Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tenchi

Köpråd ang Bayliner 2855 (el liknande)

Rekommendera Poster

 

Hej.

 

Jag och familjen är intresserade av att köpa en motorbåt, jag har aldrig ägt en motorbåt men är uppväxt med segelbåt.

 

Av olika orsaker vill min fru helst att vi köper en motorbåt och efter mycket letande på säljsidor och infosökande på nätet kom vi fram till att en Bayliner 285(5) ger mycket av det vi söker hos en båt.

Vi vill kunna övernatta och inte bara åka ut över en dag, vi vill kunna avar ute en vecka om det falller oss på. Det ska finnas kojplats som man kan ha bäddad hela tiden och inte som i måna båtar vi sett att kojplatsen görs om till soffa/matplats.
det ska gå lätt att bada från båten och att kunna röra sig på den.

 

Så planlösningen på båten är viktig och sen att den inte är för liten att bo i, så den känns för trång, även fast vi bara är tre i familjen. Runt 9 meter känns som en bra storlek för oss.

 

Vi hittade en Bayliner 2855 på blocket som verkar vettig med en Mercruiser 7.4.

Är det en vettig motor?
Ni som har erfarenhet av den båten (eller liknande båtar) hur tycker ni att den är att leva med?
Hur klarar den lite hårdare sjö?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en i augusti förra året och åker nu dalslands kanal.  Vi har två små barn och har nya modellen  med dörr till akterkabinen vilket var ett krav för vår del. Bogpropeller är inte så dum att ha på denna då den här rejält vindfång. De båtar med 7.4 motorn verkar gå väldigt billigt. Jag tror folk  (jag med när vi köpte) tror att den ska gå så mycket billigare med 5.7 motorn. Den drar säkert några dl mindre men vridet på 7.4 motorn är inte dumt när man ska upp i plan med semesterpackad båt. Du får således mycket för pengarna med 7.4 motorn. Vi är hittills väldigt nöjda även om vi haft en del problem som inte alls har med båtmodellen att göra. Att inte ha, eller ha väldigt smala skarndäck brukar komma upp men vi tycker inte det är ett problem alls. Båten är mycket enkel att komma på i fören eller aktern (i fören kan dock en Peke med stege vara bra). Att man absolut ska ha en båt med ankarspel brukar också vara ett tips man får, Det är självklart jättesmidigt och dyrt att köpa själv men det går utmärkt att sköta det manuellt också så låt inte det avskräcka från ett köp på ett i övrigt bra exemplar.

 

En sista sak, kolla om styrtappen i skölden är bytt till rostfri, denna ger sig för eller senare på denna modell och då läcker det in vatten. Det är dyrt att åtgärda!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 2858 fly men bekanta har 285 och är nöjda.

Dem är 2 vuxna/2 barn i båda båtarna. 

Peke med stege är bra för att lättare komma i land.

7.4L är att rekomendera och drar inte nämnvärt mer då den inte behöver jobba lika hårt samt planingströskeln blir kortare.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack till er båda för feedback och åsikter.

 

Vi var och tittade och provkörde igår, båten gick fint och den var i hyfsat skick. Lite fix här och där men så är det ju.

Vi får se hur vi gör.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera att inte köpa en Bayliner. De har generellt ett dåligt rykte och har därmed blivit svårsålda med åren. Bra att tänka på om ni någonsin vill göra er av med båten. 2855:an är kort och hög vilket gör den svårmanövrerad i låga farter när vinden ligger på. En bogpropeller är ett måste. Leta efter mögel under mattor etc då båtens inneväggar och tak ofta är klädda med heltäckningsmatta.

Jag skulle inte rekommendera 7,4 V8:an. Förmodar att det är en förgasarmotor dvs drar mycket bensin ca 2,5 liter/nm. En motor idag bör dra ca 1,5 liter/nm med tanke på de ökade bränslekostnaderna + sjömackar lägger på 2kr/liter. Blir mycket roligare att starta båten och åka om man inte behöver passera macken varje gång.

Satsa hellre på en båt med en dieselmotor typ Volvo Penta D4.

Sök efter båtar med bra andrahandsvärde ex. Nimbus 27S nova.

Finns en hel del på blocket.

Ju nyare års modell ju mindre underhållskostnader med åren.

Lycka till!

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Capten_ säger:

Skulle rekommendera att inte köpa en Bayliner. De har generellt ett dåligt rykte och har därmed blivit svårsålda med åren. Bra att tänka på om ni någonsin vill göra er av med båten. 2855:an är kort och hög vilket gör den svårmanövrerad i låga farter när vinden ligger på. En bogpropeller är ett måste. Leta efter mögel under mattor etc då båtens inneväggar och tak ofta är klädda med heltäckningsmatta.

Jag skulle inte rekommendera 7,4 V8:an. Förmodar att det är en förgasarmotor dvs drar mycket bensin ca 2,5 liter/nm. En motor idag bör dra ca 1,5 liter/nm med tanke på de ökade bränslekostnaderna + sjömackar lägger på 2kr/liter. Blir mycket roligare att starta båten och åka om man inte behöver passera macken varje gång.

Satsa hellre på en båt med en dieselmotor typ Volvo Penta D4.

Sök efter båtar med bra andrahandsvärde ex. Nimbus 27S nova.

Finns en hel del på blocket.

Ju nyare års modell ju mindre underhållskostnader med åren.

Lycka till!

