Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Lära sig segla ...mellan Gävle-Ulvön-Holmögadd-Vasa

Rekommendera Poster

Så, tanken på en segelbåt fastnade.

Efter några veckors letande på blocket höll jag på att ge upp, det verkade omöjligt för en finne att tävla med sådana som kan åka ut och köpa direkt!

Men så var det en köpare som aldrig dök upp, och säljaren tog kontakt innan han la upp ny annons, så nu har jag en Havsfidra som ska hämtas hem inom ett par veckor vartefter väder passar ihop med ledighet.

 

Till saken hör att jag aldrig ens varit ombord på en segelbåt tidigare, så nu efterlyser jag goda råd och tips längs resan!

 

Har försökt lära mig teorin från olika youtube-klipp och dylikt, men det känns nog som ett lite för stort steg i tro att ta en 270 sjömil lång tripp som första projekt. Men jag litar på att Fidran flyter medan jag tar mig vatten över huvudet! :blink:

 

Jag har förstått att hon är dålig på kryss, och att jag ska hoppas på vind från sidan eller snett akterifrån för bästa fart. (Hette de kanske bidevind och slör?)

 

Håller på att kolla genom rutten på eniros sjökort för att inte vara på helt främmande vatten senare.

 

Några frågor för att få fart på tipsen: När man räknar på ETA för olika etapper, vilken fart kan man tänka sig? Jag har tänkt skrovlängden, minus ett par knops svinn och landat på 4-5kn för att beräkna hur länge det ska ta.

 

Har också försökt lära mig att tolka lufttryckskurvorna och förutspår ostlig till nordost vridande vind för sista veckan i juli, så i värsta fall har jag motvind när jag ska segla iväg...

 

 

Har många fler frågor som jag inte ännu formulerat, så välkomna med!

IMG-20170718-WA0007.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars dig.

Att vi inte kunde varnat dig i tid.

Segling är farligt.

Man kan bli biten - och smittad - värre än rabies.

Man kan få en obotlig sjukdom.

 

Har man tur, dör man ung. Annars blir det dyrt.

Bra skruvar som man köper under ett seglarliv kostar en förmögenhet.

När det nu ändå gått så illa vill jag tipsa dig om denna sida om segling.

Ganska torr och tråkig läsning -men ändå.

 

http://www.landkrabban.se/ 

 

När det gäller båtfart.

Var på ett klubbmöte där man talade om att segla lite längre på semestern än i de egna hemmavattnen. Skall man långt gäller det ju att komma ut snabbt och ta det lite lugnare på vägen hem. En av de som seglade långt och mycket sa;"går det under 4 knop skall man gå för motor".

Kunde inte låta bli att häva upp min röst och säga;"skulle jag gå för motor om det går under 4 knop - då fick jag nästan aldrig segla." Jag seglade havsfidra.

Fast jag har vid några tillfällen varit uppe i 9 knop med min havsfidra.
Seglat ganska långa sträckor med medelfart över 7 knop. Fast då har det blåst småspik, legat på slören och  haft både medsjö och medström och därtill hemlängtan. Fast jag seglade Sirevåg till Tanager runt Järens rev, under såna förhållande och då hade jag ingen hemlängtan, snarare tvärt om.

Förresten -vilket nummer har du på din fidra!?

Har nog det mest kompletta registret på havs och storfidror.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

http://thallatha.blogspot.se/2014/07/9-dar-naslorna-blomma-transportsegling.html

http://thallatha.blogspot.se/2014/07/10-antligen-kom-den-transportsegling.html

http://thallatha.blogspot.se/2014/07/11-lillubban-transportsegling-vastervik.html

http://thallatha.blogspot.se/2014/07/12-den-resan-var-varst-uta-alla-det-ar.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar med ca 3.5 knop marschfart i vad som för mig är normalvind, 4-5 m/s, alla relativa vindriktningar medräknade, och då seglar jag en båt som är på pappret betydligt snabbare än en Havsfidra. Visst går det betydligt snabbare än så när det blåser mer, och vinden är från rätt håll, men snittet över flera timmars segling hamnar ungefär där.


Jag gick seglarskola som barn (mellanstadieålder ungefär), och seglade främst optimistjolle då. 25 år senare skaffade mina två bröder och jag en mindre segelbåt ihop, och jag gav mig ut med i stort sett 25 år gammal jolleseglingskunskap i bagaget. Men det gick. Testa, läs på, testa, läs på mer, testa igen. Ganska snart går det betydligt snabbare och man utvecklar en känsla för både båten, vattnet och vinden.

