Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
callekalmar

Koppla ihop Garmin GFS 10 bränslesensor med nivågivare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har sedan några år en Garmin echomap 72DV, med ett Nmea 2000 nätverk och en Garmin GFS 10 bränslesensor. Jag har ingen vanlig bränslemätare idag.

Denna sensor mäter flödet av bensin till motorn så man kan se förbrukning och också hur mycket bensin man har kvar i tanken efter att man manuellt fått skriva in i gps en hur stor tank man har osv. Nu drar min motor så lite på tomgång och när man puttrar fram så bränslesensorn registrerar inte bensinflödet. Detta är helt okej då det bara är intressant för mig med förbrukning vid högre farter. Det som dock har stört mig är att motorn drar bensin som inte bränslesensorn vet om och det står därför i gpsen att jag har mer bensin kvar i tanken än vad jag verkligen har. För att råda bot på detta fenomen så kan man till bränslesensorn komplettera med en nivågivare i tanken. Då får jag i sifferform exakt antal liter i tanken samt att jag skall slippa fylla i manuellt att jag har fyllt tanken på gpsen.

 

Nu till min fråga efter att har skrivit en halv bibel ;-)

Jag har köpt en nivågivare på Biltema. Denna mäter mellan 0-180 ohm och har två utgående kablar, en blå och en svart. Jag har funktionstestat nivågivaren med multimeter och den funkar fint. Enligt Garmins manual så skall jag koppla in en signalkabel från nivåsensorn till Brun kabel på GFS 10 sensorn och en svart/vit (jord) från Gfs 10 sensorn till (jord) från nivåsensorn på tanken. Så här har jag kopplat men när jag startar gpsen så hittar den ingen nivågivare???? På Biltemas nivågivare måste väl ändå den blå vara signal och den svarta jord? Vad kan jag ha gjort fel?

 

Länk till installationsmanual: http://static.garmin.com/pumac/GFS_10_Install_Multi.pdf

Sidan 29 är på svenska.

 

Mycket tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är bara ett vanligt ointelligent motstånd och det kvittar vilken av dom båda kablarna du använder till vad. Koppla i stället givaren mellan grå och brun kabel så ska du se att det fungerar. 

 

Den bruna kabeln på GFS 10 är sensorledningen och mellan den och spänningsmatningen (grå kabel) ska sensorn sitta. Kopplar du den i stället till jord (svart/vit) som du gjort blir resultatet precis så som det står i manualen att man ska göra om man inte har någon sensor:

 

"If you do not connect the GFS 10 to a fuel gauge or level-sensor, connect the brown wire to ground"

 

Då vet GFS 10 att ingen sensor är installerad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Tomas99 säger:

Givaren är bara ett vanligt ointelligent motstånd och det kvittar vilken av dom båda kablarna du använder till vad. Koppla i stället givaren mellan grå och brun kabel så ska du se att det fungerar. 

 

Den bruna kabeln på GFS 10 är sensorledningen och mellan den och spänningsmatningen (grå kabel) ska sensorn sitta. Kopplar du den i stället till jord (svart/vit) som du gjort blir resultatet precis så som det står i manualen att man ska göra om man inte har någon sensor:

 

"If you do not connect the GFS 10 to a fuel gauge or level-sensor, connect the brown wire to ground"

 

Då vet GFS 10 att ingen sensor är installerad...

 

Tack Tomas!

 

Tror jag förstår vad du menar men skulle du kunna för säkerhetensskull förtydliga ytterligare vore jag väldigt tacksam. Är lite nojig av mig när det kommer till el och bensin.

 

Den ena kabeln på sensorn (låt säga blå) Ska kopplas ihop med brun?

Och den (svarta) kabeln på sensorn Ska kopplas ihop med grå?

 

Har jag förstått det rätt då?

Redigerad av callekalmar
förtydligat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst på lite mer och det verkar som att GFS 10 är smartare än jag trodde. Om du bara har tankmätaren och inte någon display som redan är kopplad till den (dvs den är helt lös) vilket jag tror du har, verkar kopplingen trots allt vara att du kopplar den mellan brun och svart/vit:

 

The Black/White wire is the grounding circuit for the sensor.

The Grey and Brown wires have different connection protocols based upon the boats fuel system. A fuel tank indicates its level by changing the resistance to ground on the brown wire. In order to read the fuel level, a GFS10 or fuel gauge must apply a current along the brown wire. Below are three different situations for wiring the GFS 10.

  • Fuel gauge is not used, fuel tank level sensor is present: The GFS10 must provide current to the fuel tank on the brown wire and measure the voltage. The grey wire is left unconnected so the GFS10 knows that it needs to supply current to the fuel tank.

Dom andra användarfallen är bortplockade ur listan. Men det var nog så du hade kopplat redan? Oavsett vilket så hade jag experimenterat med detta en bit bort från tanken till dess du får det att fungera. Inte i närheten eller med sensorn i tanken. Sedan har du ju inställningar i plottern också. Där borde du se om den identifierat mätaren även om den tror att tanken är tom. Där får du sedan kalibrera den också.image.png.8859bbd02efe1d3d7dd8cdd5a58bf0ca.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat den ena kabeln från nivågivaren till brun och den andra till svartvit. Den svartvita och jordkabeln från nivågivaren är sedan kopplade på en jordplint som går till minuspolen på batteriet. Man kanske inte ska jorda på batteriet utan bara koppla ihop dem själva?

 

Jag har lite svårt att tolka: Connect the brown wire on the "+" terminal of the level sensor at the tank. Menar dom att jag ska koppla den bruna till Icke jorden på nivågivaren, dvs signalkabeln? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är lite  förvirrande är att man pratar om både fuel gauge (dvs komplett system med analog visare som redan matar nivågivaren med ström) och level sensor (som är bara själva nivågivaren). Och GFS 10 är "smart" och beter sig olika beroende på vad den ska kopplas till. Insåg inte det när jag läste första gången. Så man får läsa installationsanvisningen med viss noggrannhet.

 

I texten som jag citerat ovan, står att om den grå kabeln lämnas oansluten så kommer GFS 10 att mata ström till nivågivaren via den bruna ledaren. Och givarens andra ledare ska anslutas till jord. Tittar man på bilden i manualen så ska denna och den svart-vita kopplas till batteriets jord också. Så det låter som att du gjort rätt.

 

Om du leker lite med givaren, får du någon respons från plottern på det? Säger den något om att det ens finns en givare, eller ser den den inte alls?

 

Du kan ju också mäta spänningen över givaren. Det ska ligga en spänning över givaren (om inte så är något fel), och den ska dessutom ändra sig när man manuellt ändrar djupet. Och som du såg i varningen, koppla inte ihop eller lek med givaren i närheten av tanken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Tomas99 säger:

Det jag tycker är lite  förvirrande är att man pratar om både fuel gauge (dvs komplett system med analog visare som redan matar nivågivaren med ström) och level sensor (som är bara själva nivågivaren). Och GFS 10 är "smart" och beter sig olika beroende på vad den ska kopplas till. Insåg inte det när jag läste första gången. Så man får läsa installationsanvisningen med viss noggrannhet.

 

I texten som jag citerat ovan, står att om den grå kabeln lämnas oansluten så kommer GFS 10 att mata ström till nivågivaren via den bruna ledaren. Och givarens andra ledare ska anslutas till jord. Tittar man på bilden i manualen så ska denna och den svart-vita kopplas till batteriets jord också. Så det låter som att du gjort rätt.

 

Om du leker lite med givaren, får du någon respons från plottern på det? Säger den något om att det ens finns en givare, eller ser den den inte alls?

 

Du kan ju också mäta spänningen över givaren. Det ska ligga en spänning över givaren (om inte så är något fel), och den ska dessutom ändra sig när man manuellt ändrar djupet. Och som du såg i varningen, koppla inte ihop eller lek med givaren i närheten av tanken...

 

Precis så har jag kopplat. Brun från GFS10 till signal på nivågivaren. Jord från signalgivaren till svart/vit 0ch sedan på batteriets minuspol.

Jag har mätt Ohm på nivågivaren och den ger olika utslag när jag rör på flottören 0-180 ohm. Ohmet höjs när jag höjer flottören. Har även mätt så att denna signal fungerar ända till kopplingen med GFS10 och det gör den. Jag har dock inte mätt volt, ska det vara volt genom nivågivaren också?

 

Jag har pratat med Garmin igen idag efter att tidigare haft kontakt med två på garmin supporten som borde söka jobb på mc Donalds istället. Denna killen som jag pratade med idag tyckte att beskrivningen för inkoppling av endast nivågivare utan mätare verkade lite motsägelsefull. Han lovade att kolla upp detta och återkomma via mail under onsdagen. Jag väntar ivrigt!

 

Själva gpsen hittar inte nivågivaren alls. Jag går in under kategorin "Mätare" på hemskärmen och trycker sedan på meny. Sedan väljer jag Motor- bränsle- visning av bränsle. Där finns två alternativ. Använd totalt bränsle. Dvs det som jag manuellt anger. Alternativ två: använd bränslenivågivare. Trycker på alternativ två och det kommer då upp en ruta "ingen hittad" och där tar det stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du mäter spänningen över nivågivaren när den är inkopplad så ska den ändra sig på liknande sätt som motståndet ändrar sig när du ändrar flottören. GFS 10 skickar en liten ström genom givaren och mäter vilken spänning det blir över den. På så sätt vet den hur flottören står. Men finns där ingen spänning så lär det inte fungera, ja mätvärdet blir då alltid noll. (Saknas spänning kan du ju för säkerhets skull även mäta mot jord, alltså mellan givarens kontakter mot jord.)

 

Intelligensen (?) hos GFS 10 verkar vara att den ska upptäcka om givaren redan är inkopplad/spänningssatt och då bara mäter. Och är den inte det så ska den själv skicka en ström för att kunna mäta. Detta är den grå kabelns uppgift.

 

Saknas spänning hade jag nog letat en gång till i menyerna för säkerhets skull för att se att där inte finns någon inställning som säger att nivågivare är inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Tomas99 säger:

Om du mäter spänningen över nivågivaren när den är inkopplad så ska den ändra sig på liknande sätt som motståndet ändrar sig när du ändrar flottören. GFS 10 skickar en liten ström genom givaren och mäter vilken spänning det blir över den. På så sätt vet den hur flottören står. Men finns där ingen spänning så lär det inte fungera, ja mätvärdet blir då alltid noll. (Saknas spänning kan du ju för säkerhets skull även mäta mot jord, alltså mellan givarens kontakter mot jord.)

 

Intelligensen (?) hos GFS 10 verkar vara att den ska upptäcka om givaren redan är inkopplad/spänningssatt och då bara mäter. Och är den inte det så ska den själv skicka en ström för att kunna mäta. Detta är den grå kabelns uppgift.

 

Saknas spänning hade jag nog letat en gång till i menyerna för säkerhets skull för att se att där inte finns någon inställning som säger att nivågivare är inkopplad.

Nu fungerar det!! =)

Det var dålig jord! Då jordkabeln (svart/vit) var så tunn så hade jag gjort misstaget att trycka in den för långt i kopplingsplinten. Skruven tog därför på kabelisoleringen och där av ingen jord.

Nu har jag kalibrerat nivågivaren med 10% intervall och tanken är nu full.

Stort tack för ditt engagemang Tomas!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna tråden. Har lusläst gång på gång och även i manualen till GFS10. 

 

Jag står i begrepp att köpa en GFS10 och installera på mitt redan fungerande bränslesystem (fast tank, Biltema-givare samt analog mätare). Dock så fattar jag inte riktigt hur fasen man ska göra då man redan har en mätare som matar givaren med ström. Jag vill ju ha kvar min analoga mätare och samtidigt kunna läsa av i min plotter via NMEA.

 

Detta är saxat ur Garmins felsökningdguide som Tomas99 redan tittat i och refererat till:

 

Fuel gauge is used, fuel tank level sensor is present: The fuel gauge is already providing current to the fuel tank along the brown wire, so the GFS10 must not. The grey wire is connected so the GFS10 knows not to supply current on the brown wire. The GFS10 reads the fuel tank voltage on the brown wire, and compares it to the grey wire to determine the fuel level.

———————————

Det som förbryllar mig är att det står ju ovan att  givaren får ström från mätaren via den bruna kabeln, men det är ju GFS10 som har en brun kabel, inte min analoga mätare? Vart ska jag koppla in den bruna och den grå från GFS10? 

 

En kabel från givaren i tanken går nu till jord, den andra till plus/signal på mätaren.

Ska jag koppla ihop brun från GFS10 parallellt med den som är signal/plus mellan givare/mätare idag? Den grå då, till plus ihop med röd/vit eller vad? Dålig jäkla beskrivning tycker jag..? 🤔

 

 

114B87EA-C6D5-4662-B49F-0A057E57124B.png

3EB0CD02-C19F-4212-9995-DC5AFBE61018.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Dirtyjove:

Väcker liv i denna tråden. Har lusläst gång på gång och även i manualen till GFS10. 

 

Jag står i begrepp att köpa en GFS10 och installera på mitt redan fungerande bränslesystem (fast tank, Biltema-givare samt analog mätare). Dock så fattar jag inte riktigt hur fasen man ska göra då man redan har en mätare som matar givaren med ström. Jag vill ju ha kvar min analoga mätare och samtidigt kunna läsa av i min plotter via NMEA.

 

Detta är saxat ur Garmins felsökningdguide som Tomas99 redan tittat i och refererat till:

 

Fuel gauge is used, fuel tank level sensor is present: The fuel gauge is already providing current to the fuel tank along the brown wire, so the GFS10 must not. The grey wire is connected so the GFS10 knows not to supply current on the brown wire. The GFS10 reads the fuel tank voltage on the brown wire, and compares it to the grey wire to determine the fuel level.

———————————

Det som förbryllar mig är att det står ju ovan att  givaren får ström från mätaren via den bruna kabeln, men det är ju GFS10 som har en brun kabel, inte min analoga mätare? Vart ska jag koppla in den bruna och den grå från GFS10? 

 

En kabel från givaren i tanken går nu till jord, den andra till plus/signal på mätaren.

Ska jag koppla ihop brun från GFS10 parallellt med den som är signal/plus mellan givare/mätare idag? Den grå då, till plus ihop med röd/vit eller vad? Dålig jäkla beskrivning tycker jag..? 🤔

 

 

114B87EA-C6D5-4662-B49F-0A057E57124B.png

3EB0CD02-C19F-4212-9995-DC5AFBE61018.png

 

 

Har du några idéer Thomas99? 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-07-12 vid 17:45 skrev Tomas99:

Om du mäter spänningen över nivågivaren när den är inkopplad så ska den ändra sig på liknande sätt som motståndet ändrar sig när du ändrar flottören. GFS 10 skickar en liten ström genom givaren och mäter vilken spänning det blir över den. På så sätt vet den hur flottören står. Men finns där ingen spänning så lär det inte fungera, ja mätvärdet blir då alltid noll. (Saknas spänning kan du ju för säkerhets skull även mäta mot jord, alltså mellan givarens kontakter mot jord.)

 

Intelligensen (?) hos GFS 10 verkar vara att den ska upptäcka om givaren redan är inkopplad/spänningssatt och då bara mäter. Och är den inte det så ska den själv skicka en ström för att kunna mäta. Detta är den grå kabelns uppgift.