 

 

Baylinern trådskaparen är intresserad av är absolut ingen svårsåld båt utan man får snarare mycket båt för pengarna vilket man inte kan säga om tex Nimbus som du förespråkar

Du verkar ha gått på myten om att båt med högsta kvalité är en Svensk båt tex Nimbus med en grön motor

Underhållskostnaderna på en 7.4 Mercruiser/Bravo är ingenting jämfört med en D4/DPH

Framförallt med tanke på hur mycket strul det varit/är med D4

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Capitan säger:

 

Baylinern trådskaparen är intresserad av är absolut ingen svårsåld båt utan man får snarare mycket båt för pengarna vilket man inte kan säga om tex Nimbus som du förespråkar

Du verkar ha gått på myten om att båt med högsta kvalité är en Svensk båt tex Nimbus med en grön motor

Underhållskostnaderna på en 7.4 Mercruiser/Bravo är ingenting jämfört med en D4/DPH

Framförallt med tanke på hur mycket strul det varit/är med D4

 

Det är ingen myt om att Nimbus håller mycket högre kvalité än exempelvis Bayliner. Om jag vore köparen skulle jag definitivt ta bägge båtmodellerna på en provtur. Eller det kanske räcker med att bara gå ombord på båtarna för att känna kvalitets skillnaden. Underhållskostnaderna är högre på en nyare Volvo Penta D4. Men jämfört mot en gammal mercrusier 7,4 får du istället räkna in mer reparationskostnader. Så i slutet tror jag underhållskostnaderna blir detsamma om inte lägre på en fräsh Volvo Penta D4. Vad är det för strul med D4:orna=?

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Capten_ säger:

Det är ingen myt om att Nimbus håller mycket högre kvalité än exempelvis Bayliner. Om jag vore köparen skulle jag definitivt ta bägge båtmodellerna på en provtur. Eller det kanske räcker med att bara gå ombord på båtarna för att känna kvalitets skillnaden. Underhållskostnaderna är högre på en nyare Volvo Penta D4. Men jämfört mot en gammal mercrusier 7,4 får du istället räkna in mer reparationskostnader. Så i slutet tror jag underhållskostnaderna blir detsamma om inte lägre på en fräsh Volvo Penta D4. Vad är det för strul med D4:orna=?

 

 

Nu har jag aldrig påstått att Bayliner håller högre kvalité än Nimbus utan att köper man en Bayliner så får man vad man betalar för

Köper man en Nimbus så får man helt enkelt inte det utan man betalar för status och ett gott rykte

De flesta som förespråkar Nimbus och dess otroliga kvalité har aldrig gjort jobb på en Nimbus utan bara "ägt" och åkt eller varit i båtarna på nån mässa osv. Bakom den fina fasaden så döljer sig tyvärr inte samma kvalité som på ytan

Om du inte känner till strulet som varit/är med Pentas D-serie så skall du nog inte kommentera på det viset du gör. Det avslöjar bara din okunskap i ämnet båtar(det gjorde visserligen dina första meningar i tråden ändå)

Testa att Googla lite och så kommer du snart inse att en D4 är mycket dyrare än en gammal Mercruiser 7.4.a även när det kommer till reparationskostnader

Vill inte ens tänka tanken på vad Pentas så kallade "kampanjer" har kostat ägare till Pentamotorer

Delar till en 7.4 är väldigt billigt plus att motorn är enkel att greja med samt att mängder av folk sitter på kunskap om dessa

Delar, service och reparationer till D4 är hutlöst dyra

 

P.S Välkommen till Maringuiden

  • Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Capitan säger:

 

Nu har jag aldrig påstått att Bayliner håller högre kvalité än Nimbus utan att köper man en Bayliner så får man vad man betalar för

Köper man en Nimbus så får man helt enkelt inte det utan man betalar för status och ett gott rykte

De flesta som förespråkar Nimbus och dess otroliga kvalité har aldrig gjort jobb på en Nimbus utan bara "ägt" och åkt eller varit i båtarna på nån mässa osv. Bakom den fina fasaden så döljer sig tyvärr inte samma kvalité som på ytan

Om du inte känner till strulet som varit/är med Pentas D-serie så skall du nog inte kommentera på det viset du gör. Det avslöjar bara din okunskap i ämnet båtar(det gjorde visserligen dina första meningar i tråden ändå)

Testa att Googla lite och så kommer du snart inse att en D4 är mycket dyrare än en gammal Mercruiser 7.4.a även när det kommer till reparationskostnader

Vill inte ens tänka tanken på vad Pentas så kallade "kampanjer" har kostat ägare till Pentamotorer

Delar till en 7.4 är väldigt billigt plus att motorn är enkel att greja med samt att mängder av folk sitter på kunskap om dessa

Delar, service och reparationer till D4 är hutlöst dyra

 

P.S Välkommen till Maringuiden

Finns ju faktiskt novor med kad 44 och 300 motorn med, och de är bra motorer jämfört med d4 orna. Nimbusen är mycket mer stabilt byggd och har genomgående bättre finish samt kvalitet i bygget jämfört med us båt. De vet jag för jag har skruvat både och.:) En sunkig trött v8 med mercruiser drev är inte heller så rolig och billig att lämna in, kulorna tickar på rejält där med, men delarna är avsevärt billigare än till en diesel helt klart. Men man måste kolla totalkostnaden diesel halv bränsleförbrukning jämfört med bensin, lägre servicekostnad. Men har du otur och får haveri ja då kostar det en slant, själv har jag en kad 43 som gått i tjugo år utan protest. Den ska ur i höst och delas på, ska bli intressant och kolla hur mycket slitage det varit under de tusen timmar den rullat på.Och ja allt kan gå sönder oftast orsakat av den mänskliga faktorn tyvärr, allt handlar i slutänden om service och underhåll. Hur många us motorer går så länge? Kollar man här om motorfrågor så är ju us motorerna helt klart överrepresenterade med problem, ett stort problem verkar det som eller?

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt skruvat och mekat med Ninbus, inga stora problem, visst det är dyra grejer, men det håller. Tro det eller ej, men med US båtar har jag också mekat en del, mest med elsystem, som är ganska olika det vi är vana vid på nordiska båtar. Amerikanska V8: är inga evighetsmaskiner, men även om delarna är billiga och att det dinns gott om motorer så blir även jag rätt misstänksam om att läsa om alla problemmotorer här på forumet.  Medlammar här har förvisso problem med sina gröna dieselmotorer också, men hamnar numrärt i skuggan.

 

Att jämföra VP- marindieslar med amerikanska V8:or är olyckligt, det är ungefär som att jämföra giraffer med mexikanska köttbullar, det finns inga gemensamma parmetrar.

