Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nim26

Ladda batt/CTEK250

Rekommendera Poster

Hej min´undring är om det kan vara skadligt för min CTEK 250 att koppla på batteriladdare med landström?

den har ju koll över mina batterier och solpanel samt GEN och skickar inte in något om det inte behövs,

OM jag då drar på landström rakt på UH-batt kan då CTEK ta skada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Cetekd instruktioner monterad laddare direkt på fritidsbatteriets sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack för dett enda svar!! undra om alla redan e på bårsemester?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag har ställt fråga till CTEK om precis samma sak för ett tag sedan. Om man inte har 250an kombinerad med deras "smartpass" så är rekommendationen att sätta laddaren på startbatterisidan. Då kommer 250an ladda förbrukningen precis som om det är motorn som går och generatorn ger laddning. Både start och förbrukning kommer laddas alltså.

// Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

Redigerad av nsehlin
SJ - internet orsakade dubbelinlägg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, nsehlin säger:

Hej!
Jag har ställt fråga till CTEK om precis samma sak för ett tag sedan. Om man inte har 250an kombinerad med deras "smartpass" så är rekommendationen att sätta laddaren på startbatterisidan. Då kommer 250an ladda förbrukningen precis som om det är motorn som går och generatorn ger laddning. Både start och förbrukning kommer laddas alltså.

// Nicklas

OK det låter mycket logiskt:) och detta svaret fick du av CTEK alltså?

det som ev kan vara lurigt kanske är vilken sorts laddare man har, som dönar in ström som då CTEK skall hantera och portionera ut lagom,,, hmmm skullle vilja ha lite fler svar på denna,

jag tänker att om förbrukarna är nästan tomma så vill jag inte gå via start och CTEK utan rätt på med full kraft, iofs så om dom är tomma" så skall väl CTEK en släppa på därefter!

mer komments önskas:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den bilden, tvärtom alltså mot vad nsehlin sa!!!

Hur skall man tänka?

bilden stämmer inte riktigt för mid jag ingen smartpass har så då kanske nsehlin har rätt ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-06 på 9:35 AM, Nim26 säger:

OK det låter mycket logiskt:) och detta svaret fick du av CTEK alltså?

det som ev kan vara lurigt kanske är vilken sorts laddare man har, som dönar in ström som då CTEK skall hantera och portionera ut lagom,,, hmmm skullle vilja ha lite fler svar på denna,

jag tänker att om förbrukarna är nästan tomma så vill jag inte gå via start och CTEK utan rätt på med full kraft, iofs så om dom är tomma" så skall väl CTEK en släppa på därefter!

mer komments önskas:)

 

Hej

Här är svaret jag fick från ctek:

"Hej, anslut M200 till startbatteriet. Därigenom får du perfekt laddning av startbatteriet och samtidigt kommer M200 att försörja D250S Dual som i sin tur kommer att ge perfekt laddning till förbrukarbatteriet när du är ansluten till landström. MVH DC/DC gruppen"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter sunt. Är på sem nu o ett av tre batt i förbruknings banken e ruttet. Tog bort det nu var alldeles varmt och mätte 11,4. Övriga två mätte var för sig 12,3

kopplade bort ctek från dessa två nu o kör Landströms laddare inatt. Kopplar på allt imon igen så får vi se hur det gått. Har kört 4-5 Tim nu i tre dagar plus massa sol men nästa dag 11,9, antar det dåliga förstör för dom andra. Tur starten är helt separat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft kopplat nu på startbatt och det fungerar fint. CTEK en styr då att det inte går över gasningspänning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...