport.
Att det sedan bara var ca 37500 aktiva 2014 gör ju statistiken lite tråkigare.
Men seglande män och kvinnor finns i alla fall!

Den kvinnliga delen på vår båt drömmer ofta om varmare vindar så lycka till med att finna en partner på långseglingen.

Redigerad av per_62
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså statistiskt i det Svenska samhället skulle finnas 3 700 000 kvinnor om är intresserade av sjölivet och segling.

Men det är klart om man tar de som aktivt håller på med seglingssport och ser hur många kvinnor av totalt som det finns, så kan man ju få fram en väldigt bra statistik.

Det sägs ju att "det finns tre sorters lögner - Lögn, Förbannad lögn  och Statistik" Om vem som myntade uttrycket tvistar de lärde.

Jag vet ingen kvinna i min bekantskapskrets som någonsin  gillat att segla.Jag är närmare 70 år och jag har seglat sen jag var 14.

 

Att däremot åka ut några 100 meter en fin sommardag med en liten båt till nåt skär och där ligga och sola och bada hela dan, är det väl de flesta som gör. Det beror på intet sätt på nåt intresse för båtliv och segling.

Jag bor och är uppväxt i ett skärgårdssamhälle som är präglat av båtar och fiske i generationer. Karlarna var ute på sjön, antingen på fiske eller fraktfart och kvinnorna var hemma och väntade på att de skulle komma hem. Många kom inte hem. Vet inte om det kan va nåt nedärvt som gör att kvinnor här ute ser sjölivet som nåt farligt.

Nu kan det ju va så att den yngre generationen inte har samma referenspunkter när det gäller sjön och ond bråd död. 

En av de sista fiskarna som omkom på sjön var en skolkamrat till mig och kusin till min fru. det var 35-40 år sen. Tomas som han hette låg ute och fiskade sill. Det var nån på BohusMalmön som såg honom. När man tittade upp en stund senare var båten borta. Båten hittades på botten på den plats där han sågs senast. Tomas hittade man aldrig. Han följde nog med Jutska strömmen ut i atlanten.

Av de kvinnor i vårt samhälle och nu i min ålder, som har tyckt om att segla känner jag en handfull. En är barnfödd på orten och var klasskamrat till mig. De övriga är inflyttade från bl.a. Dalsland och Göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, per_62 säger:

seglande män och kvinnor finns i alla fall!

 

Nån annan som fann detta roande? :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste en bok av en person som skulle ge sig ut på världsomsegling på egen hand. Han lämnade Norden och köpte en båt i England. En dag dök frun oväntat upp i hamnen och ville följa med. Efter ett oväder blev han också tvungen att välja mellan båten och henne. Han ansåg att det är svårare att hitta bra båtar än bra kvinnor och lämnade henne i nästa hamn.  

Jag tror nog att det är bättre att fråga om seglingsintresse snabbt efter att man träffats. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag seglade fram tills jag träffade min fru då jag var 27 år. Hon ogillade båtar så det var inte att tänka på att få med henne ut på havet. Efter 28 år när äktenskapet höll på att ta slut så köpte jag mig en segelbåt trots hennes vilda protester. 

Jag blev med segelbåt och seglade. Några gånger följde hon med och vi var till och med ute på en segeltripp på åtta dagar. Hon gillade att segla även om hon nu inte tyckte det var det bästa hon gjort men det funkade att få med henne. Speciellt då barnbarnen ville med för de älskade segellivet. Hon bytte till och med profilbild på fejan där hon styrde båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räddade det äktenskapet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
35 minuter sedan, raol säger:

Räddade det äktenskapet?

Tyvärr inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats på lite mer upplyftande svar än att man måste välja mellan segling och partner eller lästips om mord som skett på segelbåtar. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Sanningen är i bland smärtsam 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte vår segelbåt för sju år sedan på initiativ av min fru som seglat två eller tre gånger tidigare.

 

Vi har varit på Bornholm, seglat nonstop Stockholm - Haparanda och tvärs över Östersjön och varit ute och seglat i kuling flera gånger så det finns trots allt hopp.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Bortomhorisonten säger:

Jag hade hoppats på lite mer upplyftande svar än att man måste välja mellan segling och partner eller lästips om mord som skett på segelbåtar. :(

 

Varje gång nån gör en kommentar i tråden - (nästan) oavsett vad som skriv -så lyfts tråden upp och fler får möjlighet att läsa den. Hade det inte lämnas några kommentarer, så hade tråden sjunkit som en sten och hamnat på botten av glömskans hav väldigt snabbt.