Nu har vi en lite större och lite snabbare båt. Lite mindre jollekänsla, men ändå ingen stor båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När det gäller medelfart ska du - som Thallatha antyder - räkna högst fyra knop, kanske bara 3,5 för att inte planera för snålt om tid.

 

Sedan finns det ju så mycket du bör passa på att se när du ändå är en bit hemifrån. Det kan ta många år innan du kommer till dessa farvatten igen.

 

Mackey

 

 

 

Redigerad av Mackey
Rättat småfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Mackey säger:

När det gäller medelfart ska du - som Thallatha antyder - räkna högst fyra knop, kanske bara 3,5 för att inte planera för snålt om tid.

 

Sedan finns det ju så mycket du bör passa på att se när du ändå är en bit hemifrån. Det kan ta många år innan du kommer till dessa farvatten igen.

 

Mackey

 

 

 

 

Fast nu gäller det en havsfidar. En medelfart på 4 knop är väldigt högt.
När alla andra seglare redan ligger i hamn och har tråkigt, brukar en havsfidraseglare ha många härliga seglingstimmar kvar. :)

Tommy

med 10 år som havsfidraseglare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknade på 3 knop när jag seglade Amigo 23, de är ungefär jämförbara fartmässigt gissar jag. Amigon en gnuta snabbare. Räkna hellre lågt än högt, det är trvligare att bli positivt överraskad :-)

 

//A

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jo. 

Det är bara det, att min tutor har tider att passa på landbacken!

Får se till att planera etapperna så att det skapas goda möjligheter att kliva av båten och över i en tågvagn när tiden börjar tryta...

 

Jag får nog se till att komma fler gånger istället.

 

 

Thallatha, jag återkommer med siffran då jag kommer så långt att jag ser den! :)

 

 

14 timmar sedan, Mackey säger:

När det gäller medelfart ska du - som Thallatha antyder - räkna högst fyra knop, kanske bara 3,5 för att inte planera för snålt om tid.

 

Sedan finns det ju så mycket du bör passa på att se när du ändå är en bit hemifrån. Det kan ta många år innan du kommer till dessa farvatten igen.

 

Mackey

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, FinMick säger:

 

 

 

Thallatha, jag återkommer med siffran då jag kommer så långt att jag ser den! :)

 

 

 

 

Sitter en skult uppe under däcket lite till styrbord under den runda luckan i aktern.

På skylten fin det två tal.

Det längre är Fisksätravarvets löpande produktionsnummer föralla båtar.

Det kortaste är just din havsfidras produktions/segelnummer. Bör va samma nummer som i seglet,

Min gamla havsfidra hade nr 318.

 

59707458c9dc3_pekefrnsidan.jpg.9389cc40cadd0a2ee4ff6daa4c257b1e.jpg59707458c9dc3_pekefrnsidan.jpg.9389cc40cadd0a2ee4ff6daa4c257b1e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känns ju egentligen vanskligt att fundera på den saken nu, men tanken slog mig när jag ser bilden på din Fidra på land.

Hur är det med upptagning av denhär båten, ska det med nödvändighet lyftas med remmar eller finns det nån chans att dra upp den med vagn? Finns det ritningar på nån anordning på nätet nånstans?

Tanken på att ligga i sjön året om skulle också locka, mest med tanke på att få vara först - och sist ute... Men jag skulle isåfall vara den enda i hemmahamnen, och hela stan skulle veta vem jag är efter det. :D

Redigerad av FinMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns centrumlyft på fidran, som jag använt nån gång. En redig bygel som är ingjuten i kölen. Ett lock i rufftaket. Hade inonordsmotor - MD1. Var tvungen att sätta en 25liters plastdunk med vatten längst fram i förpikskojen för att båten skulle väga jämt.

Annars tar dom med slingor.

Min fidra vägde 1,7 ton - enligt broschyren skulle hon väga 1,1 ton.

Rirggar du ut fidran lite, så vet alla vem du är i alla fall. Det var många som kom och kollade och pratade om min fidra. Lite av en kultbåt.

 

59709e2d4fc92_ovanifrn.jpg.ef5d75912c96b2998833c7f84016b907.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter nu nedgrävd i sjökort och mäter och funderar.