 

VP har ju haft problem med sina digitala commonrailmotorer, så sådana ur de tidigare serierna skall väl undvikas.

Diesel innehåller ungefär dubbelt så mycket energi som bensin. Men du måste köra väldigt många timmar för att det skall bli mer lönsamt än med en bensinmotor. Men diselmotorer går tryggt, brandrisken är mycket mindre.

 

Här i Bohulän finns det faktikt amerikanska motorbåtar, men inte lika vältaliga som efter bryggorna runt Stockholm, har jag noterat. Sedan finns det här sjömackar som säljer diesel, och inget annat, jo glass och badleksaker, och kanske akrylatbensin i små förpackningar. Om man skall ha större volymer blir man hänvisad till någon bensinstaion några kilometer inåt land. Men icke för ty, på några ställen har dom bensinpumpar vid bryggan också.

 

Bayliner kallas här för "HIV-båt" lätt att få, omöjlig att bli av med. Även om det är en överdrift och snudd på vanföreställning så är det tankevärt.

 

Som redan skrivits, man får vad man betalar för, priset är direkt avhängt till kvaliteten. Nimbusbåtar är hypade och överreklamerade, man får betala flera tusen kronor bara för emblemet, och den statusen det innebär att få ynnesten att äga en äkta svensk kvalitetsbåt, så nimbusar borde falla ur denna diskussion egentligen. Likadant här, man jämför inte En armanikostym med bokhyllan Billy.

 

Men båtköp är alltid en ekvation, och det är inte alltid man känner tillräckligt många variabler för att få ekvationen att gå ihop. Men det är lätt att undvika ytterligheterna, Nimbusar och Baylinersar, köp ingen av dessa, välj inte det billigaste eller det dyraste, Jante väljer lätt och lagom, ve den som kommer med en stor förpackning med Flora eller Bregott!

 

Det finns många finska och norska välbyggda motorbåtar med genomtänkta bolösningar, kolla på sådana. Och välj en båt med dieselmotor! även om den är dyrare, så vinner du på det inte minst i andrahandsvärdet, och brandrisken.

 

Så har jag då retat gallfeber på både Nimbusägare och Bylienerbrukare.

-Jag bjuder på det!

  • Gilla 1
  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har ägt skruvat och mekat med Ninbus, inga stora problem, visst det är dyra grejer, men det håller. Tro det eller ej, men med US båtar har jag också mekat en del, mest med elsystem, som är ganska olika det vi är vana vid på nordiska båtar. Amerikanska V8: är inga evighetsmaskiner, men även om delarna är billiga och att det dinns gott om motorer så blir även jag rätt misstänksam om att läsa om alla problemmotorer här på forumet.  Medlammar här har förvisso problem med sina gröna dieselmotorer också, men hamnar numrärt i skuggan.

 

Att jämföra VP- marindieslar med amerikanska V8:or är olyckligt, det är ungefär som att jämföra giraffer med mexikanska köttbullar, det finns inga gemensamma parmetrar.

 

VP har ju haft problem med sina digitala commonrailmotorer, så sådana ur de tidigare serierna skall väl undvikas.

Diesel innehåller ungefär dubbelt så mycket energi som bensin. Men du måste köra väldigt många timmar för att det skall bli mer lönsamt än med en bensinmotor. Men diselmotorer går tryggt, brandrisken är mycket mindre.

 

Här i Bohulän finns det faktikt amerikanska motorbåtar, men inte lika vältaliga som efter bryggorna runt Stockholm, har jag noterat. Sedan finns det här sjömackar som säljer diesel, och inget annat, jo glass och badleksaker, och kanske akrylatbensin i små förpackningar. Om man skall ha större volymer blir man hänvisad till någon bensinstaion några kilometer inåt land. Men icke för ty, på några ställen har dom bensinpumpar vid bryggan också.

 

Bayliner kallas här för "HIV-båt" lätt att få, omöjlig att bli av med. Även om det är en överdrift och snudd på vanföreställning så är det tankevärt.

 

Som redan skrivits, man får vad man betalar för, priset är direkt avhängt till kvaliteten. Nimbusbåtar är hypade och överreklamerade, man får betala flera tusen kronor bara för emblemet, och den statusen det innebär att få ynnesten att äga en äkta svensk kvalitetsbåt, så nimbusar borde falla ur denna diskussion egentligen. Likadant här, man jämför inte En armanikostym med bokhyllan Billy.

 

Men båtköp är alltid en ekvation, och det är inte alltid man känner tillräckligt många variabler för att få ekvationen att gå ihop. Men det är lätt att undvika ytterligheterna, Nimbusar och Baylinersar, köp ingen av dessa, välj inte det billigaste eller det dyraste, Jante väljer lätt och lagom, ve den som kommer med en stor förpackning med Flora eller Bregott!

 

Det finns många finska och norska välbyggda motorbåtar med genomtänkta bolösningar, kolla på sådana. Och välj en båt med dieselmotor! även om den är dyrare, så vinner du på det inte minst i andrahandsvärdet, och brandrisken.

 

Så har jag då retat gallfeber på både Nimbusägare och Bylienerbrukare.

-Jag bjuder på det!