Det är egentligen enda anledningen till varför jag  kommenterat i tråden och den inställningen börjar jag ju också mitt första inlägg med.

Sen är det där med relationer ombord oerhört svårt. Det finns faktiskt en svensk bok som handlar om det. 

http://www.wwd.se/bocker/psykologi/r/relationer-ombord/

Det finns många goda vänner som börjat sin drömresa och slutat som dödsfiender innan de ens hunnit halvvägs. Se bara på pojkarna från Lysekil som skulle köra jorden runt i en styrpulpetsbåt. Den resan kraschlandade på Alaska.

Det finns ju ett uttryck som säger;"if you need a crow, married one"

Tror att psykologin mellan två seglare är tusen gånger viktigare än seglingskunskaperna.

Sen är det tyvärr så att de kvinnor som seglar och som är aktiva på maringuiden ar en väldigt liten grupp. Undrar om man kan räkna kvinnorna här i promille!?

Så tråden måste nog lyftas ofta om ens någon kvinna skall läsa den.

Hade varit intressant om alla kvinnor som läser i tråden hade gjort ett inlägg och givit sig tillkänna. Tex svarat på frågan vem är du och vad har du för relation till båtlivet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett många fina tjejer på segelbåtar. Dock är de alltid på de dyrare båtarna...

 

Det är nog också många som skulle följa med, om det var på en större och lyxigare båt. Vi pratar 40-60 fot helst en katamaran typ lagoon. 

 

Ett seriöst tips vore att engagera sig i segelaktiviteter. Segelskolor, segelklubbar, sådana dära stora båtar. Åka iväg på segelresor på stora båtar. Där kanske det går att möta likasinnade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 4.8.2017 på 18:49, Thallatha säger:

 

Varje gång nån gör en kommentar i tråden - (nästan) oavsett vad som skriv -så lyfts tråden upp och fler får möjlighet att läsa den. Hade det inte lämnas några kommentarer, så hade tråden sjunkit som en sten och hamnat på botten av glömskans hav väldigt snabbt.
 

Det är därför jag väntar lite med att svara. :)

På 5.8.2017 på 13:42, Azguz säger:

Har sett många fina tjejer på segelbåtar. Dock är de alltid på de dyrare båtarna...

 

Det är nog också många som skulle följa med, om det var på en större och lyxigare båt. Vi pratar 40-60 fot helst en katamaran typ lagoon. 

 

Ett seriöst tips vore att engagera sig i segelaktiviteter. Segelskolor, segelklubbar, sådana dära stora båtar. Åka iväg på segelresor på stora båtar. Där kanske det går att möta likasinnade. 

Bra att jag inte köpte en minder båt. :)

Det verkar som att det inte bara är kvinnor som vill ha stora båtar, de små båtarna blir allt färre längs vår kust. 

Ytterst få av de som deltar på segelaktiviteter är intresserade av att lämna Sverige i några år för att segla. När det är så få tror jag faktiskt det är lättare att hitta någon på en sida där båtägare och besättning kommer i kontakt med varandra, men inget berhöver utesluta det andra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man ska "ragga" långt utanför seglarkretsarna. Sannolikheten är nog större att hitta en lite äventyrligt lagd kvinna som vill göra något annat här li livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst inläggen här inser jag att jag har en rätt unik fru... hon styr vår segelbåt (Beneteau Oceanis 351) mer än vad jag gör... 40 dygn totalt i sommar - tillsammans med barn... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst denna tråd förrän nu men min spontana kommentar till "Landkrabba", om du har en båt och en dröm så ge dig iväg. Kvinnor med genuint seglingsintresse men utan båt lär finnas på bryggorna på Kanarieöarna eller i Västindien. Då kan man ju verkligen hårdtesta kompatibiliteten genom att segla tillsammans några veckor/månader. Trivs man med varandra på en båt så håller det kanske iland också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar eftersom det efterfrågades svar från kvinnor 🙂 Jag har alltid undrat hur man träffar en man med seglingsintresse eftersom alla jag varit ihop med har varit extrema landkrabbor och jag har fått tjata för att ens få komma ut på vattnet. Själv är jag uppväxt med segelbåt. Min nuvarande sambo hade aldrig varit på sjön. Men han tycker om att komma ut till sjön och bada så när vi flyttade till hus nära vatten så började jag tjata om båt. Han sa att han kunde tänka sig en daycruiser (motorintresserad bilkille, allt ska gå fort) men sen ville han att det skulle gå att sova över i den också. Vi kikade runt men fastnade inte för någon. Det var då jag hittade en Birdie 24 tillsalu där vi bor. Jag åkte och tittade och beslutade att köpa den själv eftersom det var en billig båt, sa till sambon att han fick bli delägare om han ville och att vi iallafall har en båt att komma ut på sjön med 😉 nu har han lärt sig segla och upptäckt tjusningen med det 😉 så nu sitter han och tittar på stora fina segelbåtar på Blocket. Det känns lovande! Jag hoppas på att få långsegla nån gång, vi får väl se men jag är glad över min lilla segelbåt sålänge 🙂

