Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Goose72

Fungerar det att byta inspektionlucka till plexiglas för en dieseltank i rostfritt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att byta inspektionsluckan på ca 150mm diameter till en i plexiglas, för en dieseltank i rostfritt.

Detta för att jag ska slippa skruva upp 10 skruv varje gång en inspektion av hur det ser ut där nere görs.

Det är till en segelbåt, så det är inte speciellt stor åtgång på bränslet, och jag brukar inte tanka fullt (55 liter) av den anledningen att bränslet inte ska bli för gammalt.

 

Min fråga är, kan det bli något problem med att jag byter ut luckan från rostfritt till plexiglas?

Tanken ligger nere i stuvfacket, så det kommer inte komma in mycket ljus, men kan ju täcka över luckan om det skulle vara problem (tänkte på bakterietillväxt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke! 

Testa, och följ upp. Det är ju inte så att du förstör den gamla lösningen genom att genomföra denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande! 

Kanske du också kan klura ut en tjäck LED-belysning som lyster upp tankens dunkel.

Säkerligen finns det normer som reglerar hur bränsletankar skall vara utförda... Och det borde ju finnas en plast som tål diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Watski har en transparent lucka i polykarbonat, så det borde absolut funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar säkert alldeles utmärkt. Se bara till att det sitter distansrör som är lika tjocka som plexiglaset annars är risken stor att det spricker runt de skruvar som håller det på plats. Gummipackning på bägge sidor om plexin oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, ConnyGson säger:

Finns det inte risk för statisk elektricitet?

 

I en plastplatta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statisk elektricitet är enbart riskabelt om det handlar om bensin eller etanol,  diesel har inte den egenskapen att den exploderar vid kontakt. Jag kör tankbil i jobbet och har det att tänka på hela tiden med jordning och kontakter och statisk elektricitet.

IMG_0634.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Led-ljuset i tanken skulle jag däremot fundera två gånger på! :ph34r:

Lite som en tändhatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, FinMick säger:

Precis! Led-ljuset i tanken skulle jag däremot fundera två gånger på! :ph34r:

Lite som en tändhatt?

Inte farligare än att lysa med en ficklampa, alltså i en dieseltank.

Det är ju gnistbildningen i eller invid bensin- och etanoltankar som är farligt.

Men troligtvis är det inte tillåtet att ordna med belysning.

Det går säkert bra att ställa en stark liten LED-ficklampa på den genomskinlga plasten så att den lyser ner i tanken.

 

Ock om man är rädd för plast och statisk elekricitet så be glasmästarn skära till en rund bit 4mm fönsterglas

 

Ett attan sätt som jag en gång hade på en tank, det var original inspektionslucka av rostfri plåt, som var skruvad med vingmuttrar. Dessvärre fann jag aldig några rostfria vingmuttrar, men väl av mässing. 

Gick rätt så lätt att inspektera den tanken, men klart det hade gått låttare med genomskinlig lucka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Inte farligare än att lysa med en ficklampa, alltså i en dieseltank.

Det är ju gnistbildningen i eller invid bensin- och etanoltankar som är farligt.

Men troligtvis är det inte tillåtet att ordna med belysning.

 

Om man borrar in ledljusen i plexi-skivan blir det ju ganska idiotsäkert!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får bli till att fixa en regnig dag i sommar (lär ju inte vara avsaknad av dessa).
Men inga tankar om ljusinsläpp map bakterietillväxt?


Tror enklast blir att ha en liten ficklampa tillhands när man ska inspektera, än att fippla med ledljus?

Vingmuttrar var ju ett tips, för skallarna på skruvarna börjar bli lite slitna.

 

En liten rolig grej med denna inspektionslucka var att tidigare ägaren hade kört med sikaflex eller dyl (som härdade när luckan var fastskruvad) som packning, så det var ett helsike att få upp den första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang ström i tanken, LED ljus?, vafför inte. Nemas problemas. Jag har haft tre bilar å har en fjärde nu med bensinpumpen i tanken!!!! Å det är är helt öppna kontakter på + å - kabel så det kan gå teoretiskt ström mellan dem!!! Inte fabian exploderar bensinen för det.

Annanrs kan jag berätta att min tank sitter så till att jag kör med en tunn, 2mm tjock, träribba, ca 17 mm bred som följer med ner genom slangböjen till tankbotten. På stickan har jag ritat streck med vanlig kulspets. Det har funkat i alla år. Tanken rymmer ca 40 liter.

Knepet var att rita strecken på rätt plats. Man fyller upp å markerar allt eftersom. Enklast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polykarbonat är segt och spricker inte som plexiglas kan göra.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...