Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Wind

Tätning bypasslang mot Bockhorn 280 drev

Rekommendera Poster

Hej

Det blev ingen båtsommar i år.

Har ett problem med ett sjövattenläckage under bockhornet, det droppar sjövatten under bockhornet på insidan av akterspegeln ovanför den nedre skruven (på babordssidan) för drevskölden. Har en AQ200D med 280DP drev med två bypasslangar förutom avgasbälgen. Det droppar vatten utan att motorn är i gång. Efter att ha stått på huvudet och tittat via spegel så ser man att det inte droppar från själva bockhornet, det verkar komma någonstans mellan drevskölden/akterspegeln och själva bockhornet.

Tog upp båten på land och plockade av drevet så har den nu stått då jag våndats över reparationskostnaderna. Men nu har jag undersökt lite. Jag satte i ett vinklat 75mm plaströr i avgasbälgen och fyllde upp så mycket vatten det gick i bockhornet utifrån för att jaga läckan. Det rann givetvis ut vatten genom bypasslangarna men fyllde vatten så en stund utan att det droppade något vatten på insidan. Sedan strypte jag bypasslangarna med buntband för att kunna fylla mera vatten i bockhornet. Efter några minuters spolande så började det då droppa på insidan, ser ut att ev. komma någonstans från babords bypassslang? 

Det finns ju mycket erfarenhet på detta forum. Nu kommer frågan, finns det någon packning mellan bockhornets uttag för bypasslang och drevskölden? (På de sprängskisser jag hittat syns ingen packning men de har bara visat ett uttag för bypasslang) Eller är det bara flänsen på bypasslangen som tätar mot bockhornet och drevskölden? Bypasslangen är torr och sprucken så den skall bytas, men jag undrar om detta kan vara orsaken till att det droppar vatten på insidan eller om det kan finnas ytterligare problem? Man vill ju undvika att sjösätta och ta upp igen samt kostnaden för mek att lyfta motorn och lossa bockhornet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är flänsen på slangen som är tätning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten återkoppling. Nu har jag bytt de två bypasslangarna, fyllde bockhornet med vatten som tidigare och det var tätt. Tätade runt bypasslangarna på drevskölden som ytterligare säkerhet. Monterade drevet och sjösatte, var lite nervös men det är nu tätt, droppar inget vatten längre under bockhornet. Tyvärr är semestern nu slut men lite båtåka skall det väll bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...