Planerar rutten och försöker hitta natthamnar med ca 10M mellanrum. Om det blåser bra vill man ju kanske segla lite till, och lite till...

 

I ett tidigt skede föll rutten Gävle-Åland-Reso-Björneborg-Kristinestad-Bergö-Vasa bort som alternativ, men nu kan jag inte minnas varför längre.

Med öst/väst-vindar är det väl kurs norrut som gäller för smidigaste seglingen, men om det råkar blåsa syd/nord-vindar är väl inte Åland något dåligt alternativ?

Dessutom når vi ju snabbare Finska kusten, vilket underlättar eventuell besättningsrotation avsevärt...

 

Enda argumentet jag hittar mot den östligare rutten är att jag inte har papperssjökort för den. Än iallafall.

 

Någon som har nån insikt att dela med sig av?

1500666608676-964052361.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror att 3 knop kan vara rimlig planerad snittfart, men att 10M är lågt. Föreslår minst 7-8 Tim/dag dvs 20-25M

Och efter de första 50M är du inte nybörjare längre.

Och så går det förstås sönder grejer lite då och då som sinkar dig.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniros hemsida är ett väldigt bra planeringsverktyg. Där går det enkelt att mäta sträckor i sjökorts-format. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag ingen nybörjare när jag seglade havsfidra, men dagsettaperna var vanligtvis 10-12 timmar och kunde sträcka sig över 25 - 50 distansminuter. Fast vissa dagsetapper kunde va korta och det blev en del "liggdagar" då jag inte seglade alls.

Att detaljplanera en rutt är inte min melodi. Jag tog natthamn där det passade. Det finns många ställen mellan Gävle och Ulvön. I början är det nära mellan lämpliga natthamnar, på vissa ställen är det lite längre överfarter.

Jag skulle studera sjökortet och läsa på lite (en hel del om sträckan) förutsättningslöst och sen ha alternativa hamnar inför varje dagsetapp.

Sen har jag ofta räknat baklänges  när jag seglat längre sträckor och haft begränsad tid. Den och den dagen bör jag vara där och där, för att hinna i tid.

För en annan som är van, innebär det ju att man seglar långa dagsetapper till att börja med, så man har mer marginal på slutet. Jag försöker alltid tajma, så att jag kommer fram sista möjliga seglingsdan.

2005 seglade jag från Stockholm till Kungshamn. Kom fram på söndag, utan att ha förstått att det var helgdag och ledigt även på måndagen 6 juni.

 

Missade en möjlig seglingsdag. 

 

Det grämer mig än. :rolleyes:
 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Peter_K säger:

Eniros hemsida är ett väldigt bra planeringsverktyg. Där går det enkelt att mäta sträckor i sjökorts-format. 

På den finska sidan har du utflyktskarta.fi med motsvarande möjlighet att planera. När du zoomar in kommer sjökort fram.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, trewq säger:

Tror att 3 knop kan vara rimlig planerad snittfart, men att 10M är lågt. Föreslår minst 7-8 Tim/dag dvs 20-25M

 

Jo, orsaken till 10M mellanrum är friheten att orka en etapp till, inte att stanna överallt!

 

6 timmar sedan, Mackey säger:

På den finska sidan har du utflyktskarta.fi med motsvarande möjlighet att planera. När du zoomar in kommer sjökort fram.

 

Mackey

 

Eniro på sjön visar faktiskt också finska kusten riktigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Seglade Gävle > Åland med kompis Vega. Det tog nästan 2 dygn då det nästan inte blåste något alls. Var skönt med en manuell roderlåsning då. 

 

Gick kanon. Men nu när jag har egen båt och eget ansvar så känns det lite kymigare. Nästa gång blir det ett kortare hopp från Stockholms skärgård.

 

image.png.757d4478a2654bf30c37afe06a3d9f06.png

 

Jag rekommenderar Eniro på sjön för enkel, billig och bästa navigeringen för smartphones. Funkar fint på små båtar med begränsad el. Ett bilbatteri håller många dygn. Komplettera så klart med papperskort.

