Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Alaska är ju ett exotiskt resmål.

Är det nån av Maringuidens medlemmar som seglat dit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var där förra säsongen!

Ja alltså det Alaska som ligger på ostsidan av Nord-Långön i Strömstads kommun.

Trevligt ställe, Det finns en omärkt flytbrygga som vi antog vara gästbrygga.

Den andra bryggan är för Caféverksamheten och turbåten från Strömstad.

Det kan bli svall från förbipasserande båtar.

 

I korta ordalag var det en kvinna från trakten Hilda Svedal, som återvände efter att ha varit i USA och Alaska i flera år. Hon tog över ön, byggde en park på ön som senare blivit en caféanläggning,

 

Jättefina promenadstigar runt ön hunden uppskattde dessa!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi kan väl tipsa om att denna ö är värt ett strandhugg, ett bra ställe att stanna till för att fika eller luncha på och rasta hunden på vägen mellan Halden och Strömstad.

Jag är dock litet osäker på det där med "gästahamn". Det finns som jag skrev tidigare en flytbrygga som ser någorlunda välkomnande ut, det står iallafall inga skyltar med texten "Förbjuden tilläggning" på den bryggan. Den har kanske plats för en 30-fotsbåt på varje sida, kanske litet mer. Det inbjuder inte till stäv mot bryggan och ankare i aktern. Men den bryggan som turbåten lägger till vid skall ju undvikas.

Lång rännan med Seläter på andra sidan är trafikerat och det blir en del svall, trots att lilla hamnen mynnar mot ost får den betraktas som godvädershamn, då det inte finns något vindlä eller sjölä annat än för vindar mellan sv och nv.

 

Jag lägger in en bild jag skurit ut från Eniros flygfoto, men bryggorna på flygbilden låg inte på samma ställe förra sommaren.

 

Vidare konstaterar jag att det finns ett Alaska strax söder om Kramfors,  det finns många orter med namnet Berlin bland annat i Kungshamn, Paris ligger i Spekeröd i Stenungsunds kommun, Hamburg på Orust inte långt från Henån. I Hamburgsund finns Jore, eller Jorhed, varifrån man flyttade till England och grundade orten "York", och därifrån över Atlanten där den då relativt obetydliga hålan Nya York grundades, blev sedermera en väldsmetropol med namnet "New York".

alaska.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, York är en förvanskning av namnet Eboracum, som var en romersk befästning för ca 2000 år sen. Det skulle nog dröja 700 år innan några nordbor letade sig dit.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här uppe i Stockholmsområdet har vi Sverige och Danmark, två små öar som man kan simma emellan för att sedan kunna stoltsera med att man simmat mellan Sverige och Danmark.

 

Området är ganska trafikerat så en liten bragd är det trots allt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strax sydöst om Göteborg (mellan Benareby och Inseros) ligger både Nordsjön och Östersjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Njae, York är en förvanskning av namnet Eboracum, som var en romersk befästning för ca 2000 år sen. Det skulle nog dröja 700 år innan några nordbor letade sig dit.

Nja, romarna kallade platsen Eboracum. Senare var staden känd som Eoferwic. 

Vikingarna  kallade den Jórvík vilket troligen senare blivit "York".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju kul när ortsnamn återanvänds.

Dannemarken har vi här. Vi har en östersjö också, och det har dom vid museispårvägen i Malmköping också.

Viktoriasjön med "k" men utan nilabborrar, finns i närheten av Axvall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Här uppe i Stockholmsområdet har vi Sverige och Danmark, två små öar som man kan simma emellan för att sedan kunna stoltsera med att man simmat mellan Sverige och Danmark.

 

Området är ganska trafikerat så en liten bragd är det trots allt.

 

Mackey


Söder om Sveriges holme finns det en Kungshamn.

På Danmarks holme har det bott en familj under väldigt lång tid.

Fast simma mellan dem kan ju ha sina risker, med tanke på att det är inloppet till Skurusundet.
Å andra sidan simmar man ju över Engelska kanalen - å det är väl värre.

 

Här i Sotenäs har vi till och med två Kungshamnar. En strax norr om "Smögenbron" och en i bukten norr om bilfärjan till Bohus Malmön/Tullboden.

Att Vårt samhälle idag heter Kungshamn beror på att man la ner posten på Fisketången. Tångrarna ville absolut inte ha postadressen Gravaren, som vi Bäckevikare inte hade nåt problem med. Postadressen för de tre sammanslagna småsamhällena Gravarne, Bäckevik och Fisketången blev Kungshamn. Den kyrkliga församlingen på orten hade ju länge hetat Kungshamns församling.