Hahaha kan inte låta bli svara herr ohm.:P

Bra skrivet, men det finska du skriver, där har vi ju aquador, och de är ju inte direkt billiga de heller, och kollar du på flipper kostar de en bra slant med. Gemensamma nämnaren på dessa båtar är ju just kvalitet gediget, hålla för lång tid, snygg design, går att få tag på delar rutor dynor pollare pulpit osv till 25 år gamla båtar. Det är ju därför de är just lite dyrare. Personligen har jag aldrig tyckt att det är status att äga en nimbus sea ray eller flipper. Jag gillar helt enkelt nordisk design tänk osv. Konstruktionsmässigt så är plastningarna bättre, bättre material i bågar pollare pulpitar kök. Planlösningarna känns mer genomtänkta du behöver inte kliva på i aktern du kan gå ut på skarndäck och hänga en fender. Maten lagar du oftast uppe inte nere i en ruff där du ska sova eller stå där det är mörkt. Det är sådant som gör att jag köpte en nimbus eller en flipper eller en aquador. Den dagen jag ska sälja så finns någon mer som tänker som jag eller? Det viktiga är ju att köpet oavsett vad du köper känns rätt just för dig, därför är det nog tur att det finns en stor fauna med olika tillverkare och tänk hos köpare. Lycka till med ditt båtköp Ts.:) // Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har ägt skruvat och mekat med Ninbus, inga stora problem, visst det är dyra grejer, men det håller. Tro det eller ej, men med US båtar har jag också mekat en del, mest med elsystem, som är ganska olika det vi är vana vid på nordiska båtar. Amerikanska V8: är inga evighetsmaskiner, men även om delarna är billiga och att det dinns gott om motorer så blir även jag rätt misstänksam om att läsa om alla problemmotorer här på forumet.  Medlammar här har förvisso problem med sina gröna dieselmotorer också, men hamnar numrärt i skuggan.

 

Att jämföra VP- marindieslar med amerikanska V8:or är olyckligt, det är ungefär som att jämföra giraffer med mexikanska köttbullar, det finns inga gemensamma parmetrar.

 

VP har ju haft problem med sina digitala commonrailmotorer, så sådana ur de tidigare serierna skall väl undvikas.

Diesel innehåller ungefär dubbelt så mycket energi som bensin. Men du måste köra väldigt många timmar för att det skall bli mer lönsamt än med en bensinmotor. Men diselmotorer går tryggt, brandrisken är mycket mindre.

 

Här i Bohulän finns det faktikt amerikanska motorbåtar, men inte lika vältaliga som efter bryggorna runt Stockholm, har jag noterat. Sedan finns det här sjömackar som säljer diesel, och inget annat, jo glass och badleksaker, och kanske akrylatbensin i små förpackningar. Om man skall ha större volymer blir man hänvisad till någon bensinstaion några kilometer inåt land. Men icke för ty, på några ställen har dom bensinpumpar vid bryggan också.

 

Bayliner kallas här för "HIV-båt" lätt att få, omöjlig att bli av med. Även om det är en överdrift och snudd på vanföreställning så är det tankevärt.

 

Som redan skrivits, man får vad man betalar för, priset är direkt avhängt till kvaliteten. Nimbusbåtar är hypade och överreklamerade, man får betala flera tusen kronor bara för emblemet, och den statusen det innebär att få ynnesten att äga en äkta svensk kvalitetsbåt, så nimbusar borde falla ur denna diskussion egentligen. Likadant här, man jämför inte En armanikostym med bokhyllan Billy.

 

Men båtköp är alltid en ekvation, och det är inte alltid man känner tillräckligt många variabler för att få ekvationen att gå ihop. Men det är lätt att undvika ytterligheterna, Nimbusar och Baylinersar, köp ingen av dessa, välj inte det billigaste eller det dyraste, Jante väljer lätt och lagom, ve den som kommer med en stor förpackning med Flora eller Bregott!

 

Det finns många finska och norska välbyggda motorbåtar med genomtänkta bolösningar, kolla på sådana. Och välj en båt med dieselmotor! även om den är dyrare, så vinner du på det inte minst i andrahandsvärdet, och brandrisken.

 

Så har jag då retat gallfeber på både Nimbusägare och Bylienerbrukare.

-Jag bjuder på det!

 

Tack för ett informativt svar.

 

Det med andrahandsvärde är intressant, hur ska man tänka egentligen? Köper man en båt för att man ska sälja den? Eller köper man för sin livskvalitet?

Visst, självklart beror det på om man kanske måste sälja vid en viss tid, eller man har tröttnat eller av nån annan anledning.

Med båt tänker jag att köpa nått jag behåller i kanske tjugo år, så andrahandsvärdet är mindre intressant då.

 

(Konstigt egentligen, för när jag byter bil (vilket ibland blir för ofta) så är jag noga med andrahandsvärde och körsträcka.)

 

Men absolut är andrahandsvärde en variabel man ska ha i åtanke, det är inget snack om den saken.

 

Hur som helst så blev det varken Bayliner, Nimbus eller Bregott.

Det blev en segelbåt istället.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med capitan. Det är en begagnad båt som trådskapern frågar om inte ny 

Jag har haft en bayliner super nöjd jätte mycket båt för pengarna du kommer inte att ångra dig. Men finns bra och dåliga i båda läger. Men att jämföra en 454 =7.4l med en diesel motor i samma HP klass och vrid. Så är diesel jävligt dyr i service och reparation. 

Har haft dubbla bensinare i min 3055a

Har nu en sea ray 370 med dubbla dieselar kostar vad man än gör fyrsifrigt eller femsifrigt. En spridare kostar 2501kr +moms jag vet en ny generator, 7000kr. Var inte rädd för en bensin motor kolla upp den att det funkar som den ska. Men det är en begagnad båt oavsett vad du väljer. 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde väl skriva det gamla deviset;

"Varje vatten har sin specifika båttyp".

 

Alla har vi olika uppfattningar om hur en bra båt skall vara i det aktuella vattnet där den skall framföras, och hur den är att bo i, dessutom tycker jag att båten skall vara anpassad till det svenska sommarvädret. Jag har haft en hel del båtar genom åren, men grundar mina tyckanden på de tre senaste bobara motorbåtarna jag haft.

 

Förutom att båten skall ha bra sjöegenskaper och en stabil motor, helst med backslag och rak axel, det gör inget om det är dubbla maskiner, men en kostnadsfråga.

 

Det skall finnas minst lika många sittplatser, gärna fler, än det finns kojer. Det skall gå lätt att laga mat. Diskhon skall kunna rymma den största tallriken ombord, och gärna också en stekpanna. Man skall kunna sova gott, en fullängdskoj är för mig minst 200cm lång och minimum 90cm bred. Vi är inga nyförälskande pygméer.

