Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har av misstag ryckt ur tre kablar ur Webastos "Standard Control with ventilation switch" och jag finner inget bra koppligsschema varesig i värmarens dokumentation eller på nätet.

Det är tre klena kablar till omkopplaren till höger om vredet.

En röd/svart, ej original, går till minusplinten. Misstänker att den skall kopplas till det mittersta stiftet på omkopplaren.

en gul/grön

en röd/vit.

Röd/vit och gul/grön kommer från original kabel till värmren.

 

Värmaren fungerar, ger värme! Men det är då ventilationsläget, där bara fläkten skall gå som jag inte får att fungera.

Någon som vet, eller vet var det finns läsbara kopplingsschema för "Standard Control with ventilation switch"?

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, LonelyBird säger:

Capture1.JPG

Capture2.JPG

Tack. 

Men det schemat visar inte den lilla omkopplaren i termostaten.

Den visar bara potentiometern och av-påknappen samt lysdioden som är ihopbyggda i en enhet.

Bredvid dessa finns en tvåläges trepolig omkopplare, den är alltså inte med, och det är kablarna till denn jag av misstag dragit ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, LonelyBird säger:

Vilken Webasto har du?

Jag vet inte så noga faktiskt, men den är på 5kW.

Kan återkomma, har inte manualen hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt lista ut hur jag ska koppla in "vent" på min nya webasto men inte heller klurat ut vilka kablar som ska anv.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, LonelyBird säger:

 

12 timmar sedan, Rob75stal säger:

Har försökt lista ut hur jag ska koppla in "vent" på min nya webasto men inte heller klurat ut vilka kablar som ska anv.. 

Tack LonelyBird, värdefullt, jag har visserligen dukumentationen på Svenska men denna är mer omfattande.

Rob75stal, javisst, samma för mig, det är schemat till själva kontrollenheten vi saknar.

image.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 11 juli 2017 på 9:14 PM, LonelyBird säger:

Vilken Webasto har du?

Airtop 5000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry får av någon outgrundlig anlädning inte in linken men sök på webasto air top 5000 workshop manual...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, LonelyBird säger:

Sorry får av någon outgrundlig anlädning inte in linken men sök på webasto air top 5000 workshop manual...

 

Jo jag har kollat igenom den.

Men just min "termostat" eller kontrollpanel, eller "standard Control with ventilations switch".

Hittar jag inte någon information om.

 

Det är denna lilla omkopplaren, gissningsvis skall den koppla bort varmluftsfunktionen till förmån för ventilationen, när man trycker in den uppåt.

..

 

webasto-webasto-changeover-switch-for-heating-and-ventilation-84587a-p2319-3196_related.jpg.png

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har 3st kablar som suttit tidigare och troligtvis så är minus gemensam och borde sitta i mitten.

Testa att koppla dom två andra på ett sätt och se om värmen kommer i vent-läget, isf byt plats på dom två.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Rob75stal säger:

Du har 3st kablar som suttit tidigare och troligtvis så är minus gemensam och borde sitta i mitten.

Testa att koppla dom två andra på ett sätt och se om värmen kommer i vent-läget, isf byt plats på dom två.

Jo jag testade att koppla den kända minuskabeln till de båda andra, en i taget, hände ingenting.

Men tanken slår mig nu i efterhand att man kanske skulle vridit på termostatens vred också...

Hittade sedan en liten anteckning med blyerts i marginalen i manualen, som tidigare ägare skrivit, stod ungefär så här "svart-mitten, gul-nederst" skall prova det...

Men tänkte som sagts, finna ett kopplinsschema från tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kontrollenheten är totalt obekant för mig. Dock har jag en Air Top 5000. Kontrollenhten i min omfattar enbart en ratt som aktiverar värmaren och bestämmer temperatur (potentiometer).

Därutöver har jag en on/off switch som kopplar röd och svart. När röd-svart är kopplad funktionerar potentimetern enbart som varvtalsregulator för fläkten dvs värmaren tändär inte...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack!

Det börjar närma sig, egentligen är min kontrollenhet likadan, men med denna omkopplare monterad i samma skal vid sidan om, och den har inga kablar gemensamt med potentiometern.

Men jag har röd/vit och gul/gröna kablar, samt en svart eller om det var svart/röd till en av båtens minusskenor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det verkar funka så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...