 

Eniros hemsida använder jag för planering och mätning, mycket smidigt :  https://kartor.eniro.se/?c=60.136035,19.396362&z=8&l=nautical&d={"r":[[60.694695,17.303467,60.554579,18.473511,60.261617,19.497986],[59.728716,19.173203,59.785088,19.414215,60.056616,19.981384]]}

 

Något jag önskade att någon sa till mig när jag köpte segelbåt, är att skaffa ett tyngre ankare och längre kätting/lina än vad alla rekommenderar. Att vakna på natten av att båten draggat och dunkar mot klippan är det värsta som finns, och kommer störa din nattsömn lång tid därefter.

Redigerad av KG__
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gått igenom rutten tre gånger med små förbättringar och justeringar varje gång. Nu kan vilken amatör som helst navigera hem, så får jag fokusera mer på seglandet. Tänker jag :)

15008168750281903278471.thumb.jpg.2aed7bb29cf8766c1d4d36bf13ee91aa.jpg

 

Räknar nu med fem-sex dagar för att ta mig från Gävle till Snöan söder om Umeå, och därifrån hemåt över Kvarken.

Kollade nyss vindprognosen på SMHI och är mycket nöjd med de sydostliga vindpilarna bara nån dag innan avsegling (prognosen är för kort för att se längre fram)

Lite större vindpustar än 3 m/s kunde det ju däremot få bli...

Screenshot_20170723-135158.png.e1b6920a7b9e2bddaf1b19db95313761.png

 

Det är inte förresten möjligtvis så att nån av läsarna sitter i  trakterna av Stockholm eller Gävle och har en liten VHF-antenn överlopps? Tänker inte ens försöka dra med mig den 2,5m långa antenn jag nu är begåvad med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade bara lite snabbt men det verkar vettigast att så fort som möjligt ta sig över till den finska sidan, då har du nytta av den nordgående strömmen. Under augusti är det mest sydlig vind, också gynnsamt.

 

VHF antenn: Gör en "SXK nödantenn" och hissa den i riggen, brukar fungera bra.

http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm

Pilot bottenhavet.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, bhemac säger:

Kollade bara lite snabbt men det verkar vettigast att så fort som möjligt ta sig över till den finska sidan, då har du nytta av den nordgående strömmen. Under augusti är det mest sydlig vind, också gynnsamt.

 

 

Funderade också på strömmen, men då jag kollade dess hastighet  på yr.no så verkade en 0,25 knop motström vara ganska försumbar.

 

Än mer försumbar när man väger in tanken på att som absolut nybörjare segla nonstop i ett par dygn för att komma över pölen!

 

Eller vet du nåt som jag inte vet än?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter optimistiskt med fem-sex dagar mellan Gävle och Umeå i en Havsfidra om du inte tar extremt långa seglingar (i timmar allstå) visserligen är vindarna i allmänhet sydliga men Fidran är inte så rask och du får räkna med stiltje någon/några timmar varje dag. Havsfidran är väl inte så rask för motor heller med sin korta vattenlinje. vi snackar om 200 M och då ska du göra 40 M/dag. Visst går det men det blir extremt långa pass. Bättre att vara pessimistisk i beräkningen. Har du flyt med vinden kan du ta en mysdag extra när du börjar närma dig målet. Kanske ta en superkort distans den dagen det regnar småspik och vinden är nordvästlig (NV i norrland är ofta extremt byigt)

Jag ska själv segla hem en Omega 28 från Gävle till S-vall och tänker avsätta fyra dagar.  Just för att kunna njuta, mysa och även ha tid för eventuella problem som kan dyka upp. Då snackar vi om en avsevärt snabbare båt.

Havsfidran är ju en liten båt och hur mycket man än älskar att segla så blir det påfrestande att segla 10-12 tim flera dagar i sträck. Då är det skönt att ta en mysdag med sovmorgon, kasta loss frampå dagen och planera en kortare dagsetapp. Efter det brukar man vara redo för en maratonetapp igen.

Det är mer fysikt påfrestande att segla än man kan tro. Speciellt om man är ovan.

från Norra Hälsingland till Mjältön känner jag till varje hamn, brygga och skrymsle du kan lägga till vid? Jag delar gärna med mig av dessa om du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Janken om att tidplanen känns tuff. Jag och min käresta seglade hem en elvametersbåt från Herräng, Hallstavik till Näske nordväst om Ulvön veckan före midsommar. Ca 250 distans. Vi tog sex nätter på oss och ändå tycke vi att vi gjorde långa dagsetapper. Stökigt väder bitvis i och för sig. Ganska mycket motor och vi gjorde sällan lägre fart än fem knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, FinMick säger:

 

Funderade också på strömmen, men då jag kollade dess hastighet  på yr.no så verkade en 0,25 knop motström vara ganska försumbar.