I dag är Kungshamns församling sammanslagen med Smögen, Askum och Bohus Malmön coh heter Södra Sotenäs församling. Det som södra delen av Sotenäs kommun hette innan man slog ihop Södra Sotenäs och Tossene Kommun.

Det finns vissa krafter som vill att Sotenäs kommun skall byta namn till Smögens kommun.

Då kunde det väl va på plats att slå ihop Sotenäs med Göteborgs Kommun. Den näringsidkare som driver/har drivit frågan äger ödegårdens Camping - och som han kallar Smögens Camping - äger även Lilleby Camping.

Det är som vi bruka säga; "många sorter på ett Skavedörje"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ödegårdens Camping" låter ju lika tilltalande som "Ättestupans Äldreboende".:P

-Jag förstår mycket väl att ägaren bytte namn på verksamheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ödegårdens camping" framkallar bilder hos mig likt picnicscenerna i avsnittet "The Old Grey Whistle Theft" i serien "Father Ted".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

"Ödegårdens Camping" låter ju lika tilltalande som "Ättestupans Äldreboende".:P

-Jag förstår mycket väl att ägaren bytte namn på verksamheten.

 

Den nuvarande ägare - en krögare på Smögen - har ju i alla fall kört hårt med att Sotenäs kommun skall ändra namn till Smögens kommun. Smögens Camping ligger inte alls på Smögen, utan mellan Kungshamn och Väjern.(3 km från Smögenbrygga - enligt reklamen. 
http://www.smogenscamping.se/

Sen är det väl i princip campingförbud på Smögen. Sånt trams gäller naturligtvis inte husbilsägare!?


Enligt Birgit Falck-Källquist heter Ödegåden så pga att den troligtvis under en period varit obebodd.
Så länge jag kan komma ihåg drevs gården av Artur och Nickolina. Det var Nickolina som styrde på Campingen med järnhand.

Artur "på Ögårn" körde mycket med sin häst. Vid ett tillfälle skulle han lasta armeringsjärn från M/S Soten på ångbåtsbryggan i Gravarne. (eller var det möjligtvis M/S Sotefjorden). Vi talar om 1950-talet. Det bar sig inte bättre än att ett armeringsjärn gled för långt fram och träffade hästen i baken.

Hästen satte av i sken och sprang rakt fram. ICA Skeppet var då inte byggt och inte heller dess nuvarande ingång. Den sprang rakt fram och genom de stora skyltfönstren på Elsy Åbergs affär. Hästen skar sig redigt på frambenen och gick sen under lång tid med ett par blåbyxor på frambenen.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Thallatha säger:

...Det bar sig inte bättre än att ett armeringsjärn gled för långt fram och träffade hästen i baken.

Hästen satte av i sken och sprang rakt fram. ICA Skeppet var då inte byggt och inte heller dess nuvarande ingång. Den sprang rakt fram och genom de stora skyltfönstren på Elsy Åbergs affär. Hästen skar sig redigt på frambenen och gick sen under lång tid med ett par blåbyxor på frambenen.
 

Anekdoten med kusen, är det fakta eller ryktas det bara..?:unsure:

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Anekdoten med kusen, är det fakta eller ryktas det bara..?:unsure:

 

Nej det är helt sant. Jag såg hästen många gånger med blåbyxorna på i mitten på 1950-talet.

 

596ce6d919f0a_Arturshst.JPG.31879683099873f3b6a48add1377c4af.JPG

 

Den röda strecken är ungefär den vägen hästen sprang innan han sprang in i skylfönstret i Elsy Åbergs affär.

Nästan alla byggnadernasom omgav färdvägen är rivna idag och ersatta med nybyggen. Det ärbara de tre husen närmast Elsy Åbergs hus som fanns då, JansEvert´s, Margit Persson´s och "Oskar på san" (har jag för mig att husägare hette)

Nu har jag inte samma förmåga att berätta som min frus morfar. Han sa alltid;"Jag ljuger aldrig -  men att jag lägger till och drar ifrån när jag berättar -  det är givet"

Den där förmågan att lägga till och dra ifrån har jag dessvärre inte fått, så jag måste hålla mig till det som vi brukar säga här ute;

"Här ude skräpper ve aldri - ve sier sôm de e."

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Thallatha säger:

 

 

Nej det är helt sant. Jag såg hästen många gånger med blåbyxorna på i mitten på 1950-talet.

 

596ce6d919f0a_Arturshst.JPG.31879683099873f3b6a48add1377c4af.JPG


"Här ude skräpper ve aldri - ve sier sôm de e."

