Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Johanna1111

Segla med skadad gelcoat?

Rekommendera Poster

Hej! Nybliven med segelbåt och kom för snabbt in mot en brygga med stålkant, så gelcoaten skadades. Undrar nu om det finns någon som har erfarenhet? Kan jag segla med båten så här (se nedan) resten av säsongen? Annars, kan jag laga det när båten ligger i vattnet eller måste jag ta upp den?

Mvh!

boat.thumb.jpg.7e1007000f62294d01b8a811475c5ed0.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segla du lugnt vidare, och laga skadan i vår när ev. fukt har torkat upp ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört på normalt och sen innan du lägger i båten nästa år, när den är torr och fin, lagar du antingen själv eller hyr in hjälp som fixar allt för 5000. Gjorde exakt detta i våras.

 

Kanske annorlunda om man har en ny och fin båt, men vad vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detdär hade jag förmodligen inte lagat ens nästa säsong! Men vi har ju alla olika böjelser och laster :rolleyes:

 

Kör på du bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades svara på din fråga, fast i en annan tråd...hade flera fönster öppna samtidigt, då blir det tvärdrag.

 

Om skadan är så djup att fibrerna tittar fram bör du göra någonting.

Det är litet svårt att se på bilden.

Men det ser ändå rätt så ytligt ut, och då en ofarlig skada.

Öppen glasfiber tar åt sig vatten. 

Bra om du kan göra en tillfällig nödlagning och antingen spackla i skadan med glasfiberspackel, so gott det går, och fixa till det ordentligt i höst när båten står på land. Annars kan du ju alltid måla med någon vit färg, för att sedan i höst även här fixa det ordentligt.

 

Till nästa säsong skall du kanske sätta på en stävskena helst av rotfritt stål, men det finns sådana av aluminium också, liksom mjuka sådana av plast, gummi eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte överdriva sånt.

Tycker inte det ser så farligt ut.

 

Gamla båtar är ju inga "altartavlor" - de är till för att användas.

Segla du lugnt vidare i sommar och fixa till till hösten/våren innan du sjösätter. En stävskena - som vår motståndsman sa - är inte så dumt. Det är ju ofta fören som träffar bryggor.

 

För oss bohusläningar som gärna lägger sig långsides, uppstår skadorna på andra delar av skrovet. :unsure:

Det blir ju lite annorlunda när det kommer till grundstötningsskador. Blir ofta mera öppen glasfiber som ligger i vatten hela tiden - fast har man en gammal båt, får man ta även detta med "knusende ro". Det är ju bara en gammal båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket alla! Nu känner jag mig mycket lugnare :) Men för säkerhets skull blir det nog en tur till Biltema för att inhandla lite spackel. Man blir kanske lite mer avslappnad till sånt här med åren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Johanna1111 säger:

Tack så hemskt mycket alla! Nu känner jag mig mycket lugnare :) Men för säkerhets skull blir det nog en tur till Biltema för att inhandla lite spackel. Man blir kanske lite mer avslappnad till sånt här med åren :)

 

Eller så vänjer man sig vid det i takt med att skadorna kommer?

 

Fixade en skada på en båt i våras, som han kört med ett par år... Fören hade kysst en sten ganska hårt och jag slipade bort ca 15x5 cm söndertrasad glasfiber strax under vattenlinjen. Ägaren är ju van vid träbåtar och långsamma läckage, så det kändes oviktigt att åtgärda... :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...