 

Saknas spänning hade jag nog letat en gång till i menyerna för säkerhets skull för att se att där inte finns någon inställning som säger att nivågivare är inkopplad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Dirtyjove:

 

Hej, Jag kan kolla i min båt när jag är vid den nästa gång. Jag har kopplat ihop min gfs10 med en nivågivare från Biltema så de kommunicerar med varandra. Jag har dock ingen analog bränslemätare. Det är ju dock enkelt att lägga på sladdarna från mätaren i samma koppling. Idag fungerar det så att gfs10 har en impeller som räknar mängden bränsle som passerar. Den talar om bränsleförbrukningen och vad som är kvar i tanken. Dock kan motorn dra för lite bränsle för att gfs10 ska uppfatta det och då är det bra med en nivågivare i tanken som hjälper gfs10 så siffrorna blir korrekta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, jag är med på hur den funkar och allt så. Jag var först inne på ett smartcraftinterface till motorn, men GFS är ju mer tillförlitlig egentligen.

 

Inkopplingen verkar ju väldigt enkel om man inte har någon analog mätare, men väldigt dåligt beskrivet när man vill köra båda. 🤔

 

Var med inne på att bara koppla sladdarna parallellt med varann, men frågan om den grå och den bruna är ju inte glasklar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar mig till att brun från GFS10 och + från mätaren kopplas ihop på anslutningen till nivågivaren. Grå kopplas till "jord" på nivågivaren. Sen mäter GFS10 skillnaden häremellan. Om du har en mätare som spänningssätter nivågivaren redan så ska du koppla den grå så gfs10 vet att det är så. Därmed spänningssätter inte GFS10 nivågivaren. 

 

Jag kan ha jättemycket fel, men det låter som det är så det fungerar. Någon får bekräfta eller dementera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis ngt sådant jag tolkar det med, men det är så vilseledande med att det står att det finns brun från mätaren vilket det inte gör.. 

 

Ngn mer som kan bekräfta? 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ju ut idag.. frågan är ju den bruna och den grå..?🤔

B23D742A-4F2E-4915-90B0-CC2728ED8523.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är manualen:
https://support.garmin.com/support/manuals/manuals.faces?partNo=010-00671-00


Är det inte det här som gäller:

1370280597_Skrmklipp.JPG.5c34aada555f9b96fbd095d0ce979c7e.JPG

Det jag dock kan reagera på är att din givare har 4 anslutningar och inte 3? Fast det kanske är så och i garminmanualen visar de inte den som går till givaren i tanken?

Grå ska alltså bara spänningssättas via tändningen iaf och din mätare har en anslutning för det antagligen så den ska dit.

Vad är röd och gul kabel då egentligen på din givare? Är den ena en som ska kopplas direkt på + och den andra någon som ska till tändningen? Man kanske bara sätter ihop dessa om man vill ha på switch?
 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, luddigt detta. Det är min analoga mätare som har 4 sladdar, givaren i tanken har bara 2. Röd är plus som matar allt och gul är för gul bakgrundsbelysning, därför de är ihopkopplade. 

 

Så kopplingsschemat visar ju inte om grå ska kopplas på plus eller jord. Bara att den ska kopplas, men ignition i min värld är plus via tändning eller i mitt fall huvudström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då ska grå spänningssättas dvs. inte på minus utan på +. Dvs grå ska troligen anslutas till den röda på din mätare. Då vet GFS10 att den inte ska strömsätta någon givare via brun utan bara "mäta" på brun. Sen är frågan vart brun ska anslutas. 

 

Jag TROR brun ska kopplas till "sensoringången" på din mätare vilket då inte är röd kabel på din mätare utan den svarta kabeln? Men det är vad jag TROR utifrån den infon som finns i tråden. Då kan den mäta strömen in till givaren och mäta återkommande på sensorkabeln. Kanske ett mail till garmin är rätt för att bekräfta?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...