Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peter_K

Test av batterikondition

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ålrajt. För c:a två veckor sedan var jag ute över helgen. Allt var frid och fröjd, när jag kom i hamn kom en ovädersfront med regn. Seglet viktes ihop snabbt, alla prylar rafsades ihop, kylen tömdes och jag hann till bilen innan de första regndropparna kom. Nöjd, såklart. 

 

En vecka senare upptäckte jag att jag lämnat locket på kylen öppen som jag alltid gör för att få ut fukt - men glömt att stänga av kylen. Batterierna var... ähum... lite lätt trötta kan jag säga. Plottern orkade inte vara igång samtidigt som autopiloten. Eftersom det bara var en söndagstur löste det sig ändå; jag styrde manuellt. Tänkte att solpanelerna löser detta, men när jag en vecka senare gav mig ut uppträdde detta efter tre dagar på sjön. Orsak; för lite sol. 

 

Testade att gå för motor, men det funkade sådär. Biltemas relä får jobba hårt, öppnar-stänger hela tiden då förbrukarbanken är såpass tom att startbatteriet släpper över ström, sedan kommer det under de 12,7 volt (eller vad det nu är) som den sluter vid, och generatorn får jobba upp startbatteriet igen. 

 

Är nu på landbacken igen. Batterierna mättes till 12,04 volt (=c:a 25% kvar fattar jag det som, dvs tvär-tomt) och är nu i garaget och laddas av varsin laddare med "rekond-funktion".

 

Frågan är - hur mäter man bäst skicket på dem? De talas om "belastnings-prov"; hittar en billig testare på Biltema (299 kr), duger den? 

Eller skall man bara ladda fullt och mäta självurladdning..?

Eller bara skruva in batterierna och se glad ut..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja sådan belastningsmätare använder jag också.

Men med litet försiktighet på förbrukarbatterierna, sådana batterier skall ju kunna lämna en relativt liten ström under lång tid, men denna belastningsprovare blir det tvärtom.

Jag bifogar en voltmeter åt dig!

Redigera den i lämplig storlek, skriv ut, laminera den och placera den intill båtens voltmeter.

 

Nu till helgen får du väl övernatta i gästhamn och ta landström, och ladda allt vad det går!

voltmeter-hj-lp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Belastningsmätaren är bra för att prova startbatterier, den belastar med stor ström under kort tid, precis som startmotorn. Den ger en liten hint om husbatteriernas kondition men säger inte hela sanningen.

Husbatterierna ska man belasta med en mera "normal" förbrukning, tex en 55W billampa under 4 tim för ett 80Ah batteri (=20-25% av batteriets kapacitet.) Har man inte så mycket förbrukning kan en 21W lampa vara lagom under 8tim. Gör man detta varje höst så har man en bra uppfattning om batteriernas kondition.

Försök ladda med landström så de blir fulla och glada. Är batterierna i bra skick så blir de som vanligt igen.

 

Skaffa en solcellsregulator med lastutgång så händer det inte igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... ja. Kanske vettigt att lägga kyl, belysning, mobilladdning etc på lastutgång, och köra plotter och instrument direkt på batteriet. Kan bli lite ombyggnad kanske... vill minnas att det finns lastutgång på solcellsregulatorn. 

 

Nä; ingen gästhamn blev det. Vi åkte hem ett par dagar tidigare eftersom det ändå regnade, mina två batterier står f n och laddar i garaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen. NAPS Max Power har ingen lastutgång. Jaja. Jag får helt enkelt inte vara så glömsk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

 

Jag bifogar en voltmeter åt dig!

Redigera den i lämplig storlek, skriv ut, laminera den och placera den intill båtens voltmeter.

voltmeter-hj-lp.jpg

Tack; men båten saknar voltmeter :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, raol säger:

Den typen har jag två exemplar av. 

Jag tror fast installerad är det som avses; vanligt på bo-båtar, men jag har ingen sådan. Det hade nog inte hjälpt mig i det här fallet, tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absolut bästa är ju att ha en batterkapacitetsmätare, NASA BM-1 eller liknande.

