Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
frans73

Varvräknare

Rekommendera Poster

Har en aq 171 där varvräknaren verkar leva sitt eget liv, sitter en volvo penta instrument på den, fråga går det ersätta med en vanlig universal varvräknare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börj med att byta brytarspetsar och kondensator, om du nu inte bytt till elektroniskt tändsystem.

 

Varvräknaren får sin signal från brytarspetsarna, om dessa är slitna blir signalen oren och då kan vavräknarens visarnål bete sig underligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut första åtgärd borde vara att motionera skruven på baksidan varvräknaren där man anger cylinderantal. När det oxiderat där far varvräknaren omkring lite som den vill. 

 

Se till att den står kvar i samma position som den stod från början när du är klar.

 

Tar tio minuter och hjälper oftast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall prova detta med motionering och hjälper inte detta så byte av brytare till brytalöst

Tack så länge , hör av mig vilket som hjälpte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ 171 har inga brytare. Det sitter ett elektroniskt system original. Förr hade Volvo Penta ett störningsfilter, till dessa varvräknare, som tillbehör. Det var en kondensator. Värdet minns jag inte. Om man monterade den, försvann problemet. Man kan ju alltid prova med en konding. Man förstör ju inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min varvräknare samma motor och instrument. I mitt fall hade plastburken som elektroniken sitter i spruckit, fukt kom då in och den levde som du säger sitt eget liv. Om du drar fast den för hårt i panelen med tillhörande klämma så spricker plastburken. Ett annat fel om den är intakt är en kallödning antagligen, så den tappar spänning emellanåt. Vi har ett företag som lagar sådant här i byn som bara jobbar med instrument, och de sa att denna tingest som kommer från USA original, ej går att laga. Drevdelar säljer en utbytes universal räknare för några tusen, pentas utbytes tror jag kostade runt 6000:-.  Prova annars och sök på blocket det finns beggade sådana för runt en tusing har jag sett, men bättre köpa utbytes då är den ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...