Gå till innehåll
tisdag 25 juli 2017
jajo

Bra tvättmedel för gummibåtar

Rekommendera Poster

jajo    28

Vad använder ni för tvättmedel när ni tvättar era gummibåtar/ribbar

Har provat Hempels tvättmedel för gummibåtar och tycker att resultatet blev lite "sådär"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thallatha    582

Jag hade en alldeles ny gummibåt som jag släpat styvt 1000 distansmnuter - en del alldeles tätt intill avgasröret från en gammal MD2. Gummibåten hade bljvit ganska skitig.

Försökte med  Ajax, men det blev inte speciellt rent. Mitt emot på den pontonbrygga jag låg, låg det en ribbåt. När jag gett upp att få min gummibåt renare kom paret som ägde ribbåten.

Jag frågade vad de gjorde ren båten med; "Gulsåpa"

Åkte till närmaste affär och köpte en flaska med grönsåpa. Gul och grönsåpa är samma produkt. Den gröna är bara färgad.Vilket man föredrar beror på lokala traditioner.

Det blev en väldig skillnad med såpa jämfört med de modernare rengöringsmedlen. 

BBB040711-0507-x.jpg.9ea234bca080e021f65dc6de84882719.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Georg_Ohm    445

Tack för tipset!

Av en händelse, tror ni förresten på telepati?

Idag på förmiddagen släpade jag ut mig gummibåt på garageuppfarten, fyllde den med tryckluften, och lade på mitt universalmedel som jag fått någonstans som varuprov, det rekommenderas för smutsiga lokaltrafikfordon, entreprenadmaskiner och storkök(!). Men inte hjälpte det mot en nedsotad gummibåt.

Inte ens då det verkat i tio minuter och med högtryckstvättens turbostråle. Får se om vi har någon såpa av lämplig kulör hemma.

Och; köp aldrig vita gummibåtar eller ribbar!

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jajo    28

Visst är det kul att gå in och titta och se att någon annan redan ställt "min fråga" för det är väl inte så att vi är stöpta i samma form och tänker lika eller.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jajo    28
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Jag hade en alldeles ny gummibåt som jag släpat styvt 1000 distansmnuter - en del alldeles tätt intill avgasröret från en gammal MD2. Gummibåten hade bljvit ganska skitig.

Försökte med  Ajax, men det blev inte speciellt rent. Mitt emot på den pontonbrygga jag låg, låg det en ribbåt. När jag gett upp att få min gummibåt renare kom paret som ägde ribbåten.

Jag frågade vad de gjorde ren båten med; "Gulsåpa"

Åkte till närmaste affär och köpte en flaska med grönsåpa. Gul och grönsåpa är samma produkt. Den gröna är bara färgad.Vilket man föredrar beror på lokala traditioner.

Det blev en väldig skillnad med såpa jämfört med de modernare rengöringsmedlen. 

BBB040711-0507-x.jpg.9ea234bca080e021f65dc6de84882719.jpg

Tack för tipset, ska prova såpa ,törs inte ta grön då kan den ju färga ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AlfaAlfa    27

Til Hypalon tuber: Pro Marine - RIB-protector (roligt nog är detta tvättmedlet), og sen använder jag från samme producent Protection.

I Smögen i går fick jag frågan om pontonerna var nya, av någon som hade haft samme typ av båt - mina pontoner är 11 år gamla, men ser ut som nya om dom är nya. Enligt kunniga främlingar man möter på bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu