Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jronnblom

Jorda tank och påfyllning till motor eller batteri?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en HR 26 med ej komplett elsystem efter att förra ägaren har bytt motor. Jorden från tanken samt påfyllningsröret ligger lösa i motorrummet. 

 

Ska jag jorda dessa i motor eller går det lika bra att lägga dom på en minusplint som går via batterierna till motorn?

 

Motorn är en Vetus M2.13. Det verkar finnas en jordskruv där batteriets minuspol är anslutet med 35mm.

 

-J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ju poängen återföra laddning till pumpens jord, vilket borde vara samma jord som motorn har via vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All jordning ska ske till en punkt. Den kan sen ev vara kopplad till minus. Min motor har tex ingen koppling till minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vad är det ni säger? Att det spelar ingen roll i mitt fall då huvudsaken är att alla minus/jord poler är ihopkopplade?

 

-J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det spelar ingen roll i normal fallet. Det är bara det att man gör inte så i en riktig installation, man håller isär jord och minus men kopplar ihop i en punkt.

Precis som man inte jordar spisen i nollan hemma, även om de har samma potential.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordet och begreppet jord tycker jag ska användas för fasta 230V installationer, det blir lätt begreppsförvirring annars? Det viktiga - framförallt för bensinmotorer - är att koppla en ledning mellan påfyllning och tank, detta för att bort potentialskillnader från mackens tankmunstycke.

 

Sedan kopplar en del varv vidare till motorn också ( som oftast har 12V minus i sitt gods )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen som gick hade jag nöjet att få krypa omkring i ett otillgängligt utrymme inuti en "svenskbyggd kvalitetsbåt" en motorbåt på 30 fot.

Där finns det två rostfria dieseltankar.

Påfyllningsslangen har en parallell svart kabel ansluten på undersidan eller i halsen av däcksgenomföringen, sedan "jordad" i tanken. Dessutom är avluftningen ansluten på samma sätt.

Noterbart är även att det finns dubbla rostfria slangklämmor av väldigt bra kvalitet, med förskjutna förskruvningar överallt.

Skruvarna som sitter runt en manlucka används som "jordningspunkter" och en kabel löper sedan vidare till motorblocket. Tilledningen och returen mot bränslefiler och pump hade ingen jordledning.

Nu var jag bara och kröp på ena sidan, så jag såg inte den anda tanken, men troligtvis var det likadant där.

 

Landströmsanläggningens skyddsjord var skiljd från allt det övriga.

Det var egentligen det vi kollade, ägaren och jag, eftersom vi misstänkte att varmvattenberedaren inte var skyddsjordad, och det var den inte, nu är den det.

 

"Jord"... är väl sådant man planterar blommer i..?

Inom fordonsindustrin har man numera gått över till att använda ordet "chassijord", och i fordon som även innehåller invertrar för 240 eller det vi kallar för "landström" skiljer man då chassijord från skyddsjord, den senare då gul/grön precis som hemma.

Som bekant använder man ju bilars chassi och kaross till minusledning, för att spara på kabel.

Av minst två skäl kan vi inte göra så på våra båtar, plast- och träskrov leder elektisk ström väldigt dåligt, inte alls... Och i båtar av metall hade vi fått en icke önskvärd galvanisk korrosion.

 

MINUS tycker jag är ett bra ord för att använda om elsystemets återledning, sedan kanske man kan drista sig till att säga att "minusledningen är jordad i motorblocket" det är väl inget negativt i det?

.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... minusledningen är ansluten till motorblocket...   kan man väl också säga?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, Funkis säger:

... minusledningen är ansluten till motorblocket...   kan man väl också säga?

Ja det är en bättre formulering!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...