Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Georg_Ohm

Terhi 520 ht

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Så mönstrades det in en hardtoppbåt i familjerederiet, alltid bra att ha. En Terhi 520 ht.

Båten med 30-trailer var nästan gratis, det som det betalades för var en ganska modern japansk fyrtaktsmotor.

Båten får en lättare uppfrächning så att den kan användas resten av denna säsongen. Sedan vidtar en mer omfattande renovering.

Frågan då, dinns det några vanliga fel på dessa båtar, vad skall man tänka på vid reparationer eller användande?

Motorn verkar än så länge vara helt ok, men man vet ju aldrig...

.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda felet med dom är att somliga läser emblemet fel och stavar Terhi som Tehri :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man bäddar faller man ofta för eget lass med fåglar i handen och ägg i korgen.

De där utländska båtarna kan vara så himla svårstavade. Men det gör att redigera numera i nyreviderade forumet.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Terhi är väl inhemsk??? :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, Kronvik säger:

Men Terhi är väl inhemsk??? :rolleyes:

hade för mig att den tillverkats i Finland moi Suomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, kossor säger:

hade för mig att den tillverkats i Finland moi Suomi.

Just det, alltså är den inhemsk här :-)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är väl lika finsk som Koskenkorva..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Den är väl lika finsk som Koskenkorva..?

 

Det är den. Bor för övrigt 70 km (7 mil) från orten Koskenkorva som gett den ädla drycken sitt namn och där den tillverkas. Koskenkorva (orten) är också känd för sitt brännbollslag och sina vidsträckta sädesfält. I övrigt finns där en Shellmack och två matvaruaffärer.

Den lokala krogen sägs förses med Koskenkorva (drycken) via ett eget rör från fabriken. Fast det är nog bara en skröna...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl, kunskapen om finsk vodka tycks vara större än allmänkunskapen om Terhi 520.

Efter några omgångar med högtryckstväll och rotborste samt "rengöringsmedel för enterprenadmaskiner och storkök" kom det fram en liten snygg båt under alla smuts.

 

Sisu, heter lastbilarna i Finland, även brandbilar byggs på sisuchassi, det finns minst ett klipp på Youtube som handlar om den lokala deltidsbrandkåren i Koskenkorva, eller det kanske bara är ett brandvärn?  Jag förstår inte det språket så bra, eller inte alls. Men man får iallafall följa med på eftersläckning...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släckning av törsten? Koskenkorva låter som ortnamn skojigt trots att man har hört de många gånger.

Ja, som finländare känns det ju som att Terhi båtarna är inhemska. Det var sagt litet på skoj, för jag antog ju att du förstod att jag bor i Finland, Georg_Ohm.

Det enda jag vet om Terhibåtarna, för övrigt, är att de är tillverkade i ABS plast i motsats till de flesta båtar som är tillverkade i glasfiberarmerad polyester.

Jag har jobbat så gott som hela livet som chaufför, och aldrig suttit i en Sisu. Scania och Volvo är det som gäller. Någon MAN och Mercedes, och till och med en Magirus-Deutz. Men ingen Sisu

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Äldre Terhibåtar är gjorda i vanlig glasfiber, tror det var någon gång i början på sjuttiotalet som ABS-båtarna började tillverkas. Större båtmodeller gjordes i glasfiber även efter det. Georgs båt är antagligen en glasfiberbåt och torde därmed rätt skött hålla i ett tiotusental år. Så länge påstår miljöfolket att det tar för en glasfiberbåt att återgå till naturen.

I pdf'en nedan framgår att Georgs båt är tillverkad i glasfiber någon gång mellan 1972-1979

Modeller under åren:

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo med all önskvärd tydlighet framgår det vid okulärbesiktning att det är en glasfiberbåt.

Fibrerna syns vid en skada då förre ägaren hade för bråttom att komma in till bryggan, eller om det möjligen är balken under vinschen på trailern som orsakat denna skada vid kraftig inbromsning.

Tack för pdf´n!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med

14 timmar sedan, Kronvik säger:

Släckning av törsten? Koskenkorva låter som ortnamn skojigt trots att man har hört de många gånger.

Ja, som finländare känns det ju som att Terhi båtarna är inhemska. Det var sagt litet på skoj, för jag antog ju att du förstod att jag bor i Finland, Georg_Ohm.

Det enda jag vet om Terhibåtarna, för övrigt, är att de är tillverkade i ABS plast i motsats till de flesta båtar som är tillverkade i glasfiberarmerad polyester.

Jag har jobbat så gott som hela livet som chaufför, och aldrig suttit i en Sisu. Scania och Volvo är det som gäller. Någon MAN och Mercedes, och till och med en Magirus-Deutz. Men ingen Sisu

Jag har med skräckblandad förtjusning kört en Magirus Kranwagen KW 20 från 1968 ungefär!

Ett mekaniskt monster. Luftkyld V8 diesel. Malmö Brandkår och Brandförsvaret i Göteborg köpte var sin, båda såldes på 1990-talet till en skrothandlare i Arbogatrakten. Dess vidare öden är okända.

Hur vi nu kom in på det ämnet.

Nej, jag hade inte lagt på minnet att du var finländare, men minns det nu när du påminner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-07-05 vid 15:54 skrev Georg_Ohm:

Jo med all önskvärd tydlighet framgår det vid okulärbesiktning att det är en glasfiberbåt.

Fibrerna syns vid en skada då förre ägaren hade för bråttom att komma in till bryggan, eller om det möjligen är balken under vinschen på trailern som orsakat denna skada vid kraftig inbromsning.

Tack för pdf´n!

Har just skaffat mig en Terhi 520 HT med en liten skada. Många äldre båtar har är skumfyllda som riskerar suga åt sig vatten och bli tungt. Har du nån koll på om det är nåt skum i dessa båtar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...