Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oyster

Hopfällbar solcell

Rekommendera Poster

Någon som har hopfällbara solceller som man kan veckla ut vid behov i naturhamn till exempel? Vad är erfarenheten där, hur fäster ni dom om man vill ha den ute vid stark vind till exempel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Inför säsongen skaffade jag2 st 25 W på akterspegeln samt en lös 100W, http://m.ebay.com/itm/292148900753?_trkparms=pageci%3A606341c0-692a-11e7-a927-74dbd1801d83|parentrq%3A4506792a15d0ab6b44656359ffe8f80f|iid%3A16&_mwBanner=1

Efter ha varit ute i 21 dagar iår är jag helnöjd med installationen, framförallt den lösa som jag flyttar runt.

 

Fördelen med den är att den tar mycket liten plats ihopfälld, samt enkel att fästa med gummistropp med krok och har bra öglor att fästa med i princip överallt.

Är vi inte på båten hamnar den gärna på fördäck eller badbryggan, fäst den i pulpit. Är vi på båten fäster jag den i kapellbågar så den hamnar utanför kapellet. Har även lagt den på kapelltaket då det inte blåst något (Vill inte nöta mot kapellet)

 

Jag flyttar panelen oftast 1-2 gånger om dagen och får då en bra laddning jämfört med de 50 som sitter fast och sällan ligger helt mot solen.

 

Super nöjd, när jag byter båt följer denna med alt köper ny ☺

 

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja jag har en 100W ihopfällbar som jag testade i veckan tillsammans med en nyinköpt Mastervolt regulator (Chargemaster 25) Funkade kanon och laddade oväntat bra med lågt stående sol. På min Coronet 32 Ocenfarer så passar panelen perfekt på övre däck till höger eller vänster om gösstaken och det finns många möjligheter att sätta fast panelen som också har gott om öglor. Man vill ju inte borra mm  i en klenod.

2017-07-15-10-47-38.jpg

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar smidigt! Olten: inköpt i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag är lite skeptisk till solceller som man tar fram "när man behöver dem"

 

En solcellspanel laddar väldigt lite. Därför vill  jag ha så stor solcellspaket som möjligt och fast monterat över en MPPT-regulator, så att de kan  laddar på så lång tid som möjligt.

Har idag tre 25 w paneler och har plats för ytterligare en.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har landström vid båtplatsen så batterierna laddas kontinuerligt. Det är bara när vi är ute som extra ström behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du är skeptisk, jag var tveksam till hur set skulle vara vid själva inköpet. Att det skulle vara bökigt, osv. Ville ha 100 w som kunde vara tillgängligt att använda.

 

För oss fungerar det utmärkt. Har inga direkta ytor utöver aktern som redan har 2x25 som jag vill fästa paneler och då är detta ett utmärkt alternativ för oss.

Vi är 2 vuxna och två barn och det går åt en del... och enbart de 2x50 skulle inte vara tillfredställande.

 

Vi är relativt nya med bobåt(3 år) och vi har inte tröttnat på panelen, men kanske kommer med åren , vem vet....

 

Men nästa båt hoppas jag blir med HT o finns det utrymme på taket blir det fullt med paneler, ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, oyster säger:

Verkar smidigt! Olten: inköpt i Sverige?

Seasea som redan är nämnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan, Thallatha säger:

Fast jag är lite skeptisk till solceller som man tar fram "när man behöver dem"

 

En solcellspanel laddar väldigt lite. Därför vill  jag ha så stor solcellspaket som möjligt och fast monterat över en MPPT-regulator, så att de kan  laddar på så lång tid som möjligt.

Har idag tre 25 w paneler och har plats för ytterligare en.

Ja fast jag kör ut med fulladdad batteribank och vill därefter underhållsladda den när jag ligger stilla. Kylskåp, ev Eberspächer, belysning (uteslutande LED) radio, eltoa mm tar inte mer än att solcellen klarar att hålla laddningen under dom dagar man ligger ute. Bra och fräsch batteribank är ju ett plus. Sen tål ju även dom utfällbara solcellerna att ligga ute i regn så man behöver ju inte ta in dom. Jag har dessutom två 100W som ligger parallellt vid behov (på bilden testar jag ju bara en)

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Thallatha menar att det är bättre att montera samma mängd solpaneler fast jämfört med att ha de lösa; en fast laddar ju liksom alltid. 

 

Men - är man lite estet och båten inte har självklara lägen för att montera solpaneler är det inte lätt. Jag monterar f n ett uttag så jag kan hänga en mjuk panel i mantåget när jag är ute längre än en helg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara estet för att vilja ha flyttbara paneler, det räcker med att man inte har tillräckligt med plats för annat man kan tänkas behöva utrymmet för. Man kanske vill ligga och sola eller sätta sig i en chillbean eller bara ha en ren snygg yta på båten där inget får störa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med en 50W vikbar nu under semestern, funkar mycket bra och räcker till kyl och belysning kvällstid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...