Njae, jag vet inte om du fattade galoppen och såg min hov-samma ordvits?

 

Ingen mustang, men väl en Corvette, en Chevrolet Corvette Sting Ray Coupé. Fick jag i present en gång i Kungshamn, ja en Från Corgi Toys, jag minns inte så mycket av butiken, men den låg väl ungefär där ditt röda streck slutar, vill minnas att det ligger en frisörsalong där idag. Innan detta hade vi varit uppe på Hotellet, restaurangen där och ätit Wienersnizel. Ett fragment av barndomen, Corvetten har jag kvar.

 

Senaste minnet, mindre trevligt, från samma kaj.

Två somrar sedan, hunden hade ätit något direkt olämpligt och hade "ränneskitar" alltså väldigt lös avföring och senare diarré. Det man inte har i handen kan man inte hålla, och det som inte fick hända hände på den stenlagda kajen. En kvinna som var vän av ordning och alternativt klädd i vida färgglada käder, såg ut som hon skulle ha parkerat en Citroën 2CV med "nej tack till kärnkraft dekaler" på P-platsen... 

"Plocka upp efter hunden!" 

Hunden upplevde detta som ett hot, lyfte svansen, reste raggen och drog upp överläppen, kvinnan fortsatte framåt taktfast i ortopediska sandaler... "Du plockar väl..." 

"Grrrrr" 

Jag lät hunden hållas, av ren självbevarelsedrift går man inte emot en tysk schäferhund som visar första och andra gradens varningstecken... Inte ens i foträta ortopediska sandaler. Men jag höll in henne, hunden alltså, det är en teak...(inte mahogny)

"Jo jag tänkte kanske att du möjligtvis kunde..."

Jag fixar det, sade en ung kille som visade sig vara hamnvärdens assistent.

Hans spolade bort skiten med vattenslangen, så det nästan rann ned i en illa förtöjd styrpulpetbåt.

Jag sade ingenting.

 

Hade jag haft ett knippe armeringsjärn till övers den dagen då så vet jag vad jag skulle gjort med dessa. 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Njae, jag vet inte om du fattade galoppen och såg min hov-samma ordvits?

 

Om det fanns nån "humor" i det du skrev, så har du typ samma sorts humor som min seglarkompis - numera med nicket Ruskpricken. Jag begriper aldrig nåt. 

Å andra sidan har han ingen humor och förstår aldrig när man skämtar med honom och tvärt om. När man talar allvarsord tror han att man skämtar.

 

8 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

 

 

Ingen mustang, men väl en Corvette, en Chevrolet Corvette Sting Ray Coupé. Fick jag i present en gång i Kungshamn, ja en Från Corgi Toys, jag minns inte så mycket av butiken, men den låg väl ungefär där ditt röda streck slutar, vill minnas att det ligger en frisörsalong där idag. Innan detta hade vi varit uppe på Hotellet, restaurangen där och ätit Wienersnizel. Ett fragment av barndomen, Corvetten har jag kvar.

 

 

 

Ditt minne sviker.

Du tänker på Lengquist´s som egentligen var en färg och kemikalieaffär  och hade sin huvudbutik i källaren på det hus där  "Kerstins shop" finns idag.

När - det som idag heter SEB - flyttade till ett nybyggt hus vid Bäckevikstorget (där Strandlägenas försäkringsbolag är idag) och Televerket för länge sen lagt ner sin verkasamhet med ma, nuell televäxel, köpte Lengquist huset och flyttade sin huvudverksamhet ett hus söderut - dvs mot kyrkan.

I nästa hus, som ägdes av den man som kallades "Kalmar", hyrde Lengqvist lokalen i källaren. Där hade de sin leksaksaffär. Det måste ha varit där du fick din leksaksbil. Idag tror jag Grenanders fastighetsmäklare som huserar i lokalen. Ingång till leksaksaffären vid pilenpå bifogad bild.

Frisörer har funnits och finns i husen runtomkring.

 

596d8652410b6_Arturshst.JPG.5bddd5d03299e97d7cada88086762ef8.JPG

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var det där med hästen, om det var sant eller bara ryktades....

 

Ja den butiken var det med största sannolikhet.

Hur är det med det flotta hotellet på höjden, fortfarande hotell eller ombyggt till typ andelslägenheter?

 

Annars har brukar vi storhandla på ICA, i järnaffären köper jag ofta något som behövs akut, epoxylim, veke till fotogenlyktan, lagningslappar till barnbarnets badleksaker etc. 