  • Gilla 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Patchi....svara på ett gammalt inlägg. 😀

Tror inte killen har fått napp. Det går inte till så här att träffa folk å i synnerhet en kvinna som gillar att segla. Kan bara berätta att min fru är progressiv, från att inte seglat alls till att vilja komma ut numera å håller i rorkulten gör hon medan jag fördäcksgastar.  Men längre än till ytterskärgården....där äre stopp. Törs inte skriva att det sitter i generna, då får jag Fredrika Bremer Förbundet på mig. Den gode Milo Dahlman är ett av undantagen.

Men gott folk, eller snarare män, hittar ni en kvinna som gillar att segla så håll i 'na.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som skrev att man inte nödvändigtvis ska leta i seglarkretsar, men bland äventyrlystna, hade rätt. Här kommer mina erfarenheter efter att jag nu ser sökandet som avslutat. 
Berättar man för folk, både män och kvinnor, att man drömmer om att ge dig ut på långsegling blir reaktionen: "Häftigt! Men det är inget jag skulle kunna göra. Jag har barn, jobb jag vill behålla och som inte ger mig ledigt, blir sjösjuk och krukväxter som måste vattnas."
Så tänker de att man måste kunna mycket för en sådan resa. Skillnaden mellan män och kvinnor är att kvinnor oftare tänker att de inte har möjlighet att få den kunnskapen och dessutom inte är tillräckligt stora och starka. Om det däremot kommer en riddare på en vit häst, jag menar kapten i en vit uniform, och frågar om hon vill bli med på långtur, då är det några som svarar "När åker vi?"
Jag tror man måste vara klar på att man har den drömmen från början, det är svårt att väcka intresset för något om man inte är rätt person. Det gäller alla intressen.
Jag har inte testat att bli mer aktiv i båtklubben för att träffa fler som är intresserade i segling. Även bland seglare är det få som är beredda att ge sig ut på långsegling. Hur många i rätt ålder och kön som dessutom är singel har du pratat med i båtklubben det senaste året? Vad är chansen för att någon av dem drömmer om långsegling och dessutom passar tillsammans med dig?
Du kommer knappast bli den mest populära på datingsidor om du skapar en profil där du skriver om att du vil ge dig ut på segeltur till platser de flesta bara drömmer om att resa till. För de som har drömmen, eller bara är över genomsnittet äventyrlystna, kommer du sticka ut bland alla tusentals profiler med bilder i badrumsspegeln eller med Machu Pichu i bakgrunden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Bortomhorisonten:

Den som skrev att man inte nödvändigtvis ska leta i seglarkretsar, men bland äventyrlystna, hade rätt. Här kommer mina erfarenheter efter att jag nu ser sökandet som avslutat

Och hur gick det?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv befinner jag mig på långsegling med min fru och vi ligger för ankare i Prickley Bay på Grenada.

Jag kan intyga att min fru definitivt inte skulle vilja byta vår tillvaro mot att gå upp klockan 6 i mörka Sverige, skrapa bilrutor, jobba en hel dag åka hem i mörker, slappa framför TV'n lägga sig och nästa dag utföra samma sysslor igen.