 

Än mer försumbar när man väger in tanken på att som absolut nybörjare segla nonstop i ett par dygn för att komma över pölen!

 

Eller vet du nåt som jag inte vet än?

 

 

0,25kn är lite men ändå en del om man bara gör 3kn. Men vad jag hört så är det bästa att gå nordvart på den finska sidan och sydvart på den svenska. En NE kurs ger vinden snett på häcken vilket också är den snabbaste bogen. Skulle du drabbas av riktigt dålig väder så är det en fördel att ha klarat av det stora "hoppet". Antagligen är det är det enklar att kunna lägga båten på den finska sidan och fortsätta resan vid ett senare tillfälle.

 

Jag är ingen anhängare av korta etapper. In och ut ur hamn tar mycket tid. Bättre att köra längre sträckor, oftast är det mest vilsamt långt ut från land. Sen kan man vila ut i hamn, få riktig mat duscha mm.

Autopilot är ju bra men en Havsfidra seglar väl ganska bra med surrat roder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, FinMick säger:

Nu har jag gått igenom rutten tre gånger med små förbättringar och justeringar varje gång. Nu kan vilken amatör som helst navigera hem, så får jag fokusera mer på seglandet. Tänker jag :)

15008168750281903278471.thumb.jpg.2aed7bb29cf8766c1d4d36bf13ee91aa.jpg

 

Räknar nu med fem-sex dagar för att ta mig från Gävle till Snöan söder om Umeå, och därifrån hemåt över Kvarken.

Kollade nyss vindprognosen på SMHI och är mycket nöjd med de sydostliga vindpilarna bara nån dag innan avsegling (prognosen är för kort för att se längre fram)

Lite större vindpustar än 3 m/s kunde det ju däremot få bli...

Screenshot_20170723-135158.png.e1b6920a7b9e2bddaf1b19db95313761.png

 

Det är inte förresten möjligtvis så att nån av läsarna sitter i  trakterna av Stockholm eller Gävle och har en liten VHF-antenn överlopps? Tänker inte ens försöka dra med mig den 2,5m långa antenn jag nu är begåvad med...

 

 

Vart på SMHI hittar jag vindkartan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkar nån ha erfarenheter av appen WINDY?

 

Kollar vädret varje dag nu, och denna appen hade ett trevligt användargränssnitt. Frågan är bara om den visar bra data eller bara är snyggt och lättnavigerat?

 

Screenshot_20170725-231454.png.14e8de582f7b1592b60d303925a3ccad.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en kille som skriver en blogg om sin första långsegling längs svenska kusten, men söderut, också i en havsfidra. Han dök upp här med nybörjarfrågor för en tid sedan och är nu mitt uppe i sitt äventyr. Sök på sailing bluenote på facebook så hittar du honom och länk till bloggen. Oerhört bra på att skriva, väldigt läsvärt! I synnerhet för dig tror jag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, FinMick säger:

Råkar nån ha erfarenheter av appen WINDY?

 

Kollar vädret varje dag nu, och denna appen hade ett trevligt användargränssnitt. Frågan är bara om den visar bra data eller bara är snyggt och lättnavigerat?

 

Screenshot_20170725-231454.png.14e8de582f7b1592b60d303925a3ccad.png


Själv föredrar jag kartor med isolinjer för olika vindstyrkeintervall. De är mycket lättare att tolka och få en överblick med. Tyvärr går det mer och mer mot den här typen av visualiseringar, även hos SMHI. Det är för all del snyggt, men inte särskilt tydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-26 på 00:00, bhemac säger:

PredictWind är en bra app där man ser GRIB data animerat för några dagar framåt. Perfekt för att avgör om man tex ska gå på västra eller östra sidan.

https://www.predictwind.com/grib-files/

Verkade ju vara en bra app detdär också! 

Valet tycks alltså stå mellan 5 och 15 m/s...

 

En VHF-antenn i mer transportvänlig längd är nu inköpt, den finska fanan är anförskaffad, besättning är vidtalad, resorna är bokade och betalda, svenska kronor är utväxlade och snart är bara resten kvar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...