Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
classelagare1

Spinnaker storlek

Rekommendera Poster

Har funderat på att skaffa en begagnad, spinnaker för att testa på. Det lilla jag seglat spinnaker kommer jag ihåg som kul segling. Funderar nu på storleken och hur mycket man kan variera den. Finns ibland billiga på blocket men svårare om man skall ha exakta mått. Har en bavaria 30 c 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spinnaker är väl inte så kinkig med exakt mått, bara den inte är för stor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, raol säger:

Spinnaker är väl inte så kinkig med exakt mått, bara den inte är för stor?

Nja... förutsatt att du har spinnakerbommens fäste på skena kan man justera lite, men man vill ha så exakt som möjligt, annars blir det svårseglat. 

 

Utan att mäta skulle jag gissa att t ex Scampi borde passa, men kolla i SRS-tabellen hur stor förtriangeln är (dvs hur högt du hissar spinnakern) och sedan hur långa de stående liken är innan du slår till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att den skall vara ca 11m hög för stor förstår jag att det inte funkar men en som är tex 8m skulle den funka om man bortser från att den blir mindre. Är framförallt för att testa och lära mig hur det fungerar. Är orolig att den skulle komma för högt upp. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte topphissar spinnakern blir den orolig, pendlar. Så då återstår att sätta spinnakerbommen fyra meter över däck, vilket kan bli svårhanterat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på hur det funkade att inte topphissa nu vet jag. Får leta efter en med någorlunda rätt höjd. Gissar att bredden är mer okritisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...