De där Ø52mm voltmetrarna som sitter originalmonterade i olika motorpaneler är rätt oexakta, men ger ju ändå en hint om hur det står tilll med batterier, elsystem och generator.

Ett annat sätt är ju att montera två banankontaktshonor på strategiskt ställe och där vid behov ansluta en multimeter.

 

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle göra/gjort så här

  1. Ladda och kör rekond enligt beskrivning på laddaren.
  2. Låt batterierna stå ett dygn.
  3. Mät spänningen, ligger den någorlunda nära (högst 0,2 V under) spänningen för fullt enligt batteritypen skulle jag gå vidare, annars försöka med en rekond till.
  4. Belastningstest enligt bhemac, dvs. ladda ur 25 % av ursprunglig kapacitet.
  5. Mätt spänningen, bör ha sjunkit ca. 0,25 V, inte mera.
  6. Om spänningen sjunkit betydligt mera, dags att samla pengar till nya batterie och vara beredd på att batterierna tar slut fortare än vanligt.

Ett djupurladdat batteri ska laddas fullt omgående för att ta så lite skada som möjligt,men jag har lyckats rädda ett djupurladdat batteri som stått relativt länge så ge inte upp för fort.

 

Tillägg: Före mätning ska batteriet vila minst tre timmar.

En huvudbrytare som bryter allt kan vara en id'e att skaffa, men inget hjälper mot dåligt minne annat än något som automatiskt bryter förbrukningen vid låg spänning.

 

Hälsningar från Tallin och Noblessener marina.

Mackey

Redigerad av Mackey
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey har en väldigt bra poäng i att ett djupurladdat batteri ska laddas fullt så fort som möjligt. En måttlig djupurladdning dödar oftast inte ett bra batteri, livslängden förkortas visserligen något men det funkar oftast ett bra tag till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att batterierna tog skada bara för att du glömde stänga av kylen. Kan man montera en spänningsbegränsare som stänger av vid typ 11,4v så att batterierna aldrig blir urladdade? Även en LED-signallampa som alltid lyser när spänningen är påslagen kan ju fungera som en påminnelse att stänga av när man lämnar båten. Vad är en "lastutgång"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och för att fortsatt tjata om ASU-kylskåp, stängs dessa av om spänningen sjunker under en kritisk nivå.

...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkej; återkoppling...

 

Batterierna laddades, sedan körde jag C-Tec rekondprogram två gånger. Har bevakat syranivån. Läste alla tips här om hur man kan mäta med känd last länge osv, blev trött och skruvade tillbaka batterierna. Det blir alltså ett s k "fullskaleprov" vid tillfälle. 

 

Jag har också tagit ner den mjuka solpanelen jag köpte billigt för några år sedan och installerat ett däcksuttag för den. Panelen kan sedan plockas fram och hängas på t ex mantåget när jag behöver extra laddning utöver de däcksmonterade 2x18W som sitter idag. 

 

Hursom; min Biltema-panel har lysande röda säkringar, jag har en huvudbrytare och har vanligtvis koll på dessa. Men ibland blir det som sagt stressigt, och det spelar ingen roll ifall jag har 100 brytare eller 200 mätare om jag glömmer att slå av kylen så batterierna laddas ur. 

 

Om jag läst på rätt om ASU finns det inget som helt stänger av kylen vid låg spänning; däremot går den i första hand på kylmagasinet under 12,7 V, och det hade inte hjälpt i det här fallet eftersom magasinet hade tömts ganska omgående. Min spänning lär f ö ha varit relativt hög då solpanelerna laddat under dagtid och höjt spänningen och batterierna fått jobba upp kyla i magasinet också, vilket också är anledningen till att solpaneler och ASU är en rätt dålig kombo. 

Men jag kan ha fel där. 

 

Tack för alla tips. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2017-07-14 på 9:46 AM, per_62 säger:

Tråkigt att batterierna tog skada bara för att du glömde stänga av kylen. Kan man montera en spänningsbegränsare som stänger av vid typ 11,4v så att batterierna aldrig blir urladdade? Även en LED-signallampa som alltid lyser när spänningen är påslagen kan ju fungera som en påminnelse att stänga av när man lämnar båten. Vad är en "lastutgång"?

