Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kane

Hur koppla extern laddare till dubbelbatterisystem?

Rekommendera Poster

Jag planerar att utöka från 1 till 2 batterier i båten där ena batteriet skall vara ett rent startbatteri. Kopplingen skall göras antingen med Skyllermarks avskiljare eller med Yamahas egna lösning där man kan dra en separat laddkabel från motorn till ett förbrukarbatteri enligt bilden nedan. Men hur kopplar man då in en laddare i de två olika lösningarna så att båda batterierna laddas samtidigt, går det?

 

Yamaha dubbla batterier.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte dra någon kabel alls från motorn för att uppnå det du vill. Det finns en handfull lösningar som är bra. Jag har utvärderat dem alla och gjort det du vill uppnå. Du fick lite info via PM.

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, pos42 säger:

Du behöver inte dra någon kabel alls från motorn för att uppnå det du vill. Det finns en handfull lösningar som är bra. Jag har utvärderat dem alla och gjort det du vill uppnå. Du fick lite info via PM.

 

Peo

Och varför inte dela dessa utvärderingar här så fler kanske kan ha nytta av dom?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt sällan du behöver ladda startbatteriet.

Nu vet jag ju inte vad din utombordare har för generatorkapacitet, kanske är den sämre än på inombordare? I så fall kan du ju kanske behöva ladda. Annars inte.

Det finns annars batteriladdare med två utgångar för att ladda två batterigrupper.

Sedan kan du ha en laddare och Biltenas skiljerelä, om det har det skrivts ganska mycket på detta forum det senaste.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha F200 laddar tillräckligt, absolut. Det var mer en planering för underhållsladdning på vintrarna om jag inte tar ur batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Kane säger:

Yamaha F200 laddar tillräckligt, absolut. Det var mer en planering för underhållsladdning på vintrarna om jag inte tar ur batterierna.

Ok. Vanligvis laddar ju generatorn upp det som startmotorn förbrukade ganska snabbt efter start. Det rör sig om en minut eller två, om då motorn är lättstartad, annars tar det ju naturligtvis längre tid.

I min båt sitter det tre C-tecladdare, varav en liten modell till startbatteriet (tror jag) och två större till förbrukatbanken och rerevbatteriet. Ja jag har inte exakt kollat förre ägarens kopplingar, han var elektriker, det finns en del mystaska kopplingar att utforska där.

 

Men det är ju en lösning också, en liten och en större laddare, om du nu inte finner någon dubbelladdare eller så kopplar över Biltenas skiljerelä som brukar lovordas här.

Jag har ett sådant skiljerelä efter en av solcellsregulatorerna.

 

Vintertid har jag kopplat en timer till laddarna så att dom bara laddar några timmar varje dygn.

Måhända onödigt kanske då de ju är såväl intelligenta som helt automatiska.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste och säkraste är en separat liten laddare till startbatteriet, 2A för 250 kr tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara praktiskt att ha en möjlighet att i nödfall starta motorn från förbrukningsbatteriet - alltså en grov plusledning med en brytare som normalt är öppen.

Den brytaren kan i så fall även användas för att parallellkoppla batterierna  vid enstaka underhållsladdning under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, speljakt säger:

Det kan vara praktiskt att ha en möjlighet att i nödfall starta motorn från förbrukningsbatteriet - alltså en grov plusledning med en brytare som normalt är öppen.

Den brytaren kan i så fall även användas för att parallellkoppla batterierna  vid enstaka underhållsladdning under vintern.

 

Det är sant. Så har jag. Jag har ett sånt här kit monterat när jag drog om all el i båten för två år sen som jag tycker är den bästa/smidigaste setup:en med start och förbrukningsbatteri..

https://www.seasea.se/add-a-battery-65a

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts så är en smidig lösning att ha separat laddare för vardera batteriet, altenativt en laddare med dubbla utgångar. Själv har jag en WAECO/DOMETIC MCA1215 som laddar förbrukningsbateriet med 15A och startbatteriet laddas med 1A.

 

Men om du endast är ute efter underhållsladdning vintertid så är det nog billigare att köpa två små laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, speljakt säger:

Det kan vara praktiskt att ha en möjlighet att i nödfall starta motorn från förbrukningsbatteriet - alltså en grov plusledning med en brytare som normalt är öppen.

Den brytaren kan i så fall även användas för att parallellkoppla batterierna  vid enstaka underhållsladdning under vintern.

En startkabel gör samma nytta.

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, pos42 säger:

 

Det är sant. Så har jag. Jag har ett sånt här kit monterat när jag drog om all el i båten för två år sen som jag tycker är den bästa/smidigaste setup:en med start och förbrukningsbatteri..

https://www.seasea.se/add-a-battery-65a

 

 

Den lösningen verkar smidig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta "magiska kit" är batterifrånskiljare och ett skiljerelä. Batterifrånskiljaren är en 1+2 som denna: https://www.seasea.se/el/panel-kontakter/huvudströmbrytare-relä/huvudströmbrytare-blue-sea-m-serien-1

Denna typ av brytare brukar man avråda från, förr eller senare råkar den stå i fel läge. Att man måste starta från husbatterierna brukar vara extremt sällsynt. För de tillfällena är en hjälpstartkabel ett enklare och billigare alternativ.

Skiljerelät kan vara DENNA ett mycket väl fungerande skiljerelä som många använder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...