Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Barmeister

Brytarlös tändning: Vilket val?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har fått råd från flertalet om att byta till brytarlöst tändsystem. Frågan är nu om man ska byta hela paketet eller peta in ett brytarlöst i det befintliga?

 

Och så naturligtvis de klassiska frågorna, vilket system är bäst och till viket pris? Har kollat på dessa inledningsvis:

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=39028&art=132949520

http://drevdelar.se/brytarlost-tandsystem-b30-motorer-2014

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan bara säga att ja bytte till Hitachi brytarlöst system för en kompis på 80talet,originalfördelaren kvar,och komplett med tändspole,du måste ställa tändningen med en stroboskoplampa,efter monteringen,sen bara att köra funkar kanonbra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Ignitor + flametowerspole på min VP V6 sedan 12 år, funkar klockrent, har inte gjort något under dessa år. Förutsättningen är ju naturligtvis att fördelaren är ok, inget glapp och att vikter o fjädrar funkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat Ignitor på min Mercruiser och det fungerar utmärkt. Behövde inte byta tändspolen. Beställde från Hansen via Mekonomen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ignitor i förra båten med Volvo Penta AQ130 (Volvo B20) funeradew perfekt, utan service de åren jag ägde båten. Har en kompis som hade ignitor i en bil i flera år, och det fugerade lika bra.

Med ett par nya spetsar, och ett likadant par i  reserv kör du nog flera år, så det är väl en smaksak om det verkligen lönar sig om strömfördelaren ändå är i hyfsat skick. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu beställt hem ett kit för brytarlöst. Mycket teknisk information på engelska, därför frågar jag er på forumet. Kan jag nu bara koppla in det rätt och och ner och "tuta och köra"?

Det innebär alltså att: ta bort brytarspetsen. Ersätta den med den elektroniska delen. Placera den runda svarta cirkelbiten på rotorn och sedan tillbaka med rotorarmen. Och naturligtvis koppla kablarna rätt.

Eller, måste jag kalibrera in allt det nya i mitt tändsystem på något sätt?

IMG_1223.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska även plocka bort kondensatorn som sitter på sidan av fördelaren.

Sedan så bör du ställa in tändningen för att vara säker på att den är rätt.

För att göra det behöver du en stroboskoplampa. DU kollar grundinställning på tomgång och max förtändning vid ett högre motorvarv, vilket gradantal och motorvarv beror på vilken motor du har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man behöva fila på fördelare eller fördelarlock för att man ska kunna dra kablarna utan att de blir klämda.

 

På vissa fördelare behöver man fila av underdelen av rotorn för att den ska få plats mellan magnethylsan och fördelarlocket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar modifiera mina fördelare med sådana som på bilden, "No Name" från Ebay.

dessa är okänsliga för axlellt eller radiellt glapp i axeln.

Ringen innehåller fyra magneter, den röda grejen ersätter bryrarspetsarna och innehåller magnetkänslig elektronik, troligtvis ett hallelement. Koppla inte fel, då går den sönder.

Röd till plus på tändspolen, svart till minus.

Metallplattan i botten jordas i fördelaren, och det skall vara kiselpasta emellan.

image.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag brukar modifiera mina fördelare med sådana som på bilden, "No Name" från Ebay.

dessa är okänsliga för axlellt eller radiellt glapp i axeln.

Ringen innehåller fyra magneter, den röda grejen ersätter bryrarspetsarna och innehåller magnetkänslig elektronik, troligtvis ett hallelement. Koppla inte fel, då går den sönder.

Röd till plus på tändspolen, svart till minus.

Metallplattan i botten jordas i fördelaren, och det skall vara kiselpasta emellan.

image.jpeg

Det är inte alls säkert att det bara är att koppla röd till plus på tändspolen! Det förutsätter att där sitter en 3 Ohms tändspole utan resistanskabel eller förkopplingsmotstånd. Om det är en tändspole med lägre resistans och en resistanskabel eller förkopplingsmotstånd så måste den anslutas till tändningen före motstånd eller resistanskabel. 

 

Och de jag har jobbat med har inte krävt någon kiselpasta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst är det så.

Fungerar bra ihop med Biltemas blåa och kromade tändspole, den senare har förkopplingsmotstånd.

Röd kabel är strömförsörjning, metallplattan i botten är minus!

Svart kabel är INTE minus utan signalen från hallelementet, alltså motsvarande den signalen brytarspetsarna gav i den gröna kablen. Eftersom det är medskickat kiselpasta kletar jag på detta, jag tror inte tillverkaren tar en merkostnad och skickar med detta för skojs skull.

Traditionella kondensatorn är med denna sats överflödig.

 

Jag har bytt ut flera stycken, främst till gamla bilar, men även för några år sedan, en i en marin B20, och den lär fungera bra än idag, har jag hört...

De jag bytt har varit till fyrcylindriga motorer, men dessa satser finns även för sexor, hur det är, om det finns till V8:or också känner jag inte till.

 

Och som redan skrivits, denna helt beröringsfria alstrare av signal är okänslig för om axeln i fördelaren är litet glappig.

 

Tills ganska nyligen sålde Volvo (reservdelar till personbilar) renoveringssatser till Boschfördelarna, med lager och filtbrickorna, men dessa har utgått ur sortimenten, möjligen kanske någon reservdelsförsäljare "ute på landet" ha någon sats kvar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

@Georg_Ohm Vad söker du på för nåt på ebay när du söker No name ombyggnadssats till Volvo B18  t.ex ? De flesta kostar ju 15-1800 kr  finns det nåt alternativ som är billigare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kjelland28:

Hej !

 

@Georg_Ohm Vad söker du på för nåt på ebay när du söker No name ombyggnadssats till Volvo B18  t.ex ? De flesta kostar ju 15-1800 kr  finns det nåt alternativ som är billigare ?

Kanske något av följande sökord?

Electronic IGNITION KIT fit Bosch  Distributors

 

Jag har ju köpt brytarlösa moduler till Boschfördelare, visserligen mest till gamla VW, men dessa fördelare är väldigt snarlika de Bosch levererade till Volvo. Det är en medbringare som passar i en vinkelväxel från kamaxeln i VW-varianten och ett snedskuret drev som passar direkt på kamaxeln i volvovarianten. Fördelare i bilar har ju ofta såväl vakuumkompensation som centrifugal-dito, i alla fall vacuumkompensationen finns inte på båt- och industrimotorer.

Som vanligt handlade jag av "Mr Wang" i Kinna, och hoppas att ingen misstycker för det.

 

Ett exempel på en sats som tydligen även skall passa till "Penta".

 

 

Man gör som så att brytarspetsarna skruvas bort, elektronikmodulen passar i brytarnas skruvhål.

Kondingen behövs inte. En ring med fyra inbyggda magneter sätts på axeln under rotorn, den ger en magnetpuls till modulen vid varje tändläge.

Modulen kopplas med röd kabel till plus (15) på tändspolen, svart kabel kopplas till "minus" på tändspolen, alltså där den gröna kabeln från brytarspetsarna och kondensatorn tidigare satt, detta är inte "äkta minus" utan tändspolen jordas av brytare/elektronik i varje tändpuls. Minus, jord, chassijord sker genom att modulens metallplatta jordas inuti fördelardosan, och här skall en silikonpasta användas denna brukar vara medskickad.

 

Jag har satt in sådana i ett halvdussin gamla folkvagnar och där har de fungerat oklanderligt. Man kan sänka tomgången som då även blir stabilare. Dessa elektronikmoduler är ju då inte så känsliga för glappa fördelare eller utslitna kammar på fördelarens axel. Troligtvis sparar man några ml bränsle och kanske även miljön litet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande ! 230 kr det är väl vad ett par spetsar kostar nu kan köpa både till husbilen VW och bilbygget Locost med B18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎01‎-‎25 vid 14:54 skrev Kjelland28:

Lysande ! 230 kr det är väl vad ett par spetsar kostar nu kan köpa både till husbilen VW och bilbygget Locost med B18

Javisst!

Sedan enligt tidigare inlägg, skall man vara uppmärksam på vilken impedans tändspolen har.

Den måste matcha. Jag har kombinerat med Biltemas kromade och blåa tändspolar, det funkar bra. Det finns även kompletta fördelare att köpa. Jag vet att många fnyser åt "kinadelar" kan hända att kvaliteten inte är lika bra som original Bosch. Jag har en sådan kopia på .034 fördelare, men har inte testat den ännu. i min bil, men vet att dom funkar annorstädes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-26 vid 15:56 skrev Georg_Ohm:

Javisst!

Sedan enligt tidigare inlägg, skall man vara uppmärksam på vilken impedans tändspolen har.

Den måste matcha. Jag har kombinerat med Biltemas kromade och blåa tändspolar, det funkar bra. Det finns även kompletta fördelare att köpa. Jag vet att många fnyser åt "kinadelar" kan hända att kvaliteten inte är lika bra som original Bosch. Jag har en sådan kopia på .034 fördelare, men har inte testat den ännu. i min bil, men vet att dom funkar annorstädes.

Kan ha varit nåt sånt jag skaffade till min första.. eller andra gulving (mc). Va ju boxer fyra på dessa.. funkade kanon.

Den sista va ju brytarlöst original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...