 

Den svanska sommaren är kort, det mesta regnar bort, ja inte bara enlig Tomas Ledin, det är så!

Solskensbåtar med många kvadratmeter kapellväv köper jag aldrig igen, jag har lärt mig den hårda vägen att sådana är illa anpassade till vårt klimat. Centralvärme, gärna vatteburen, gångvärme och defroster skall det vara!

 

Toalett med tank och däckstömning skall det vara, varmvattenberedare likaså, däremot behöver duschen inte finnas inombords, den kan lika gärna finnas på akterdäck eller badbryggan.

 

Det skall vara lätt att gå iland eller ombord, även med en tung Ica-kasse i var hand, hinderlopp över helslutna pulpitar med risk att skada genitalia är ett otyg! Däcket skall vara rent, inte en massa krafs som man slår i tåna i. Det skall finnas bra räckverk att hålla sig i när man skall fendra ut.

Och jag lägger till med förstäven mot bryggan, bottnarna under bryggorna i Bohuslän är ofta väldigt orena, och man vill ju inte riskera propellrar eller roder genom att backa in i stenar och annat bröte i hamnarna.

 

Överdimensionerad bogpropeller, gärna storleken över det som rekommenderas. Likaså rejält ankarspel, med minst fem kilo överdimensionerat ankare, och det skall finnas i aktern!

 

Teakdäck, skall man inte ha! Däremot kan jag kanske tänka mig ett limmat laminatdäck, men en bra däcksfärg med kattsand i duger lika bra, även bra då man skall slipa bort förhårdnader under fötterna.

 

Detta är väl i stort sett grunderna. I senaste båten blev det några avsteg från detta, det blev drev med dubbelpropeller. Defroster finns ännu inte. Och en så länge bara luftburen värme.

 

Kapell i ordets rätta bemärkelse saknas, däremot finns det ett regnskydd över den yttre styrplatsen.

 

Ja nordiska båtar, finska nämdes, men under många år måste det ha funnits båtbyggerier i varenda norsk by, eller iallafall fjord, Jag vet inte om någon någonsin vet hur många norska båttyper det egentligen finns... Kolla Fjord, Tresfjord, NB, Viknes och allt vad det heter... Varför gå över ån efter vatten, eller över Atlanten efter båt? Och för dem som gillar det amerikanska formspråket finns det flera norskbygda båtar med amerikansk design och förlaga, men byggda för tuffare tag.

 

Dubbla bensin V6:or varav den ena fungerade rätt hyfsat, iallafall till att börja med.

Induktionshäll att laga mat på, gick på 110 volt, bensindriven generator, TV med DVD som inte gick att anväda här. Instrument som var graderade i annat än metriska enheter.

En hel massa elfunktioner som var utslagna pga kontaktdel, trasiga anslutningar eller ärgade kopplingsstycken i säkringsdosor och liknande.

Dessutom var septiktanken full, äkta importerad skit alltså!

Tja vi fick väl ordning på det mesta. Motorerna fixades av en motorrenoverare.

Hjälpkärran fick vi aldrig igång, ej heller induktionshällen.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Diesel innehåller ungefär dubbelt så mycket energi som bensin

Nej, de har nästan lika stort energiinnehåll, runt 42-43MJ/kg. Däremot skiljer det i verkningsgrad, en Ottomotor har ca 30% verkningsgrad och en disel ca 40%. Men vikt och pris skiljer också en del.

Vilket som är ekonomiskt mest fördelaktigt beror ju helt på hur mycket man kör.

 

Vi hade en Bayliner under några år. Många skräckhistorier fick man höra om dessa hemska saker. Jag tog med en bekant ut som tävlat mycket och han provkörde. Gångegenskaperna var väldigt bra enligt honom. Han blev lite imponerad. 

Vissa saker var lite "pappslöjd" i inredningen men å andra sidan var utrustningen mycket god. En "nordisk båt" kostade nästan det dubbla. När jag sålde så räknad jag på vad det hade kostat mig och helt klart hade tex en Nimbus kostat mig betydligt mer.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Capitan säger:

 

Nu har jag aldrig påstått att Bayliner håller högre kvalité än Nimbus utan att köper man en Bayliner så får man vad man betalar för

Köper man en Nimbus så får man helt enkelt inte det utan man betalar för status och ett gott rykte

De flesta som förespråkar Nimbus och dess otroliga kvalité har aldrig gjort jobb på en Nimbus utan bara "ägt" och åkt eller varit i båtarna på nån mässa osv. Bakom den fina fasaden så döljer sig tyvärr inte samma kvalité som på ytan

Om du inte känner till strulet som varit/är med Pentas D-serie så skall du nog inte kommentera på det viset du gör. Det avslöjar bara din okunskap i ämnet båtar(det gjorde visserligen dina första meningar i tråden ändå)

Testa att Googla lite och så kommer du snart inse att en D4 är mycket dyrare än en gammal Mercruiser 7.4.a även när det kommer till reparationskostnader

Vill inte ens tänka tanken på vad Pentas så kallade "kampanjer" har kostat ägare till Pentamotorer

Delar till en 7.4 är väldigt billigt plus att motorn är enkel att greja med samt att mängder av folk sitter på kunskap om dessa

Delar, service och reparationer till D4 är hutlöst dyra

 

P.S Välkommen till Maringuiden

Har bra koll på Volvo Penta motorerna då jag arbetar med dem dagligen. Formuleringen var mer ställd som en fråga till dig vad du anser är fel på dem, men ditt svar om att googla bevisar att du inte har särskilt bra koll på de felen du beskriver..

Vi har kanske 1 motor av 100 som det är fel på. Det går ofta under garantiärende.

Visst, ny teknik har både för och nackdelar.

Håller med om att 7,4 delar är billiga jämfört mot Penta. Enkla att grejja med? Ja.. om du har meckat förut visst, men en nybliven båtägare tror jag inte byter limpa, knän, rengör förgasare mm själv. Framförallt inte i en bayliner/ många jänkarbåtar där motorutrymmena ofta är minimala.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-15 på 11:14 AM, Capten_ säger:

Har bra koll på Volvo Penta motorerna då jag arbetar med dem dagligen. Formuleringen var mer ställd som en fråga till dig vad du anser är fel på dem, men ditt svar om att googla bevisar att du inte har särskilt bra koll på de felen du beskriver..

