Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas_Lundblom

Frätskador aluminium

Rekommendera Poster

Har en aluminiumbåt som fått korrosionsskador på akterspegeln. Trimplanen är i RF och varit dåligt isolerad mot skrovet och eftersom min båtgranne/grannar legat med landström har jag fått skador på akterspegeln i form av gropfrätning.

 

Går dessa små hål att laga? 

IMG_2095.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken idiot har monterat de?

visst det går laga, får fräsas ren och svetsas på.

är det inte för djupt kan man blästra och måla med epoxy grund och sen en HB coating.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du: fräsas ren och svetsas på? Menar du att hela ytan ska fräsas, hur och sedan svetsas hur? Låter som "mission impossible".

 

Eller menar du att plåten sak skäras bort och sedan ska en ny svetsas in?

 

Alu är ett känsligt material så man får alltid vara försiktig. Tråkigt med dålig isolering av trimplanen. Prova interceptorer gjorda i plast nästa gång. Var försiktig att anklaga grannen för detta, den landströmskorrosion jag sett har varit mycket värre än detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara informera om att alubatar är Sveriges expert på alubåtar, det han inte vet om dylika är inte värt att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hagmans/stålplast CA grundprimer stoppar det. Går även att lägga på lite tjockare i värsta groparna rullar eller blåser man det tjockt blir ytan blank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan, alubatar säger:

vilken idiot har monterat de?

visst det går laga, får fräsas ren och svetsas på.

är det inte för djupt kan man blästra och måla med epoxy grund och sen en HB coating.

 

Det monterades troligtvis av tillverkaren. Jag köpte båten privat och den har stått på land sedan den var ny och garantin gäller inte längre. Kontaktade en svetsfirma och han sa samma sak att först fräsa rent och sedan svetsa ny plåt på akterspegeln.

Redigerad av Jonas_Lundblom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn och fin nu. Hur djupa är skadorna? Och hur tjock är akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fattat detta med landström och alu. Någon som kan förmedla problemet?

På min alubåt har jag zinkanoder överallt, verkar fungera då min båt är ifrån 2006, har du något sådant ts?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan behöver inte problemet bero på varken landström eller trimplan, man måste bedöma helheten innan man säger varken bu eller bä (som hur din båts elsystem ser ut).

 

Jag har sett flera rostfria installationer på alubåtar där det inte finns någon korrosion alls. Dina trimplan borde inte ge upphov till detta, oavsett om de är isolerade från skrovet eller ej, förutsatt att du har anoder på dem.  

 

Samtidigt kan det också gå fort när det händer. Vi bärgade en Anytec som låg uppochner. Den hade mycket grava skador på targabågen efter att ha legat så i cirka två dygn (till följd av att elsystemet kortslutits). Anmärkningsvärt dock att bara bågen var angripen, troligtvis var den dock av en sämre legering än det övriga skrovet.

Just sjunkbåtar ger upphov till läskiga elfenomen, normalt sett är pluspolen (med klämma) på batteriet i stort sett förintad efter bara några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man gänga inte direkt i skrovet. man svetsar på en dubbling och sen rätt anode. rostfritt behöver inte ger problem. att targan var skadat är inte så konstig, är inte samma legering som skrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 7/14/2017 på 09:05, Pentax säger:

Vill bara informera om att alubatar är Sveriges expert på alubåtar, det han inte vet om dylika är inte värt att veta.

:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 7/16/2017 på 07:44, Crabmeat säger:

Jag har inte fattat detta med landström och alu. Någon som kan förmedla problemet?

På min alubåt har jag zinkanoder överallt, verkar fungera då min båt är ifrån 2006, har du något sådant ts?

Det är inget mer speciellt med aluminium än att det ligger långt ner i potentiallistan, dvs det agerar "lätt" anod själv. Man kan få problem med landström även med de ädla materialen (även rostfritt eller brons kan rosta under "rätt" omständigheter). Du har zink överallt för att dessa ska agera anod istället för ditt skrov (eller motor, drev, propeller, etc). Du skapar ett litet batteri, dvs låg spänning, där dina zinkar långsamt äts upp , kom bara ihåg att byta dem innan de blir för små, gott så.

