Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Poteta

Hur tolkar jag ekolodet?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått överta en plotter/ekolod när jag köpte ny båt. Det är en Garmin 525s med färgskärm. Handbok fick jag med men den lämnar en del övrigt att önska vad det gäller tolkning av hur botten ser ut.

Jag har letat på nätet men hittar dåligt där med. Är det någon som kan länka eller förklara hur jag ska tolka bilden? Helst vill jag veta om det är lera eller berg, extra plus om det går att se fiskstim men vad jag har hört fungerar det dåligt i saltvatten.

Jag skulle alltså vilja ha hjälp med att tolka färgerna, de kan skifta mellan rött, gult och svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du söker på youtube finns många bra instruktionsfilmer på engelska. Sök på fishfinder, garmin, chirp och lowrance så hittar du säkert en hel del sevärt.

 

Ett snabbare svar på frågan om vilken bottentyp det är:

Om du har t.ex 3m djup, zooma då ut så du ser mer än dubbla djupet på skärmen. Om det framträder en botten till på skärmen vid 6m så är det en hård botten. Hård botten ger starkare eko, ljudet studsar mot botten -  mot skrovet - mot botten igen och upp till givaren en andra gång, skärmen ritar en dubbel botten på dubbla djupet. På en klipphäll kan det studsa igen och tre bottnar ritas upp, men du måste zooma ut så du ser min 9m, även om det bara är 3m djupt t.ex.

 

På en mjuk botten ritar skärmen bara en botten, den absorberar nämligen ljudet så dubbelekon inte blir möjliga. 

 

Att gissa vilka färger som betyder vad är lite vanskligt, då dessa kan ställas om efter eget tycke. Men hitta en mjuk och en hård botten enligt ovan, så ger det sig nog själv vilka färger just din skärm visar för mjuk resp hård botten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, nu vet jag att jag ska leta vidare på Youtube.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och dom ekona som framträder mellan botten och ytan är i verkligheten något av följande, eller alltihopa:

Subversiva plastpåsar, fekalt avfall som båten framför dig just tömt, drunknade sjömän, halvflytande blåstång och saragassosnärje, invasiva miniubåtar, halvdöda valar, någon enstaka säl samt framförallt maneter.

 

Vissa anser att dessa ekon skulle kunna vara fisk eller fiskstim... jag är skeptisk!:huh:

Men man kan oftast få ekolodet att visa små eller större animerade fiskar, som tycks vara hämtade direkt från Disneys "Hitta Nemo" eller "Lilla Sjöjungfrun" och dom symbolerna är ju i alla fall roligare att titta på.

 

För inte så himla många år sedan kallades dessa ekolod i Bohuslän för "sillvideo" men sillen har försvunnit och videon har ersatts av andra typer av mediaspelare...

Och hur ordet "sillvideo" uttalas på bohusländska kan ni säkert själva räkna ut!

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...