"Lastutgång" är just en inbygd spänningsbegränsare som finns i vissa solcellsregulatorer och som skyddar batterierna från urladdning. Jag saknar sådan. 

Det finns också lösa att köpa, t ex Battery Brain. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att ha en spänningsbegränsare, typ battery brain, som kopplar bort batteriet för att det inte ska skadas verkar vara en bra pryl. Men en solcellsregulator fungerar väl inte på samma sätt och kopplar bort batteriet vid för låg batterispänning? Finns det billigare alternativ?

 

Redigerad av per_62
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, per_62 säger:

Men en solcellsregulator fungerar väl inte på samma sätt och kopplar bort batteriet vid för låg batterispänning?

Jo nästan alla moderna regulatorer har den funktionen, även en enkel regulator frö 100 kr. Jag har använt den funktion i några år, året runt efter att "någon" glömt släcka på toa på vintern. Jag har aldrig varit med om att den slagigt av av misstag. Dessutom skyddar den mot för hög spänning och för hög ström. Går att använda som huvudbrytare också, tryck påknappen så stängs alla förbrukare av.

Ofattbart att så få använder en så bra funktion.

En dyrare regulator som tex EPsolar har ställbara nivåer. På vintern har jag den ställd på ca 12,4V.

Solcellsregulatorn är en extremt viktig komponent ombord på en modern båt, dels funktionen att skydda batterierna men också att den kan ställas in så att man får en optimerad laddning av den batterityp man har. Så det kan vara ide att lägga lite pengar på en riktig regulator, på ikt kommer den garanterat löna sig.

 

Något att testa: En billig regulator som man bara använder för att skydda batterierna. Det ska fungera med en regulator för 100kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Peter_K säger:

Åkej; återkoppling...

...klippt

..

Om jag läst på rätt om ASU finns det inget som helt stänger av kylen vid låg spänning; däremot går den i första hand på kylmagasinet under 12,7 V, och det hade inte hjälpt i det här fallet eftersom magasinet hade tömts ganska omgående. Min spänning lär f ö ha varit relativt hög då solpanelerna laddat under dagtid och höjt spänningen och batterierna fått jobba upp kyla i magasinet också, vilket också är anledningen till att solpaneler och ASU är en rätt dålig kombo. 

Men jag kan ha fel där. 

 

Tack för alla tips. 

 

Bruksanvisning.

Läs under rubriken "Blinkande gul".

Det skall finnas en batterivakt som skall lösa ut vid för låg spänning, hur låg framgår inte, vad jag kan se.

 

Det är litet svårt att förstå detta.

Jag motsätter mig naturligtvis inte dina eller andras erfarenheter och observationer, då jag än så länge aldrig upplevt detta fenomen med solpaneler och ASU-kylskåp.

 

Men om det nu är så att solcellspanelerna matar ut 13,7 volt eller mer går ju kylskåpet upp i högvarv.

Samtidigt måste ju det gå en hyfsad laddström till batteribanken kan tyckas.. om nu batterierna tar emot laddning... Nattetid ger ju knappast (på våra breddgrader) panelerna någon egentlig ström, och då borde ju kylskåpets ASU signalera för "sparläge" (grön + gul lysdiod) och då inte kunna tömma batteribanken, samtidigt som det finns en "batterivakt".

Min tolkning är då att om spänningen överstiger 13,7 volt (grön + röd lysdiod) har man tillräckligt med energi för att både ladda batterier och köra kylskåp på full effekt..

 

Eller om då regulatorn luras genom att bara höja spänningen och samtidigt hålla igen på strömmen??

 

Jag har litet dålig koll på exakt hur PWM- och MPPT-regulatorerna matar ut ström och spänning.

 

Som jag ser på detta, skulle man kunna få  en mindre bra funktion med solceller och ASU-funktion om man antingen har liten batteribank, dålig batteribank eller solcellspanel med liten effekt kanske i kombination med en regulator som matar ut för hög spänning... Tänker jag rätt?