Vi har kanske 1 motor av 100 som det är fel på. Det går ofta under garantiärende.

Visst, ny teknik har både för och nackdelar.

Håller med om att 7,4 delar är billiga jämfört mot Penta. Enkla att grejja med? Ja.. om du har meckat förut visst, men en nybliven båtägare tror jag inte byter limpa, knän, rengör förgasare mm själv. Framförallt inte i en bayliner/ många jänkarbåtar där motorutrymmena ofta är minimala.

 

 

 

 

Ja mycket ska man höra innan öron trillar av

Du jobbar dagligen med Volvo Penta men känner inte till problemen som varit/är med D-serien :blink:

 

Förövrigt 

Jag hade kunnat radda upp mängder av fel på D4 men det blir lite väl mycket att skriva samt att känslan var att du behövde läsa på

Byta limpor och knän kan vem som helst göra(så länge inte bultarna rostat sönder) 

Jänkebåtar har i regel ganska gott om plats runt sina motorer till skillnad från väldigt många nordiska båtar

Visst kan det vara lite tajt emellan motorerna men det gäller de flesta båtar. Vet dock ironiskt nog att många Baylinermodeller monterar sina motorer lite bredare isär än andra fabrikat

 

Ursäkta men det låter verkligen inte som att du vet vad du pratar om

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 14 juli 2017 på 10:34 PM, Georg_Ohm säger:

Det blev något fel i en redigering så en del av texten försvann.

ja

På 14 juli 2017 på 10:34 PM, Georg_Ohm säger:

Jag har fått en avresaion mot us-båtar då min förre granne och gode vän köpt några stycken, och hur det än är blir jag alltid inblandad efter köpet när grejerna inte funkar, läcker, eller brinner upp... Nu de sanaste åren har det blivit en husbil istället, även den med amerikansk bensin V8 och inte heller deb bilen är problemfri, dessutom törstig.

 

På 14 juli 2017 på 10:34 PM, Georg_Ohm säger:

Detta gällde den senaste, en Magnum, som importerades från Florida osedd...

 

Dubbla bensin V6:or varav den ena fungerade rätt hyfsat, iallafall till att börja med.

Induktionshäll att laga mat på, gick på 110 volt, bensindriven generator, TV med DVD som inte gick att anväda här. Instrument som var graderade i annat än metriska enheter.

En hel massa elfunktioner som var utslagna pga kontaktdel, trasiga anslutningar eller ärgade kopplingsstycken i säkringsdosor och liknande.

Dessutom var septiktanken full, äkta importerad skit alltså!

Tja vi fick väl ordning på det mesta. Motorerna fixades av en motorrenoverare.

Hjälpkärran fick vi aldrig igång, ej heller induktionshällen.

 

Efter motorbyten i pluralis, tre stycken, varav ett var ett garantijobb, såldes båten till Jylland, men kom aldig över sjövägen, fick tas på trailer och Stenafärja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att det spårat ur lite här. Trådskaparen ber om lite råd men verkar bli överöst med fördommar och rent tyckande. Volvos och mercruisers V8or har väl gjorts i miljontals ex vid det här laget. Tycker inte någon ska vara orolig för att köpa en bayliner eller annan amerikanare för den delen men man behöver naturligtvis gå igenom sina behov och budget och välja båt därefter. Att göra en ordentlig motorgenomgång oavsett båt man köper är alltid ett gott tips.  Sen detta med att nordiska båtar är av överlägsen kvalité, seriöst? Varför skulle lilla Sverige med våra grannländer vara dom enda som kan bygga bra båtar? Jag för egen del föredrar båtar som görs så mycket enligt löpande band princip  som möjligt . "Hantverk" för mig är något som möjligtvis är snyggt men absolut inte behöver betyda kvalité. 2855an som exempel har byggts med små skillnader från 80-talet till 2010-ish. Självklart har man under den tiden hunnit med många smarta förbättringar och effektiviseringar i produktionen. 

 

Jag säger inte på något sätt att den ena båten är bättre än den andre men allt måste ju relateras priset och det är väl därför de amerikanska båtarna trots allt är populära.

 

Nu blev det lite tyckande från undertecknad iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att avsluta min del i denna diskussion, är det väl så att just Bayliner är en massproducerad båt som skall vara relativt billig, tillverkaren har i hela produktionen sparat in på kostnader i mateial och utrustning. Det gällde väl att vinna marknadsandelar. Det finns ju fler us-båtar, somliga bättre, somliga i samma kvalitet.

Jag tror inte att det finns några jämförelseobjekt bland samtida båtar byggda i norden, varför jämförelser med exempelvis Nimbus blir olyckliga. 

Vem hade innan muren föll, jämfört en Trabant med en VW Golf, eller ännu värre med en Mercedes?

Eller jämför man Ikeamöbler av spånskiva på lika villkår med möbler drån butiken på fina gatan?

Nej det gör man inte! Inte heller båtar kan jämföras på sådant vis.

 

Men kolla runt på olika bylinerobjekt, kolla maskiner och drev extra noga, provkör och pruta!

Det finns fler byliners än det finns spekulanter och fabrikatet har ett grundmurat dåligt rykte i Sverige, så det är läge för vrakpris. Dessutom har ju i stort sett halva sommarsäsongen passerat så priserna överlag brukar sjunka litet redan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två saker som framförallt bestämmer priset för tillverkning av en båt. Det ena är tillverkningsseriens storlek och det andra är kostnaden för arbetskraften.

Med stora serier kan man pressa inköpspriser och man kan göra mer avancerade mallar som i sin tur sparar arbetskostnad.