 

Tyvärr så kan ett litet batteri bli överkört av tex en spänningsmatare där potentialenskillnaden ökas. I detta fall kan vi se landströmmen som en elak spänningsmatare. Har man otur (eller är klantig) så kan man driva en spänning genom sin båt där något dyrbart (såsom skrovet) blir offeranod. Eller så äts de riktiga anoderna upp först och sedan börjar skrovet bubbla.

 

Jag tror inte att TS har problem med landström utan bara en dålig installation som tidigare nämnts. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-20 på 00:40, Nojjan säger:

Det är inget mer speciellt med aluminium än att det ligger långt ner i potentiallistan, dvs det agerar "lätt" anod själv. Man kan få problem med landström även med de ädla materialen (även rostfritt eller brons kan rosta under "rätt" omständigheter). Du har zink överallt för att dessa ska agera anod istället för ditt skrov (eller motor, drev, propeller, etc). Du skapar ett litet batteri, dvs låg spänning, där dina zinkar långsamt äts upp , kom bara ihåg att byta dem innan de blir för små, gott så.

 

Tyvärr så kan ett litet batteri bli överkört av tex en spänningsmatare där potentialenskillnaden ökas. I detta fall kan vi se landströmmen som en elak spänningsmatare. Har man otur (eller är klantig) så kan man driva en spänning genom sin båt där något dyrbart (såsom skrovet) blir offeranod. Eller så äts de riktiga anoderna upp först och sedan börjar skrovet bubbla.

 

Jag tror inte att TS har problem med landström utan bara en dålig installation som tidigare nämnts. 

Tack för svar. På min båt kan man se runt rostfria skruvar, att aluminiumen är ansatt. Så det är säkert som du säger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sent svar men jag får skylla på semestern. Om det inte är trimplanen som är orsaken är jag helt tom på idéer till orsaken. Har haft båten i 3 år utan problem och nu efter att jag bytt till ny båtklubb i år uppstår detta och på väldigt kort tid. På nya klubben är landström förbjudet så det kan jag avskriva direkt och jag har inte gjort några nya installationer. Utöver det är det enda som hänt att spolpumpen lagt av. Alla tips på hur jag ska börja mitt detektivarbete mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att jag har strömläckage i båten. Mäter 12,8V mellan plus på batteriet och skrovet även när huvudströmbrytarna är avstängda. Har kopplat ur samtliga brukare men hittar inget läckage, känns som att leta efter den heliga graal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium oxideras fort sam satan. Tänk en brustablett. Men oxiden som bildas skapar en skyddande hinna omgående på aluminiumet som förhindrar vidare oxidering. Om detta skick, av någon anledning, "tas bort" av någon reaktion så sker oxideringen extremt snabbt. Ofta punktfrätningar som syns på bilden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Jonas_Lundblom säger:

Upptäckte att jag har strömläckage i båten. Mäter 12,8V mellan plus på batteriet och skrovet även när huvudströmbrytarna är avstängda. Har kopplat ur samtliga brukare men hittar inget läckage, känns som att leta efter den heliga graal.

Via motorn?

Via varmvattenberedare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Peter_K säger:

Via motorn?

Via varmvattenberedare?

Jag tror jag har förstått av att läsa i den tråd, att du har landströmsanläggning, stämmer det?

I så fall, med urkopplad landström, mät mellan batteriplus och skyddsjord, samt mellan batteriplus och nollan. När du ändå håller på kan du lika gärna mäta mot fasen också.

Ohmmät även dessa tre mot skrovet, och mot batteriminus.

 

När du mäter 12,8 volt mellan batterplus och skrovet, vad har du då mellan batteriplus och batteriminus? Samma spänning?