Vi har nu varit yachties i 3,5 år och älskar detta liv. Seglingen är egentligen en liten del av tillvaron. Det fantastiska är att uppleva nya platser, människor och kulturer. De långa överfarterna tar vi som ett nödvändigt hårt arbetspass som min fru säger. Belöningen får man när man kommer fram och får uppleva någonting nytt.

Själv har jag länge velat att vi skulle ge oss iväg medans min fru var skeptisk ända till den där Novemberdagen när det hade snöat, varit kallt, mörkt och min fru hade haft en jävlig dag på jobbet. Då kom hon hem och undrade "När sticker vi ?"

Det gäller att låta den kvinnliga delen av besättningen själva konstatera att det nog är trevligare att ge sig väg och uppleva någonting helt annorlunda som man kan minnas tillbaks på när man sitter på hemmet.

Jag har läst om ett par där damen följde med på villkoret att hon efter ett år kunde ångra sig. När mannen efter ett år frågade om dom skulle avbryta sin segling blev hon förfärad och undrade vad han menade.

Vi har två barn. En son och en dotter. Sonen är inte det minsta intresserad av segling. Dottern har vi lyckats bättre med vår uppfostran. Hon har tillsammans med 2 vänner en Allegro 33 som ligger på Gran Canaria som de håller på att utrusta.

Efter att hon seglat med oss över Atlanten till Brasilien blev abstinensen för stor så hon var tvungen att skaffa en Maginfik Midget som hon seglar ensam i Sverige. Hon är 32 år och singel.....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev hasse_A:

Hon är 32 år och singel.....

Ja du Bortomhorisonten, då verkar problemet i stort sett vara löst. 💘

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ska det gå till. Gå in på internet , hitta en snäcka, inbjud henne till en ,efter Svenska mått, långsegling . I detta fall Göteborg Stockholm Göteborg via skillsmässodiket . Sen har du fått svar på många frågor. Nästa fas är jorden runt om fas ett är ok . Om fas två går bra har du en själsfrände för livet. Detta gjorde jag , inte i en Swan 70 utan i en Ohlson 35 . Hon hade aldrig seglat förut men litade på mej som seglat sedan 50 talet o under 6 år rundat jorden innan vi träffades. Det är nu 11 år sedan o vi seglar numera bara runt västkusten. Långsegling blir Danmark! Numera är jag bara kapten ombord ,hon är Amiral!! Någon nyfiken på min snäcka kan ju se filmen på youtube , Sailing with Geronimo.

Cheers

Geronimo   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-08 vid 09:40 skrev geronimo_sweden:

Så här ska det gå till. Gå in på internet , hitta en snäcka, inbjud henne till en ,efter Svenska mått, långsegling . I detta fall Göteborg Stockholm Göteborg via skillsmässodiket . Sen har du fått svar på många frågor. Nästa fas är jorden runt om fas ett är ok . Om fas två går bra har du en själsfrände för livet. Detta gjorde jag , inte i en Swan 70 utan i en Ohlson 35 . Hon hade aldrig seglat förut men litade på mej som seglat sedan 50 talet o under 6 år rundat jorden innan vi träffades. Det är nu 11 år sedan o vi seglar numera bara runt västkusten. Långsegling blir Danmark! Numera är jag bara kapten ombord ,hon är Amiral!! Någon nyfiken på min snäcka kan ju se filmen på youtube , Sailing with Geronimo.

Cheers

Geronimo   

Den filmen och historien var fantastisk att följa!Tack för några timmars underhållning.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul inlägg och diskussion. Jag tänker ofta i liknande banor men tvärtom. Var finns alla trevliga, seriösa och seglingsintresserade singelmän? De flesta män jag träffar på när jag är ute och seglar är de som vill ha stora, bekväma och snabba motorbåtar. Eller så är det original som är mer intresserade av att modifiera sina IF, Maxi, Vega... etc än att faktiskt lyfta blicken över relingen till grannbåten.

 

Ni som säger att det inte finns några kvinnor med seglingsintresse. Ni har fel! Jag är med i några forum på Facebook med seglingstjejer så jag vet att dom/vi finns. Svårigheten är väl att träffas? Om alla är ute och soloseglar är det ju lite svårt. Och det är mycket som ska stämma  - jag seglar hellre själv än har med någon med stort behov att få mansplaina ditt och datt om segling på min skuta.

 

Spännande tråd, verkligen. Bra att den lyfts!

 

/Maria 

  • Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...