 

Jag har skrivit det x flera tidigare, men jag hade i många år 220Ah batteribank, och endast 50W solcellspanel med en PWM-regulator, först ett rätt gammalt Isotherm utan ASU som då nästan drog ut batteribanken, det var väl kris några gånger under värmebölja trots att solen sken med flera ampere. Och då fanns det andra saker ombord som också drog ström, NMT-900 mobiltelefon, tjocktv, en gammal strömslukande navigationsdator och kanske något mer.

 

Sedan köptes ett Isotherm med ASU, och det har i stort sett alltid gått i det automatiska läget.

Fortfarande med samma kapacitet i batteribanken och samma solcellspanel, samma regulator.

Jag upplevde aldrig några problem, varesig med sinande batterikapacitet eller för låg temperatur i kylskåpet.

 

I "nya" båten var det i stort sett samma kombination första/förra säsongen, ASU-kylskåp, 260Ah batterier, och 50W solcellspanel, men gammaldax PWM regulator. Dessutom kördes en kylbox av annat fabrikat även den med liknande ASU-funktion i flera dagar. Inga problem. 1-2 timmars motorgång varje dygn.

 

Nu har vi inalles 250W solcellspanel, samma batteribank och samma kylskåp och kylbox.

Mu med MPPT regulator till 200W panelerna (2x 100W) samt den gamla PWM regulatorn kopplad till den gamla 50W panelen.

 

Men denna upplevda problemfrihet kanske beror på en ordentlig batterikapacitet och samtidig solcellsladdning?

 

Jag kanske har fastnat i någon tankefälla;

Men som jag ser det spelar det ju ingen roll om kylskåpet går för fullt om man samtidigt har ordentlig laddning, från generaton, landströmmen eller från panelerna. För kallt torde det inte kunna bli då kylskåpet slår i från när kylmagasinet är -14 grader och på igen när temperaturen stiger till -10. Den verkliga temperaturen inne i skåpet blir aldrig så låg, i förra båten hade jag en digital termometer med känselkroppen placerad mitt i skåpet, och +4 var ett värde som det aldrig understegs.

I nuvarande båt kan jag då uppleva att margarinet blir litet hårt, men att vanligt smörgåsmargarin håller bra konsistens, att öl, mjölk, och vatten aldrig blir kallare än att man kan dricka utan huvudvärk, har en enkel skräptermometer som visar +4... kan stämma men litar inte på den termometern.

 

Nu relaterar jag ju till bruk i motorbåt, som på ett ungefär har 1-2 timmars motorgång per dygn, kan det vara här mitt tankefel grundar sig? att jag inte tänkt på "segelbåt"? som verkligen seglar och inte får samma tillskott från en generator som motorbåtsåkarna har? (eller den idoga gruppen av fritidsbåtsmänniskor som i varje hamn ägnar sig åt koppleriverksamhet, "landströmskoppleri" alltså!).

 

Nej, jag får inte riktigt i hop det logiskt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fann nu en förklaring då jag skrev ut pdf:en, på baksidan,

 

Batterivakt, lågspänning 10 volt, återstart 12 volt (21 resp. 24volt om man har 24 v system)

 

10 volt är ju en alldeles för låg nivå för en batterivakt!

11,4 eller helst 11,5 volt är mer rimligt!

Undrar om man kan justera detta i elektroniken?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När solpanelerna laddar har man ofta runt 13,7V, i synenhet med AGM. När kylen går igång och vill ha drygt 3A så sänker regulatorn spänningen något och ASUn hoppar ur. Då stiger spänningen igen och ASUn kör igång. Med mycket solpaneler och starkt solljus kommer inte ASUn att sänka spänningen och det blir inga problem. Men framåt kvällen eller om det kommer ett moln så uppstår problem. Detta är anledningen till att de flesta stänger av ASU funktionen när de ligger på solpaneler.

Men det säger inte säljarna som tjänar en tusenlapp extra på att sälja en kyl med ASU funktion. Att lura dumma båtägare är ju helt ok.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat två voltmätrar vid förarplatsen. När jag kommer ut till båten och slår på strömmen är det lätt att läsa av spänningen.