Någonting "jordar" minusanslutningen i skrovet, det är inte bra. Som Peter är inne på kan det ju vara motorn, eller varmvattenberedarens skyddsjord, om nu skyddsjorden är minusansluten, och det skall den heller inte vara.

Det kan ju vara någon batteriladdare också som leder ut denna spänning.

..

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten står för närvarande på trailer och jag har ingen varmvattenberedare och jag nyttjar väldigt sällan landström och där jag ligger idag är det dessutom förbjudet.

 

Jag får samma spänning mellan batteripolerna som jag får mellan plus och skrov. Batteriladdaren är ansluten till batterierna men ligger isolerad från skrovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Jonas_Lundblom säger:

Båten står för närvarande på trailer och jag har ingen varmvattenberedare och jag nyttjar väldigt sällan landström och där jag ligger idag är det dessutom förbjudet.

 

Jag får samma spänning mellan batteripolerna som jag får mellan plus och skrov. Batteriladdaren är ansluten till batterierna men ligger isolerad från skrovet. 

Då är det ju något annat som leder minus till skrovet, motorns elsystem?

Kanske har du en bilradio med en antenn som är jordad i skrovet? 

Det är vanligt att minus på bilradioapparter är kopplad till höljet, samt till skärmen i antennkabeln, som då i sin tur är kopplad till antennfoten.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplade ur minusmatning till plint under motorbrunnen och gjorde ny mätning  mellan plus och skrov och fick 0V. Då är det motorn som leder minus till skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Jonas_Lundblom säger:

Kopplade ur minusmatning till plint under motorbrunnen och gjorde ny mätning  mellan plus och skrov och fick 0V. Då är det motorn som leder minus till skrovet.

Då är ju nästa steg att lokalisera vad det är i motorn som kopplar ihop minus med godset i motorn.

Vad är det för motor? Kanske någon här som har kopplingsschema till en sådan motor som din.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta motorer har batteriminus i chassit och ska då monteras isolerat.

Större aluminiumbåtar har ofta en isolationsmeter monterad så att man direkt kan se om man potenial i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Då är ju nästa steg att lokalisera vad det är i motorn som kopplar ihop minus med godset i motorn.

Vad är det för motor? Kanske någon här som har kopplingsschema till en sådan motor som din.

..

Suzuki DF150 -09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

De flesta motorer har batteriminus i chassit och ska då monteras isolerat.

Större aluminiumbåtar har ofta en isolationsmeter monterad så att man direkt kan se om man potenial i skrovet.

Jag har ingen isolationsmeter monterad men ännu. Tack för tipset ska se över det snarast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordare är jordad i sej själv. Så den måste va isolerad från skrovet om du inte ska sprida jorden dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan göra en isolator av sådan där skärbräda av vitt plastmaterial som man köper i trepack på biltema, såga till två bitar som fästs på varje sida av akterspegeln, kanske en smalare bit uppepå, under motorns fäste. Hur du gör vid genomföringarna i akterspegeln har jag inte listat ut, men kanske någon klenare plasslang på manskinskruvarna...? Hur gör Buster, Linder, Anytech med fler alubåtsbyggare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Du kanske kan göra en isolator av sådan där skärbräda av vitt plastmaterial som man köper i trepack på biltema, såga till två bitar som fästs på varje sida av akterspegeln, kanske en smalare bit uppepå, under motorns fäste. Hur du gör vid genomföringarna i akterspegeln har jag inte listat ut, men kanske någon klenare plasslang på manskinskruvarna...? Hur gör Buster, Linder, Anytech med fler alubåtsbyggare?

Det var det första jag gjorde :) tack. På båtar idag svetsas en aluminiumplatta som är distansierad mot akterspegeln med ett par cm, i den monteras trimplanen och anoder.

Redigerad av Jonas_Lundblom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-08 på 19:33, jarb säger:

En utombordare är jordad i sej själv. Så den måste va isolerad från skrovet om du inte ska sprida jorden dit.

Ska inte motorn vara jordad i skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...