I norra delen fanns det under några år en "bokaffär" som hade kronisk bokrea, där intill kafeet.

Där köptes det en hel del. Sedan har vi ju handlat i den mer seriösa bokaffären på hörnet också. En dag var Leif GW Persson där och frustade.

Annars är det käckt att ordna med bäsättningsbyte i Kungshamn, bra bussförbindelse.

Ja så hade ett år hemmafrisören semester, så det blev klippning i en rätt gammalmodig frisersalong ungefär vid din pil under klippan. Kunde läsa några år gamla båt- och motortidningar, naturligtvis fanns det även några utpräglade herrtidningar där. Liksom Svensk Gamtidning, Hänt förra veckan med fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Nej, det var det där med hästen, om det var sant eller bara ryktades....

 

Ja den butiken var det med största sannolikhet.

Hur är det med det flotta hotellet på höjden, fortfarande hotell eller ombyggt till typ andelslägenheter?

Hotell Kungshamn - sålt - rivet - uppbyggts som andelslägenheter- tror det går att hyra där.

Har fortfarande restaurang - åretruntöppet.

Den gamle ägaren har öppnat Hotell Fisketången vid Tångenbryggan - i det som tidigare var anex till Hotell Kungshamn. http://www.hotellfisketangen.se/

 

Annars har brukar vi storhandla på ICA, i järnaffären köper jag ofta något som behövs akut, epoxylim, veke till fotogenlyktan, lagningslappar till barnbarnets badleksaker etc. 

I norra delen fanns det under några år en "bokaffär" som hade kronisk bokrea, där intill kafeet.

Där köptes det en hel del. Sedan har vi ju handlat i den mer seriösa bokaffären på hörnet också. En dag var Leif GW Persson där och frustade.

 

Nedlagd efter bara några få år - nu säljs det krimskrams där - enligt uppgift
 

Annars är det käckt att ordna med bäsättningsbyte i Kungshamn, bra bussförbindelse.

Ja så hade ett år hemmafrisören semester, så det blev klippning i en rätt gammalmodig frisersalong ungefär vid din pil under klippan. Kunde läsa några år gamla båt- och motortidningar, naturligtvis fanns det även några utpräglade herrtidningar där. Liksom Svensk Gamtidning, Hänt förra veckan med fler.

Det var nog hos "Valde´s" Tommy.
http://thallatha.blogspot.se/2010/03/st-haskar.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-17 på 07:50, Georg_Ohm säger:

 

Vidare konstaterar jag att det finns ett Alaska strax söder om Kramfors,  det finns många orter med namnet Berlin bland annat i Kungshamn,

 

Fick ett mail från en seglare av ett hemmabygge - dvs en Hallberg Rassy "Monsun". Min Kompis bor i Kungshamn, inte så långt bort från mig. Läser allt på Maringuiden -mera noggrant än jag och undrade var i Kungshamn Berlin. Varken han eller jag har en aning.

Den enda Berlin i Kungshamn vi bägge känner till är konstnären Gunnel Berlin, som tidigare bodde strax söder om ICA Skeppet, men som nu bor i det allra äldsta ålderdomshemmet, som efter att de byggt ett nytt åldedomshem blev Landsfiskalskontor och bostad.

Om det var i det huset min mormor jobbade som piga hos landsfiskalen vet jag inte.

Det var i varje fall nån gång i början på 1920-talet, troligtvis 1924. Min mormor hade precis börjat sällskapa med min morfar och det kom krav på att körkortet skulle förses med foto.

Min morfar klistrade in ett foto i sitt körkort, men det behövdes en stämpel.

Han bad sin nya flickvän smyga in på landsfiskalens kontor och och sätta en stämpel av varje på ett papper. Sen visade han mormor vilken stämpel hon skulle sätta - lite på snedden - över fotot.

Några dar senare blev han stoppad av polisen som ville kolla hans körkort. Den dagen blev han stoppad av polisen 4 gånger för kontroll av körkortet. Han tolkade det så att polisen inte förstod hur han hade kunnat få en stämpel på bilden i körkortet. 

Att han hade sällskap med mormor var det ingen som visste - då.

Har min morfars gamla körkort nånstans, men tyvärr hittade jag det inte i skrivande stund,

 

http://www.trafikverket.se/contentassets/7a5cfc3a664e48d4a33789101e77eb27/korkortets-historia1.pdf

 

Det finns ett ställe i Sotenäs kommun som heter Berlineberg. Ligger nån km öster om Tossene Kyrka.

Alla vägar bär som bekant till Rom. Det är väl lika allmänt bekant att Rom ligger i Dingle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...