IMG_0255.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

När solpanelerna laddar har man ofta runt 13,7V, i synenhet med AGM. När kylen går igång och vill ha drygt 3A så sänker regulatorn spänningen något och ASUn hoppar ur. Då stiger spänningen igen och ASUn kör igång. Med mycket solpaneler och starkt solljus kommer inte ASUn att sänka spänningen och det blir inga problem. Men framåt kvällen eller om det kommer ett moln så uppstår problem. Detta är anledningen till att de flesta stänger av ASU funktionen när de ligger på solpaneler.

Men det säger inte säljarna som tjänar en tusenlapp extra på att sälja en kyl med ASU funktion. Att lura dumma båtägare är ju helt ok.

Men inhoppandet och urkopplandet av ASU har någon fördröjning, tro mig eller ej, men jag har i båten intagit en strategisk position där jag har koll på NASA BM-1, regulatorns panel och lysdioderna på kylskåpets panel. Ett enstaka moln, eller tvärt om en enstaka lucka i montäcket startar inte upp ASU, det skall till en längre period av molnfri himmel.

 

Men då är det som jag tror, att det blir mer hysterisk hysteres med bristande batteri och solcellskapacitet..!?

 

Dom sista två raderna kommenterar jag inte.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en logger inkopplad i en båt, om jag inte missminner mig så var det 5-10min tidsfördröjning men det blev många till/frånslag per dag och inget tyder på att ASU funktione skulle ge en minskad strömförbrukning. Den maximala energimängden som kan ackumuleras i kylmagasinet motsvarar kanske 6-7Ah.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, bhemac säger:

Jag har haft en logger inkopplad i en båt, om jag inte missminner mig så var det 5-10min tidsfördröjning men det blev många till/frånslag per dag och inget tyder på att ASU funktione skulle ge en minskad strömförbrukning. Den maximala energimängden som kan ackumuleras i kylmagasinet motsvarar kanske 6-7Ah.

Inte heller at ASU funktionen skulle orsaka totalt större energibehov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en EPsolar eller liknande kan ersätta en battery brain som batterivakt som slår av batteriet om spänningen går ner under 11,7 till 12v eller vilken kritisk nivå är mer lämplig? Vore väl bra att själv kunna ställa in den kritiska frånslagsnivån. Vilken ska man i så fall välja, länk tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Inte heller at ASU funktionen skulle orsaka totalt större energibehov?

Jo faktiskt. För att lagra 7Ah i ett batteri krävs ca 8Ah. För att ackumulera motsvarande energimängd i ett köldmagasin krävs ca 14Ah, inte speciellt effektivt. För de 3tkr extra som ASU kostar får man en ökning av batterikapaciiteten mostvarande 6-7Ah.

När ASU kom fanns det knappt solpaneler, då var det effektivt. Men det är ett tag sedan.

 

 

5 timmar sedan, per_62 säger:

Så en EPsolar eller liknande kan ersätta en battery brain som batterivakt som slår av batteriet om spänningen går ner under 11,7 till 12v eller vilken kritisk nivå är mer lämplig? Vore väl bra att själv kunna ställa in den kritiska frånslagsnivån. Vilken ska man i så fall välja, länk tack.

Japp, jag har en 2215bn, köpt via eBay från Europa (=ingen moms). Instrumentet, MT50, köpte jag från Kina. 2215bn klarar 20A, det räcker bra för min del, stora förbrukare som inverter går utanför.

Jag tror jag har den ställd på 12,2V (motsvarar ca 20% för AGM). Det är enkelt att ändra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ASU gör endast nytta när battrierna är fulladdade, annars tar ju bara ASU-funktionen energi från batteriladdningen.

 

Man får betydligt mera glädje av 3000:- kr genom att köpa mera solceller och /eller batterier eller varför inte en satsa på en bättre reglering av laddningen från generatorn, en Sterling tex.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Mackey säger:

ASU gör endast nytta när battrierna är fulladdade, annars tar ju bara ASU-funktionen energi från batteriladdningen.

 

Nja, ASU gör nytta redan då batterierna inte kan ta all laddström från generatorn och det sker långt innan dom är fulladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...