Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
neubert

VHF antenn till FM-radio utan splitter?

Rekommendera Poster

Kan man använda en VHF antenn direkt kopplad in i FM-radion? Finns en massa splitters för VHF, AIS och FM men det kostar lika mycket som en ny antenn och i mitt fall har jag precis satt dit en vhf-antenn och har ett fäste till övers från gamla gps-mottagaren så det skulle se symmetriskt ut med en likadan. Köper jag en splitter måste jag har kopplingar och förlängningskabel så då drar det iväg ännu mera med pengar..

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig bil- eller båtstereo- radiomottagare är inte så knusslig med motagarantennen, klart att det fungerar där du vanligtvis har bra mottagning, en VHF-antenn är väl ungefär dubbelt så lång som en fm-dito, så det är nu fel våglängd, dessutom en annan kontakt i ändan av kabeln.

Iallafall vet jag av erfarenhet att en VHF-antenn till fm-radion funkar bättre än en sådan där fånig "Musse Pigg-antenn" ävensom den är avstämt för fm-bandet.

..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En splitter används om du måste koppla samma antenn till flera olika apparater, och gör egentligen inte (i allmänhet) att själva antennen fungerar annorlunda. Som Georg säger fungerar det mesta antennväg - från en sladdstump och uppåt - som mottagarantenn för FM rundradio.

 

Kör själv två VHF-antenner för utseendets skull. Den ena går till VHF och 2m/70cm amatörradio och den andra var tidigare Båtstereons egendom. På senare år har den dock försetts med splitter VHF/FM och delar antennen med AIS-transpondern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...