Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Popupgbg

Relä och diod - för att skydda bakomvarande panel

Rekommendera Poster

Hej!

 

Med vår motor kommer en motorpanel med extra anslutningar för att t ex strömförsörja tankmätare, autopilot mm som man kan tänkas vilja ska vara aktiv när motorn är igång. För att skydda motorpanelen (kretskortet) om något av det som ansluts skulle fallera så har jag fått rådet att montera ett relä med en diod mellan motorpanelen och det jag vill strömförsörja, detta kallas tydligen "flyback".

Är det någon som kan ge lite vägledning om detta och vad som kan vara lämpliga grejer att använda för att åstadkomma denna lösning?

 

Tacksam för svar

Thomas  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man stänger av strömmen till ett reläs manöverspole, alltså när relät faller, blir det en induktion som kan fortplanta sig i elsystemet och skada känslig elektronik, eller kunde... På den tiden då man fann CMOS kretsar var dom extra känsliga. Men det är historia nu.

Iallafall kunde man koppla en diod med spärriktningen mot plus över reläts manöverspole för att ta ut iallafall ena hälvten av denna induktion.

 

Det är egentligen samma slags induktion som uppstår i en tändspole till en bensinmotor, men den induktionen är mycket, myket kraftigare.

 

Jag tror inte du behöver oroa dig för det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Georg_Ohm

 

Så kontentan av det du skriver är att man kan nöja sig med att bara säkra av varje enskild mätare/enhet man ansluter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Popupgbg säger:

Tack för ditt svar Georg_Ohm

 

Så kontentan av det du skriver är att man kan nöja sig med att bara säkra av varje enskild mätare/enhet man ansluter?

Kontentan, är att när ett relä faller, eller då en annan spole blir strömlös så bildas det en växelströmspuls som kan bli "några hundra volt" eller mer, men mycket, jätteliten ström, som kan skada känslig elektronik. Men så känslig elektronik har man vanligtvis inte ombord. Och om det ändå finns sådan elektronik i navigatorn, vhf:en, stereon eller annan massproducerad elektronisk apparat skall tillverkaren ha byggt in ett skydd som filtrerar bort dessa skadliga pulser.

 

Det är denna puls man tar tillvara i tändspolen, då brytarspetsarna öppnar studsar strömmen tillbaka genom den dubbel spole där den förstärkts och kommer ut i tändkabeln till tändstiftet där den blir till en gnista då den far iväg mot tändstiftets katod. Men här är det "tusentals volt".

 

Man jag tycker att du skall återkoppla med en fråga till den personen som tipsade dig om detta och undra hur hen egentligen menade.

Du kan ju googla på "flyback" också och få ytterligare och utförligare svar. 

 

Att säkra av varje enskild mätare i en kontrollpanel är onödigt, vanligtvis är hela instrumentpanelen i sin helhet avsäkrad på något vis, Volvo-Penta gör det vanligtvis med automatsäkring och/eller smältsäkring på motorns kontrollbox. Hur det är hos andra motortillverkare vet jag inte.

De vridspoleinstrument till temp, tryck och spänning som vanligtvis sitter i dessa paneler är totalt okänsliga för sådana här pulser, möjligen kan visarnålarna rycka till litet då det kommer en puls, mer blir det inte. Varvräknaren däremot har en del elektronik i sig och kan i teorin ta skada, men den skall ha ett inbyggt skydd.

 

Kanske var det så att din "tipsare" avsåg Volvo Pentas varvräknare med inbyggd timräknare??

Så går ju dessa digitala timräknare alltid sönder, sällan man träffar på någon som funkar, men om det beror på dessa pulser eller ej vill jag låta vara osagt, jag tror nog mer på kontaktproblem mellan displayen och kontaktstycket. Hursomhelst finns dessa små moduler att köpa för omkring 500 kr hos Boatstuff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...