Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mofanza

Mest prisvärda batteriet

Rekommendera Poster

Tänkte höra om någon har tips på ett prisvärt bra batteri som har lång hållbarhet och inte för dyrt.

Batteriet kommer användas främst för start av min Yamaha 115, V4 från 1994. Jag använder egentligen endast batteriet för start och användning av Plotter samt ekolod, i övrigt har jag ingen annan utrustning.

 

Tacksam för hjälp!

//CS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gick en kurs om båtmek så fanns ett avsnitt kring batterier. Men den gav inte så många köprekommendationer. Eftersom de sades att dyra batterier kunde hålla hur länge som helst eller gå sönder snabbt och billiga batterier kunde hålla hur länge som helst eller gå sönder snabbt. 

 

Jag brukar köpa mina batterier till traktorerna på Biltema. De brukar hålla ca 4 år. Annan miljö men det känns nog att dra runt en diesel på 5 liter en kall morgon i januari.

 

Jag har ett 60 Ah Biltemabatteri till motorbåten. Motorn är dock bara 2 cyl på 40 Hk. Du lär behöva ett större.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

satsa på ett bra batteri,kostar lite mer men håller längre,ja använder optima blu top,funkar bra laddar upp det ett par gånger under vintern,fyra år gammalt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen... Optimal blu känns bara för dyrt alltså. Säkert bra, men budgeten håller inte. 

Är det fler som har rekommendationer så please :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några saker som gör att batterier håller.

Överladda inte. (tex med batteriladdare).

Djupurladda inte.

Låt inte batteriet stå varmt.

Rätt batteri till rätt användningsområde.

Utnyttja batteriets kapacitet så lite möjligt.

Köp batteri med bra garantier.

 

Priset är oftast inte en kvalitetsfaktor. Använd inte konstiga fabrikat, de kan vara bra men det vet man först efter några år. Vikt är ett bra mått. Med samma kapacitet kan inte ett batteri var mycket lättare.

Ett startbatteri ska användas för start, ett fritidsbatteri för belysning mm. Undantaget är AGM som klarar båda användningsområdena.

Alla batterier klarar 2-300 cykler men AGM klarar 1000 cykler om man bara utnyttjar 20% av dess kapacitet. 

Har man tillräckligt med kapacitet så blir AGM alltid billigast på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina vanliga standard "marinbatterier" från exvis Varta eller Tudor brukar kunna hålla uppåt 10år. Laddas med C-tek 2ggr per vinter, men i övrigt gör jag inget mer än att åka båt. Jag monterar och glömmer att de finns typ:)

 

Biltema har jag upplevt håller något kortare i bilar än exvis varta, men priset gör att det nog är billigast ändå.

 

Mitt råd är att köpa ett helt vanligt marinbatteri av en känd tillverkare. AGM är lite speciellt och vill egentligen helst ha en annan laddregulator med högre spänning mm, så det är enligt mig att krångla till det för din enkla applikation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade vanliga bly 80 Ah från känd tillverkare och de hade jag under de sju säsonger som jag hade båten utan att det var några problem.

Jag hade solcell på  50 w som underhållsladdade förbrukarkretsen på tre batterier och en Cetek 25 A laddare som användes vid behov. Start batteriet laddades med en egen mindre Cetek laddare och endast då landströmmen var inkopplad, utöver det som generatorn gav under motordrift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper alla bilbatterier på Biltema, Bilar, Båtar och Traktorer.

Enkelt, hyggligt billigt, och har aldrig blivit besviken.

En bekant fick problem med sitt Biltemabatteri efter drygt ett år i en gammal bil, men han fick ett nytt utan diskussion på garantin. Dock visade det sig sen att laddregulatorn pajjat, han hade ca 18V när han körde... hur länge det varit så är det ingen som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två biltema blybatterier 95ah är inne på sjätte säsongen. Använder båten året runt och har av misstag djupurladdat två gånger vilket ännu inte märks. Fortfarande gröna pluppar i kontrollgluggarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...