Materialkostnaden för en båt är högst en tredjedel av tillverkningskostnaden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bayliner 285 / 2855 med 7.4 MPI (alltså insprutning) är en bra och stabil båt som är otroligt rymlig och praktisk för sin storlek. Kraft finns det gott om. Dock rekommenderar jag bogpropeller vilket jag satte i när jag hade en. Enkeldrev och stort vindfång är inte jättesmidigt alla gånger....

Motorrummet är stort och man kommer åt allt man behöver utan problem. 

 

Tänk dock på att helst skaffa modell från efter 2000 då du inte kan ha ett bord över motorrumsluckan och sitta i samma nivå i aktra soffan och den främre. 

Dessutom är designen betydligt snyggare, både på utsidan och i tygvalet inne i båten på de nyare. 

 

I övrigt funkar den finfint för flera dagars tur med 4 vuxna även om den väl är bättre för två vuxna och eventuellt barn.

Dinetten inne är riktigt bra att sitta i (går att bädda ner för två barn) men förpiken är aningen kort om man är vuxen (180cm). 

Midcabinen är enorm med grymt bra sovplats för två vuxna. Över 2m lång o 150cm bred.

Nyare modeller har även dörr in till midcabin vilket inte pre 2000 har utan dessa har ett draperi. Detta ger å andra sidan ett luftigare intryck men mindre privatliv.

 

Rejäl och bra toalett med dusch, smart pentry, bra stuvutrymmen etc.

 

Att köpa en kanonfin Bayliner 285 / 2855 från första halvan av 2000-talet eller att köpa en gammal trött 80-tals Nimbus för det dubbla är ett ganska enkelt val till jenkarens fördel.

 

Kolla drivlinan noga - Bravo 3 korroderar och 7.4 MPI kan spöka lite med främst IAC och bränslepump (det sistnämnda är ett litet mindre helvete att byta smidigt men går att kolla om den tillhör den drabbade versionen med serienummer och Google). Kolla limpor / risers, leta efter fukt i akterspegeln, se till att båten har en ordentlig skiljetrafo och jordfelsbrytare och att Mercathode och all jordning på drivlinan är ok och njut av en väldigt praktisk och prisvärd båt. 

 

 

Redigerad av Sjoingenjoren
Kom på bra saker att lägga till.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-19 på 01:29, Sjoingenjoren säger:

Bayliner 285 / 2855 med 7.4 MPI (alltså insprutning) är en bra och stabil båt som är otroligt rymlig och praktisk för sin storlek. Kraft finns det gott om. Dock rekommenderar jag bogpropeller vilket jag satte i när jag hade en. Enkeldrev och stort vindfång är inte jättesmidigt alla gånger....

Motorrummet är stort och man kommer åt allt man behöver utan problem. 

 

Tänk dock på att helst skaffa modell från efter 2000 då du inte kan ha ett bord över motorrumsluckan och sitta i samma nivå i aktra soffan och den främre. 

Dessutom är designen betydligt snyggare, både på utsidan och i tygvalet inne i båten på de nyare. 

 

I övrigt funkar den finfint för flera dagars tur med 4 vuxna även om den väl är bättre för två vuxna och eventuellt barn.

Dinetten inne är riktigt bra att sitta i (går att bädda ner för två barn) men förpiken är aningen kort om man är vuxen (180cm). 

Midcabinen är enorm med grymt bra sovplats för två vuxna. Över 2m lång o 150cm bred.

Nyare modeller har även dörr in till midcabin vilket inte pre 2000 har utan dessa har ett draperi. Detta ger å andra sidan ett luftigare intryck men mindre privatliv.

 

Rejäl och bra toalett med dusch, smart pentry, bra stuvutrymmen etc.

 

Att köpa en kanonfin Bayliner 285 / 2855 från första halvan av 2000-talet eller att köpa en gammal trött 80-tals Nimbus för det dubbla är ett ganska enkelt val till jenkarens fördel.

 

Kolla drivlinan noga - Bravo 3 korroderar och 7.4 MPI kan spöka lite med främst IAC och bränslepump (det sistnämnda är ett litet mindre helvete att byta smidigt men går att kolla om den tillhör den drabbade versionen med serienummer och Google). Kolla limpor / risers, leta efter fukt i akterspegeln, se till att båten har en ordentlig skiljetrafo och jordfelsbrytare och att Mercathode och all jordning på drivlinan är ok och njut av en väldigt praktisk och prisvärd båt. 

 

 

Ehh...

"Att köpa en kanonfin Bayliner 285 / 2855 från första halvan av 2000-talet eller att köpa en gammal trött 80-tals Nimbus för det dubbla är ett ganska enkelt val till jenkarens fördel."

Bayliner 285 - 10-15 år gammal ca 350.000kr - bensin

Nimbus 300 R - 10-15 år gammal 750.000kr - diesel

Varför ens nämna en gammal 80 talare?

Så gamla båtar står inte särskilt högt i värde. definitivt inte det dubbla..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Capten_ säger:

Ehh...

"Att köpa en kanonfin Bayliner 285 / 2855 från första halvan av 2000-talet eller att köpa en gammal trött 80-tals Nimbus för det dubbla är ett ganska enkelt val till jenkarens fördel."

Bayliner 285 - 10-15 år gammal ca 350.000kr - bensin

Nimbus 300 R - 10-15 år gammal 750.000kr - diesel

Varför ens nämna en gammal 80 talare?

Så gamla båtar står inte särskilt högt i värde. definitivt inte det dubbla..

 

 

 

Ok, viss överdramatisering kanske, men min poäng står fast och bekräftades just av det du skrev:

 

Du kan köpa en 10-15 år gammal jenkare för halva priset eller mindre än en 10-15 år gammal svensk båt. Alternativt så kan du köpa en 20-30 år gammal svensk båt för samma pris som en 10-15 år gammal jenkare. 

 

 

Valet är fritt men har man en viss summa pengar och vill ha så nytt och modernt och "mycket" som möjligt så tycker jag att en 285 är ett kap så länge man kollar upp drivlina etc, men det sista gäller ju alla båtar, även svenska.

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ganska många båtar, så äve en Bayliner, den var den mest lättsålda båten av alla. 

