Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
BerntRobert

I vilken ordning minska segelyta på rullsegel?

Rekommendera Poster

Jag har kommit fram till att "reva i tid" är en oerhört bra grundprincip, särskilt när det gäller att få ovana seglare att trivas ombord, men också när det gäller att få båten att segla med effektiv lutning.

 

Jag har tidigare fått goda råd här på forumet angående att reva en mastheadriggad båt med traditionellt (litet) storsegel.

Nu seglar jag istället en båt med partialrigg, svepta spridare, rullgenua och rullstor (med akterrunda och stående lattor).

 

Min fråga gäller i vilken ordning jag ska minska segelytan när det behövs. Min vana från masthead är att minska rejält på storen innan jag börjar ta in något på genuan. Nu tror jag inte att det är det bästa sättet med aktuell riggning. Tacksam för era råd och synpunkter. Bör stor och genua "följas åt" eller ska jag tänka på något annat sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har likadan riggning som dig, partialrigg, svepta spridare, rullgenua och rullstor.

Jag brukar reva båda seglen samtidigt och tycker det funkar bra, men om det är det bästa sättet att göra det på vet jag inte. I hårdare undanvind seglar jag ibland enbart med genua hissad.
Jag har testat att endast reva förseglet med otrevlig lovgirighet som resultat, dock med gamla slitna segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle pröva att reva storen först.

  1. Storseglet är det största och högsta seglet på en partialriggad båt, bäst att reva det segel som ger mest kraft och krängning först.
  2. Jag inbillar mig att det är lättare att rulla in lite på förseglet när man väl är ute än att rulla in lite på storseglet.
  3. Det kan vara bra att rulla in ett varv på förseglet redan innan man ger sig ut, annars blir det ofta tungt (omöjligt) att rulla in förseglet när det väl blåser 15 m/s eller så.
  4. Eftersom ett inrullat försegel förstör luftströmmen rätt mycket skulle jag vänta med att rulla in förseglet mera.

Som SE2517 skriver blir båten troligen lovgirig om du bara revar förseglet. Tänk att båten vrids runt masten/kölen. Om vinden trycket på storseglet, men inte på förseglet så vrider sig aktern bort från vinden. På motsvarande vis kan båten bli fallgirig om du tar bort mycket storsegel, men det är oftast mindre plågsamt för besättningen.

 

Pröva olika varianter på inrullning och sök efter en balans där båten är något lite lovgirig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar båda.

Sammanfattningsvis verkar det rimligt att vid befarad hårdare vind ha något varv inne på rullgenuan från start och att sedan reva båda seglen för bibehållen balans. Lätt lovgirighet kan vara eftersträvansvärt.

 

Seglade med rorkult tidigare och då var minsta lovgirighet lätt att känna. Nu med ratt är det lite sämre med feedback från rodret upplever jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan du revar är det läge att som första åtgärd krumma masten; en rejäl akterstagsträckare är därför läge att ha. Mycket utväxling. Krummar du masten planar du storseglet, vilket minskar lovgirigheten. Plana storseglet genom att sträcka cunningham och ta hem bomuthalet också.

Steg 2 är som sagt att reva storseglet.

När du rullar in genuan ett varv eller två flyttar du tryckcentrum uppåt, så det är inte lika effektivt att reva på det viset som att byta till ett mindre segel (vilket jag förstår är krångligt)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu har han ju rullstor och då är det ju inte så lätt att krumma en sådan mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det missade jag... varför har man då partialrigg..? 

Jaja - glöm mastkrumning då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för input. Jag har börjat greppa det där med planare segel vid hårdare vind.

 

Elvström som levererar seglen till båttypen pratar om uthalet samt rejäl utväxling i akterstagssträckaren som planingsmetoder. Det som saknas på rullmasten är Cunningham.

 

Är det korrekt tänkt också att "vagna ned" om det kränger mycket eller är lovgirigt? Kan man också då istället (om skotvagnen är bökig (på rufftaket)) släppa ut bommen lite med skotet och kicka ned?

 

Varför skulle det gå sämre att krumma en rullmast? Jag tänker att det är arangemanget av stag och staginfästningar på masten som avgör det, inte om förliket sitter på en profil på masten eller inne i masten?

Redigerad av BerntRobert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det väsentliga är ju balansen så att båten inte blir allt för lovgirig. Då är det förmodligen i de flesta fall bäst att ta storen först oavsett riggtyp. Har man lyxen av rullstor (har det på Southerlyn, dock masthead) så är det ju lika lätt att minska storen som rullgenuan. På undanvind kanske man precis som SE2517 skriver istället vill ha bort storen helt - bekvämare, säkrare och sällan långsammare. 

 

Håller helt med dig om att steg 1 är att släppa ner skotvagnen alternativt släppa skotet, kicka hårt och skota in igen. Och det är klart det går att krumma en partialriggad rullmast, det är som sagt den stora poängen med partialrigg. Men kom ihåg att släppa på akterstagssträckaren när storen till slut behöver rullas in, att rulla på en böjd profil, om det ens går blir förstås tungt och sliter hårt på grejorna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...