Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nordsluttning

Plastimo rullgenoa fastnat

Rekommendera Poster

Jehapp. Då sitter genoan där den sitter. Nånting har hänt med rullen (Plastimo) och naturligtvis vid övre infästningen. Båten är en Aphrodite 22. Har försökt rycka å dra lite men vågar inte ta i så mycket. Har även försökt ta ner genoan men det vill sej inte det heller. Det jag kan se är att infästningen där fallet är fäst snurrar med när jag försöker rulla ut. Se bifogad bild. Nånting säger mej att den inte ska snurra med...

 

Idéer och erfarenheter kring detta?

 

//Thomas

plastimo.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det har du en blank avledarbygel strax till höger om fallet? Därigenom ska fallet gå för att inte snurra med förstagsprofilen. Du får helt enkelt ta ner masten med segel och allt och fixa på land istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl gå att fixa genom att klättra upp i en mastkran, lossa fallet och sätta det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En Aphrodite 22 har inte större mast än att man lätt kan ta ner den och se över grejerna. En mastkran mot en liten båt blir ofta att man får sträcka sig onödigt långt ut, men visst går det att nå från en kran oxå om man lutar båten in mot kranen med hjälp av ex, storfallet eller en båtshake. Men allt man släpar med sig upp i kranen kan komma ner fortare än man hade tänkt sig.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tag ned masten..fallavledaren har gått sönder.. er mast hade aldrig rullfock i orginalt utförande... Dock så bör ni veta att montera en ny avledare kräver en viss kunskap..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...