Kamrater har haft och jag har tittat på 285(5), det är i mångt en bra båt! 

Bra utrymmen, går bra i sjön osv. Väl värd sina pengar. Om en båt drar 2,3 eller 2,5 l/nm i marschfart är helt ointressant, drivmedleskostnaden är den minsta kostnaden i båtägandet, vi kör 900-1400 nm/år, det är fortfarande den minsta kostnaden och den absolut roligaste kostnaden, eftersom man då får vara ute! 

Att Bayliner skulle vara hiv och skit stämde för 20 år sen, men alla dom båtarna är borta. Således är det en gammal skröna, jag kan sätta 1000 kr på att en Bayliner 285(5) är snabbare såld än vad min svensktillverkade båt är. 

Hur som så är skicket på båten avgörande och framförallt den tidigare ägarens vilja att underhålla båten, är det en snål människa som inte byter till rätt saker eller låter saker vara trasiga - leta vidare, det blir bara dyrt! Har gjort den resan oxå. Skall man vara krass så köper man den mest välskötta/välutrustade och dyraste båten som finns att få tag på av båttypen man vill ha - den är väl omhändertagen! 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ägare av en Bayliner 285 är det svårt att låta bli att kommentera detta ämnet.


Som jag fått det beskrivet så kommer Bayliners dåliga rykte från att när det först introducerades i Sverige blev de omåttligt populära och produktionskapaciteten räckte inte till, då startades nya fabriker och produktionslinjer upp och Bayliner spottade ut båtar som aldrig förr. Tyvärr hängde inte kvalitetstänket med och många båtar med stora brister kom ut på marknaden. Detta var på 80-talet och även om ryktet lever vidare så är dessa båtar säkerligen borta. 


När jag letade efter "bobåt" förra året och försökte samla på mig synpunkter och erfarenheter från andra var det ganska tydligt att de finns de som tycker Amerikanska Båtar och Bayliner i synnerhet är något man skall hålla sig undan ifrån.
Men det var även vissa som hävdade att det inte går att få mer båt för pengarna om båttypen stämmer med behovet och smaken. Min uppfattning var att de som var positiva ofta ägde eller hade ägt en Bayliner, hörde nog ingen som var negativ. Någon sa, "Bästa båten jag haft och vi hade det precis lika bra på sjön som de som betalat dubbelt så mycket för sin båt".


Drar en parallell till när jag började köra bil med automatlåda på 90-talet, gemensamt för alla som tyckte att automat var det värsta man kunde installera i en bil var att de aldrig ens provkört automat. Eller när vi byggde hus och köpte ett så kallat ”kataloghus” så rynkade många på näsan och menade att arkitektritat är hela vitsen med att ens bygga ett hus.
Jag är förmodligen likadan när det gäller bilar, där är jag otroligt petig och fnyser åt vissa bilmärken som jag aldrig ägt eller kört. 


Jag har ägt min 285 mindre än ett år och erfarenheten från andra "bobåtar" är begränsad till att jag varit mycket på sjön i andras båtar. Har en hel del erfarenhet som passagerare i större modeller av både i Nimbus och Forbina. Men hittills kan jag bara säga att jag är långt över förväntan nöjd med Baylinern. Tittade på flera olika årsmodeller och håller med om det som tidigare nämnts att det är fördelaktigt att välja en årsmodell senare än 2000, då de ersatt tygbeklädnaden invändigt mot konstläder.


Vi hade en bestämd uppfattning av vad vi ville få ut av en båt och eftersom det fanns en osäkerhet hur vi skulle trivas med båtlivet i den form vi tänkt oss ville vi börja med en billigare båt. Jag började titta på 24-26 fot men fick rådet från de flesta att köpa större båt än jag tänkt om vi skall bo i den, främst för bredden på båten är värdefull.
Nu har jag lagt ned en hel del pengar och tid på att anpassa båten efter våra behov innan säsongen och vi har en båt som är tipp topp och kan bo i hela familjen under en längre period. Vi stormtrivs i båten och om eller när jag skall köpa båt igen så har jag väldigt bra koll på vad jag skall tänka på. Båten är otroligt rymlig och på midsommar sov vi 6 personer i båten utan problem. 


Jag har kollat annonser på 285-or sedan mitt köp och även om min är uppgraderad på de flesta områden nu så hade jag förmodligen kunnat få en mer utrustad båt för pengarna när jag köpte. Sett flera som är utrustade både med ankarspel, bogpropeller och solpaneler och som de kanske inte får igen pengarna för när de säljer. Min båt hade inget av det när jag köpte den men något jag tycker är värdefullt.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick och kollade blocket-annonser och förra veckan fanns det 5 st Bayliner 285 upplagda i juli och 4 av dessa var sålda. 3 sålda i Stockholm och 1 på Tjörn, den osålda fanns i Helsingborg. Utgångspriset var runt 350 för de som sålts årsmodell 2003-2004. Denna veckan har det tillkommit 3 till varav en diesel :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Promod säger:

Gick och kollade blocket-annonser och förra veckan fanns det 5 st Bayliner 285 upplagda i juli och 4 av dessa var sålda. 3 sålda i Stockholm och 1 på Tjörn, den osålda fanns i Helsingborg. Utgångspriset var runt 350 för de som sålts årsmodell 2003-2004. Denna veckan har det tillkommit 3 till varav en diesel :)

 

 Delar mycket av det Promod säger. Vi har också ägt vår i snart ett år och är jättenöjda med båten i stort. Sen att motor mm har krånglat mycket är en annan femma och har ju inte så mycket med båten att göra...

 

En sak dock angående diesel som jag gärna ville ha när vi köpte. Bravo3 dreven är inte gjorda för det vridet som en diesel ger och det var flera dieselkonverterade 285or som jag tittade på som hade väldigt nya drev trots att båten bara var drygt 10 år gammal. Inte ens BravoX dreven verkar vara riktigt dieselvänliga....

 

Men visst låter 1.4 l/nm fantastiskt lockande istället för 2.4l/nm!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...