Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Crabmeat

Bygga in batteriladdare

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en liten batteriladdare som skall byggas in i en öppen båt. Den är inte så stor kanske 20 cm * 5 cm plus sladd. Tänkte mig ett jordat uttag och dra sladdarna in en vattensäker box då det är vått. Men grejen är ju att denna batteriladdare blir varm, så bygga in den helt kanske inte är så bra.

 

Finns det någon som har någon fiffig lösning på hålla en elsak torr ifrån väta och fukt men ändå "andas"?

 

MVh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för batteriladdare?

På din beskrivning tänker jag på Ctec och liknande moderna laddare, dessa är ju helkaplsade och behöver inte byggas in. Se bara till att den inte faller ned i slagvattett i kölsvinet.

 

Och om du har en öppen båt behöver du ju inte göra någon märkvärdig installation, det räcker med en godkänd gummikabel att ansluta i eluttaget i land och sedan i andra ändan, batteriladdaren.

Mer behövs inte, visserligen kan du lyxa till det med en jordfelsbrytare "in line", mellan kabel och laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den är cteck, skall den vara  vattentålig? Fast å andra sidan skall Lowrance vara ipx 7 och de går i sönder på löpande band för mig.....

 

Nej något skydd tror jag den behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste är ju då en "smörgåslåda" eller liknande från matbutikens husgerådsavdelning.

Man kan ju borra lufthål i sidorna för att få litet luftgenomströmning.

Samt hål för in- och utgående kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...