Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Volvo_Penta

Le Tonkinois

Rekommendera Poster

Jag köpte idag en burk Le Tonkinois. Jag har varit en flitig användare av den produkten då jag renoverat ett antal båtar under årens lopp. Tidigare har jag spätt ut fernissan 25/75, 50/50 och 75/25 innan jag strukit med ren Le Tonkinois. Detta för jag inbillat mig att fernissan skulle på så vis dra in så djupare än outspädd. Men numera har leverantören klistrat på en ny etikett utanpå den gamla där det tydligt står att den ej ska spädas.

 

Erfarenheter? Kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig spätt denna kinesiska träolja. Det är ingen lack i den bemärkelsen. Om man betraktar den som en tjockflytande träolja så förstår man dess egenskaper bättre.

Ostindienfararen Götheborgs stående rigg är behandlad med denna kinesiska träolja.

Ytan blir väldigt hård, jag "lackade" flera stegytor i trappan hemma, trådde det skulle bli halt, men inte halare än de stegytor som har vanlig golvlack, däremot håller Le Tokinos mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen "lack" kanske. Det är egentligen en metallfernissa läste jag nånstans för ganska länge sedan. Förstår inte skillnaden. Men hur som helst är det den enda produkten jag hittat som är tålig utomhus mot solljus på teak. Allt annat jag provat har fungerat allt ifrån några dagar till kanske upptill en månad. Le Tonkinois håller i alla fall en säsong, eller kanske tre, beroende på läge och utsatthet.

 

Jo, första strykningen späds ju med balsamterpentin för att det skall "dra in" lite djupare. Så sade i alla fall generalagenten när jag pratade med dem på Älvsjömässan, för ännu längre sedan.

Så jag brukar späda ca 20-30%, så att den blir tydligt tunnare vid första strykningen. Så mycket som 75% låter väldigt mycket. Men det kanske är Ok? Vid nästa strykning tycker jag inte man skulle behöva späda?

Däremot måste man ju matta ytan lite mellan varje strykning med typ Scotch Brite-duk.

 

Tråkigt om de nu skulle ha förändrat en mycket bra produkt?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan fick jag också rådet av deras representant att späda den tre första strykningarna. Därför blev jag lite fundersam när det numera står att den inte ska spädas.

 

Jag ska prova på någon mindre synlig yta att inte späda den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering i ämnet.

 

Jag köpte några skivor durkplywood för att göra nytt golv i en av våra båtar. Eftersom jag är av den försiktiga typen vill jag inte betala för saker som jag anser inte är kvalitetshöjande. Nåväl, jag surfade runt gällande durkplywood och kom fram till att Calexicowood var mycket billigare än de andra leverantörerna, så Calexicowood fick leverera till mig.

 

Vid kontroll av skivorna visade det sig att Calexicowoods mönster var 45/5, dvs, 45 mm teak och 5 mm coto. Infon fanns på deras hemsida, men inte tänkte jag på det. Idiot som man är. De gamla skivorna hade mönstret 40/4... Dessutom var Calexicowoods fanér betydligt tunnare. Undrar just varför priset var så mycket lägre? Så jag bannade mig själv men körde vidare. Det blev till att byta ut allt som var gjort i durkplywood. Lite merjobb så att säga.

 

Allt tillsågat och klart. Lätt slipning med 320-papper på slipmaskinen med till tillkopplat utsug. Renblåsning med oljefri tryckluft. Torkning med Takrag-duk. Tvättning med T-röd.Påläggning av första lagret Le Tonkinois, outspädd. Skumgummiroller och efterstrykning med DYR lackpensel. Såg jättebra ut. Torkning ett dygn.

 

Lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av andra lagret Le Tonkinois, outspädd. Skumgummiroller och efterstrykning med pensel. Fortfarande mycket bra yta. Torkning ett dygn.

 

Men nu började något konstigt synas i ytan. Skarvarna mellan teakfanér och cotoränderna var som små diken. Min första tanke var att Calexicowoods tillverkare använde lim som innehöll silikon.

 

Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av tredje lagret Le Tonkinois, outspädd. Skumgummiroller och efterstrykning med pensel. Torkning ett dygn.

 

Dikena mellan teakfanér och cotoränderna blev lite djupare. Irriterande.

 

Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av fjärde lagret Le Tonkinois, outspädd. Nu bara med dyr pensel, längs med fibrerna. Torkning ett dygn.

 

Dikena mellan teakfanér och cotoränderna blev ännu djupare. Ännu mer irriterande.

 

Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av femte lagret Le Tonkinois, outspädd. Med dyr pensel och strykning tvärs emot fibrerna för att förhoppningsvis fylla igen dikena. Torkning ett dygn.

 

Dikena mellan teakfanér och cotoränderna blev mindre.

 

Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av sjätte lagret Le Tonkinois, outspädd. Med dyr pensel och strykning tvärs emot fibrerna. Torkning ett dygn.

 

Dikena mellan teakfanér och cotoränderna blev ännu mindre.

 

Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av sjunde lagret Le Tonkinois, outspädd. Med dyr pensel och strykning tvärs emot fibrerna. Torkning ett dygn.

 

Dikena mellan teakfanér och cotoränderna nu nästan osynliga.

 

Igen lätt slipning med 400-papper. Renblåsning. Takrag. T-röd. Påläggning av åttonde lagret Le Tonkinois, outspädd. Med dyr pensel och strykning tvärs emot fibrerna. Torkning ett dygn.

 

Dikena mellan teakfanér och cotoränderna nu helt osynliga.

 

Lager nio lika som lager åtta. Lager tio med inblandning av Gelomat för att få lite sammetsfinish. Ytan är nu i mycket gott skick, kanske till och med lack-gurun Peter_K skulle ge godkänt...

 

Vad lärde jag mig av detta? Förmodligen ingenting. Jag kommer säkerligen att låta snålheten bedra visheten åtskilliga gånger ytterligare i mitt liv. Men livet går vidare, även när det inte går något vidare...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...