Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olten

Snabbkoppling ihopfällbar solcell

Rekommendera Poster

Ja som ämnet säger. Vad finns det av kontakter lämpliga för snabb in och urkoppling av solcell. Önskar fast monterade kontaker i båten och sen motsvarande hona eller hane i sladdänden på själva solpanelen. 

Tips ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat över solceller, skulle det fungera med en vanlig cigplugg som man sätter i valfritt ledigt uttag i båten? Om inte, varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använder Bulgin Buccaneer för detta, kan köpas bl a här:

https://www.conrad.se

IP68, nickelpläterade kontaktstift, tätningslock medföljer.

Enda nackdelen är att kontakten kräver en rund sladd, medan de flesta paneler nog levereras med platt dubbelledarsladd. Å andra sidan brukar denna vara kort och kräva förlängning,  lämpligen rund...

Redigerad av speljakt
komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, trewq säger:

Har funderat över solceller, skulle det fungera med en vanlig cigplugg som man sätter i valfritt ledigt uttag i båten? Om inte, varför?

För att du behöver köra solpanelen via en regulator för att inte bränna batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

För att du behöver köra solpanelen via en regulator för att inte bränna batterierna. 

Ok, men om regulatorn sitter på sladden. Tror också jag har sett att man inte behöver regulator till små solpaneler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där "lanternkontakterna" brukar vara av extremt låg kvalitet rena mässingsstift som oxiderar mm. Ciggpluggar har ungefär samma kvalitet, kanske något högre faktiskt (!).

Man kan roa sig med att mäta spänningsfallet över kontakten...

 

Bulgin Buccaneer är något helt annat, riktig kvalitet, håller väldigt länge. Finns med olika antal poler och alla varianter, sladd och chassi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hopfällbar panel (enligt rubriken till denna tråd) används kanske bara när båten används och då kyl och annan förbrukning är igång. I så fall kan det fungera bra att koppla direkt på batterierna, utan regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, trewq säger:

Ok, men om regulatorn sitter på sladden. Tror också jag har sett att man inte behöver regulator till små solpaneler?

Frågan är om det är meningsfullt att ha en panel som är så liten att du inte behöver regulator. Och såklart kan regulator på sladden fungera om du hittar en lämplig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En panel på några watt kanske klarar sig utan regulator men varför chansa? För hög spänning skadar batterierna. Även en regulator för under 100kr förhindrar överladdning. Dessutom, regulatorn vill man ha så nära batterierna som möjligt för att få optimal laddspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en skarvkontakt som är delad med ett större och ett mindre stift för att inte kunna polvända den fel. Den är dessutom med gummihölje för att tåla lättare vattenstänk. Kan rekommenderas, kostar dessutom bara 62:-. Regulator har jag närmast batterierna då jag har fyra paneler till förutom den ihopfällbara på 50w. 2 st 20 wattare sitter på en hemtillverkad rostfri targabåge akter om båten där även masten ligger under bilfärd. På rufftaket sitter en 20 wattare mellan 2 hajfenor och fram på fördäcksluckan sitter en panel på 15 w. Totalt 125 w på den lilla båten med 2 st AGM batterier på 70 Ah vardera. Ingen laddning från utombordaren.

 

https://www.seasea.se/el/panel-kontakter/kontakter/skarvkontakt

 

 

IMG_0015.JPG

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan, pseudonym säger:

Jag har en skarvkontakt som är delad med ett större och ett mindre stift för att inte kunna polvända den fel. Den är dessutom med gummihölje för att tåla lättare vattenstänk. Kan rekommenderas, kostar dessutom bara 62:-. Regulator har jag närmast batterierna då jag har fyra paneler till förutom den ihopfällbara på 50w. 2 st 20 wattare sitter på en hemtillverkad rostfri targabåge akter om båten där även masten ligger under bilfärd. På rufftaket sitter en 20 wattare mellan 2 hajfenor och fram på fördäcksluckan sitter en panel på 15 w. Totalt 125 w på den lilla båten med 2 st AGM batterier på 70 Ah vardera. Ingen laddning från utombordaren.

 

https://www.seasea.se/el/panel-kontakter/kontakter/skarvkontakt

 

 

IMG_0015.JPG

Och här är motsvarande däckskontakt. Dock bara 5A, men det är ju nog för ca 80W : 

https://www.seasea.se/el/panel-kontakter/kontakter/däckskontakt-vattentät-1

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, speljakt säger:

Jag använder Bulgin Buccaneer för detta, kan köpas bl a här:

https://www.conrad.se

IP68, nickelpläterade kontaktstift, tätningslock medföljer.

Enda nackdelen är att kontakten kräver en rund sladd, medan de flesta paneler nog levereras med platt dubbelledarsladd. Å andra sidan brukar denna vara kort och kräva förlängning,  lämpligen rund...

Tack, Bulgin Buccaneer ser ut att vara det jag söker. Typiskt att jag precis sänt in en beställning av en kopplingsstation för växelriktare till Conrad (efter tips av Bhemac här på MG) men men. Blir en beställning nr 2. Blir väl över 600 kr och fraktfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...