Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jimpaa

Tamd 31 varv problem?

Rekommendera Poster

Hallå! Jag undrar vad som kan vara fel när motorn inte varvar mer än 3600 varv? När jag jag la i för iår så varvade den i princip 4000 varv kanske 3950 ungefär. Men gårdagens tur varvade den bara 3600. Har inte åkt mer än 3-4 timmar efter sjösättning. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har båten legat i? Havstulpaner har börjat växa för någon vecka sen och kan ha satt sig på propellrarna, kontrollera det först!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har legat i 5 veckor cirka.Ska titta det men har aldrig haft några problem med det förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga fler tips? Har ej möjlighet att komma dit nu men kan vara bra att ha lite tips när jag är på plats sen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även ha fått påväxt i bränsletanken om du har tankat diesel med rme, då kan det ha blivit igenkleggade filter som gör det svårt för pumpen att trycka fram bränslet på höga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, har endast tankat på marinan och den är utan rme. Tycker det är så konstigt då det är bara cirka 3-400 varv kvar. Oftast när det är varv problem så brukar dom ligga långt under 3000 varv. Ska även prova att varva ur den utan växel och se hur mycket den vill. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt luft- och bränslefilter i år?

Annars håller jag nog också på havstulipanerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Luft och bränslefilter bytes våren 16 och gick sammanlagt 30 timmar föra året så jag skippade det iår men ska kika på det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske långsökt, men turbon kanske börjar att ge med sig?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror på att det börjat växa något på botten eller drev som ställer till det. Det är inte mycket som behövs för att det ska bromsa farten. Det verkar som att du inte använt båten så mycket under de veckor som båten legat i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, jajo säger:

Tror på att det börjat växa något på botten eller drev som ställer till det. Det är inte mycket som behövs för att det ska bromsa farten. Det verkar som att du inte använt båten så mycket under de veckor som båten legat i vattnet.

Bara ett fåtal kolonier med havstulpaner på propellern sinkar dig med några knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska skruva bort filtret och känna på turbon. Har varit ut 4 gånger totalt tror jag så kan mycket möjligt vara påväxt både på båt och drev och trimplan. Maxar 23 knop nu men ska ha det som ekonomifart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ner till båten nu. Inga tulpaner på propellerna. Luftfilter och turbo ok. Varvar 3750 varv nu. Och utan växel 4500 och lite till. Vad mer kan det vara? Oljetryck stabilt och samma med vattentemperaturen. Kan inte titta skrovet än då jag läre till strand eller liknande då. Men vi har bara 15-16 grader än så tror inte det har börjat komma än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som jag var spekulant på gjorde 28 knop enligt uppgift från mäklaren när han var och hämtade båten hos säljaren och körde den till försäljningsbryggan. Jag ville att de skulle ta upp båten så att den stod på land när jag kom och tittade på den. När jag kom dit på morgonen hade de tagit upp båten och spolat av botten, jag inspekterade båten på land sedan sjösattes båten och provkördes. Nu gjorde den drygt 33 knop på topp. jag var tveksam till att åka och titta på båten för enligt vad jag läst mig till så skulle den göra dryga 30 knop men jag åkte i alla fall..

Enligt mäklaren hade det varit grönt slem på botten, inte mycket, men troligen var det en del.

Här skiljde det 5 knop på toppfarten för att det var påväxt

En kompis har en styrpulpet som är strax under fem meter och den är inte bottenmålad. Han har tappat 4 - 5 knop på topp idag jämfört när han sjösatte (detta är i år) - det gör ganska mycket med lite påväxt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var till båten idag och kikade på det mesta och hittat inga konstigheter runt motorn så borde vara något tok med skrovet trimplan eller drevet. Tog bort båda propellerna och tittade noga och såg att färgen på dem hade släppt lite och var även som små blåsor. Pillade man på dom så släppte färgen så kanske till och ta av dem och blästra och måla om dom? Som sagt kan ej se hur hon ser ut under riktigt utan sandstrand eller ta upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen båtbottentvätt i närheten som du kan använda?

Vad använder för bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vi har det ska prova det nu till veckan bara det att dom är dukrig att ta betalt på större båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...