Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stregnil

Hur transportera hem båt?

Rekommendera Poster

Funderar på en sak, många mindre båtar (typ daycruiser 6-7m) säljs med en 30 kärra.

Hur gör man egentligen för att transportera hem en sådan båt om man hittat någon på lite avstånd (20-30 mil)

 

Hyr man ett 80 släp så får man ju inte 30 kärran med hem...

 

Eller tänker jag fel (förstagångsköpare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar dig att köra med 30 kärran?

 

Jag hade kört på kvällen och på småvägar, brukar oftast funka fint och manjag brukar sällan hålla 30 utan mer 40-50 men det är självklart en risk med det med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört följebil bakom en cyklist i ett 24-timmarslopp. Snittfarten var under 30. Bekvämt och enkelt att köra länge så. Jag körde inte alla 24 timmarna, men mer än 20-30 mil körde jag. Se bara till att ha god fika med i bilen, ladda ner massa avsnitt av nåt favoritradioprogram och bara njut av en heldag bakom ratten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog att köra på 30 kärran. Men om vikten inte är för hög på båt och kärra kan du kanske köra upp båda på ett biltransport släp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att köra hem den på kärran, en bra ljudbok och lite godis. Du har även gott om tid att fundera på alla förbättringar och måsteprylar som behövs.

Alternativt, boka transport av både båt och kärra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar... ja då kanske det är lösningen. Gäller bara att hitta vägar som inte är motorväg, för det är väl inte ok? 

Är det rent lagligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Stregnil säger:

Tack för era svar... ja då kanske det är lösningen. Gäller bara att hitta vägar som inte är motorväg, för det är väl inte ok? 

Är det rent lagligt?

 

Nej du får inte åka på motorväg eller motortrafikled. Annars är det lagligt.

 

Du måste ha lgf-skylt (triangel) och i de flesta fall ljusramp på vagnen.

 

Edit: lade till om skylt och belysning.

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi drog hem en kärra till en segelbåt, ca 20 mil. Kärran wooblade en del så vi var tvungna att hålla under 40 km/h. Mindre vägar, några fika pauser och känna på hjullagren ibland. Det gick mycket smidigare än jag hade trott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på kärrans skick, en del är bedrövliga hemmabyggen och håller inte att köra längre sträckor.

Men är däck och hjullager ok så är det bara att köra. Jag kör 12 mil ToR vår o höst funkar bra. Det tråkiga är att det kan bli lite kö efter ekipaget, men kör man på natten så blir man nog av med det problemet.

Skulle nog ta med lite hjullagerfett och trycka i före avfärd just in case.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem var det som idag vid 12-tiden stod på Söderleden i en bussficka, ungefär vid Frölunda torg?

Personbil, jag tror der var en mindre sportbåt, på klen 30-trailer. Små hjul, obetydligt större än skottkärrehjul. Der vänstra hade däcket avkrängt och fälgen gick i asfalten. Söderleden är en motortrafikled hastighetbegränsad till 80, men det går vanligtvis mycket fortare där.

 

För flera år sedan tog jag hem en Segelbåt, en Monark 540 på oreggad men bromsat trailer från Varberg till Göteborg. Dragbilen var en Mazda 626 med 2-litersmotor. Jag hade kollat med dåvarande tsv om det var ok, och det var det om sth var 30 och LGF skylt fördes. Trailern hade ju dessutom belysning, och var bromsat även som bromsarna var litet trötta.

 

Det gick väl i huvudsak bra, körde mestadels gamla kustvägen, men det gick ju tungt, minns inte vad den båten väger, men den har ju en gedigen järnköl. Tyngdpunkten, trots kölen, kom ju ändå rätt högt, så det kunde bli slingrigt särskillt vid stark sidvind. Det gick ju för det mesta i 60-70 km/h, detta för att iallafall kunna köra på fyrans växel. 

 

När jag kom hem blev det två oljepölar under bilen innanför bakhjulen, båda stötdämparna hade gett upp. Och jag räknade ut att medelförbrukningen Varberg-Göteborg i snitt var 2l/m. 

 

Sedan är ju sällan framhjulsdrivna bilar så där jättebra att dra släpvagnar med.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet att släpa hem en nyköpt båt på ett "lagligt sätt" kan ha sina frestelser.
Nu har ju du även 30-kärra ingående i köpet - som skall med i landtransporten - men jag länkar ändå en gammal forumtråd där problemet var än svårare.
(Fanns nämligen ingen transportkärra alls. TS där svetsade förtjänstfullt ihop en egen och landade sen tryggt och säkert hemma i ladan - visserligen på kanske misstänkt kort tid sett ur "polisiär synpunkt"? :-)

Möjligen en smått OT-länkning, men kanske hittar du själv nån matnyttig teknisk upplysning i den som du inte visste förut?
[Och som inloggad forummedlem kan man alltid PM:a vem man vill, exempelvis länkens skicklige kärr-byggare "Calle D". (Kanske kan du rent av förmå honom att ha synpunkter i denna forumtråd, vore antagligen intressant?)]

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv tagit hem 2 båtar med ca 300km körväg enkelväg som har stått på 30 kärra och båda gångerna så har jag hyrt en biltransportkärra och dragit på både båt och 30 kärra, haft med en pallbock att lägga dragstången från 30 trailern på sedan surrat efter konstens alla regler klossat däcken åt båda hållen och sedan spännband hela vikten framåt och 50% åtsidorna och bakåt, kolla höjden och flagga dragstången sedan brummar man bekvämt hemmåt i 80 knyck eller kanske lite +.

 

// Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Elegancej säger:

Har själv tagit hem 2 båtar med ca 300km körväg enkelväg som har stått på 30 kärra och båda gångerna så har jag hyrt en biltransportkärra och dragit på både båt och 30 kärra, haft med en pallbock att lägga dragstången från 30 trailern på sedan surrat efter konstens alla regler klossat däcken åt båda hållen och sedan spännband hela vikten framåt och 50% åtsidorna och bakåt, kolla höjden och flagga dragstången sedan brummar man bekvämt hemmåt i 80 knyck eller kanske lite +.

 

// Janne

Varning för länstrafikgruppen i Östergötland, jag har någon gång fått stifta bekantskap med dessa trevliga poliser, då jag i "80+" passerat med biltransportsläp, visserligen ingen båt på men väl annat fordon tillverkat av glasfiberarmerad polyester. Tack ock lov var de mer intresserade av att se vad jag hade på släpet än att skriva ut böter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Varning för länstrafikgruppen i Östergötland, jag har någon gång fått stifta bekantskap med dessa trevliga poliser, då jag i "80+" passerat med biltransportsläp, visserligen ingen båt på men väl annat fordon tillverkat av glasfiberarmerad polyester. Tack ock lov var de mer intresserade av att se vad jag hade på släpet än att skriva ut böter.


Segelflygplan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, raol säger:


Segelflygplan?

Nej, mer jordnära än så, VW-baserad kit-car, och en annan gång en prisvinnande hisings-hotrod.

Båda är nu sålda, köpte diesel och Zipwake för pengarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte som att som TS berätta att resan på 15 mil med 30 släp gick bra, tack för tips och råd! 

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde en tvåtons båt 25 mil från Luleå/Piteåhållet till Holmsund på natten på 30 kärra. Fuskade litet och höll 50. vid 51 km/h började ekipaget skutta och hoppa som 1000:an. Lyckad resa, medhavd fika ett måste. Pauser ibland för att kolla surrningar och hjullager. Rejäl fyrhjulsdriven bil gjorde det lagligt också

Bara kärran är i ok skick, skall det nog gå bra att släp hem en båt på en 30-dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...