Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
derbyboy

Urladdat batteri

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har två stycken förbrukare på ungefär 150 Ah. Brorsan lyckades ladda ur förbrukningsbanken till 11,84 volt. Jag har laddat batterierna med landström i 20 timmar. När jag laddar med min C-tekladdare visar spänningen 14,0 volt på batterierna.

 

När jag kör motorn så laddas dock inte batterierna av generatorn.

 

Kan någon vänlig själ putta mig i rätt tiktning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken spänning har du på batteriet under motorgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytare  1,2 båda typ? släng s....n montera BTs laddfördelare eller om du har problem med BTs produkter, ett spänningsstyrt relä.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, No_jah säger:

Vilken spänning har du på batteriet under motorgång?

 

Återkommer snart, brorsan är vid båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät med voltmeter (=multimeter) över batteriets poler med motorn avstängd och med motorn/generaton i gång på litet förhöjt tomgångsvarv. Skillnad? Om det är samma värde, då laddar inte generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan, Pentax säger:

Huvudbrytare  1,2 båda typ? släng s....n montera BTs laddfördelare eller om du har problem med BTs produkter, ett spänningsstyrt relä.

 

 

;)

 

Jag har en huvudbrytare (tror bara det är På/av), en brytare för startbatteri och så sitter det ett skiljerelä mellan förbrukarbanken och startbatteri.

 

Den gamla mätaren som visar ampere vid motorkörning (generatorn) hoppar upp till 40a när jag startar och går upp i varv, sjunker snabbt ner till 20a och står sen nere vid 4-5a under resten av körningen.

 

 

 

 

Redigerad av derbyboy
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batteriet är fulladdat är det normalt att laddströmmen är väldigt låg, så jag tycker det verkar som det ska.

Men frågan är vilken spänning du har vid när motorn är på/av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter laddning i 20h och vila i 15 min visar förbrukarbanken 13,16v

Startbatteriet visar 12,70v

 

Båten avstäng och all el avstängd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, derbyboy säger:

Efter laddning i 20h och vila i 15 min visar förbrukarbanken 13,16v

Startbatteriet visar 12,70v

 

Båten avstäng och all el avstängd

 

Ok, och när motorn är igång, med tillräckligt varvtal för laddning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, No_jah säger:

Om batteriet är fulladdat är det normalt att laddströmmen är väldigt låg, så jag tycker det verkar som det ska.

Men frågan är vilken spänning du har vid när motorn är på/av?

 

Jo men batteriet borde inte vara fulladdat

 

Det jag beskrev med laddspänningen (40a ner till 20a och sen 4-5a) var när batteriet bara laddat 5-6h från det att jag mätte 11,84v. borde inte hinna bli fullt på 5-6h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni kontrollerat att remmen till generatorn inte slirar? Ska den ladda hårt så går den rejält trögt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja vi har kollat remmen, tack

 

När allt är avstängt inkl. motor så visar:

 

startbatteri: 12,70v

förbrukar: 13,16v

 

När jag sen drar igång motorn på höga varv visar:

 

startbatteri: 14,36v

förbrukar: 13,16v

 

Dvs förbrukarbatteriet för sig inte utan ligger konstant men generatorn tycks ju vara hel eftersom startbatteriet tar emot laddning.

 

Allt detta började spöka efter en djupurladdning

 

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, derbyboy säger:

 

Jag har en huvudbrytare (tror bara det är På/av), en brytare för startbatteri och så sitter det ett skiljerelä mellan förbrukarbanken och startbatteri.

 

Den gamla mätaren som visar ampere vid motorkörning (generatorn) hoppar upp till 40a när jag startar och går upp i varv, sjunker snabbt ner till 20a och står sen nere vid 4-5a under resten av körningen.

 

 

 

 

Då är det som det skall vara.

Och som andra redan skrivit är det normalt att laddningsströmmen sjunker ju mer batteriet laddas upp.

Men du kan ändå mäta spänningen (i volt) över batteriets poler med avstängd motor och med den igång för att se om det är någon skillnad.

Kanske du även har en voltmeter på instrumentpanelen? i så fall skall ju visarnålen på den ändra läge när generaton laddar och då du stänger av...

 

Skriv ut, laminera och förvara nedanstående bild intill din voltmeter i båten!

voltmeter-hj-lp.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

 

Men du kan ändå mäta spänningen (i volt) över batteriets poler med avstängd motor och med den igång för att se om det är någon skillnad.

 

 

 

Nej det är det som tycks vara problemet, det är ingen skillnad i soänning på förbrukarbatteriet när motorn är igång eller avstängd.

 

 

Toppenbild, tusen tack :)

 

Jag trodde batteriet skulle typ dö av att vara nere på 11,84v men enligt din bild så är det ju lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, derbyboy säger:

Ja vi har kollat remmen, tack

 

När allt är avstängt inkl. motor så visar:

 

startbatteri: 12,70v

förbrukar: 13,16v

 

När jag sen drar igång motorn på höga varv visar:

 

startbatteri: 14,36v

förbrukar: 13,16v

 

Dvs förbrukarbatteriet för sig inte utan ligger konstant men generatorn tycks ju vara hel eftersom startbatteriet tar emot laddning.

 

Allt detta började spöka efter en djupurladdning

 

Vi var inne och skrev samtidigt...

Startbatteriet för laddning, men inte förbrukarbatteriet.

 

Enligt manualen till Biltemas skiljerelä skall detta relä koppla in vid 13,3 volt och koppla isär batterierna vid 12,8 volt.

Så det förefaller ju som om detta skiljerelä inte jobbar som det skall...

Kolla att den klena svarta kabeln är kopplad till minus, och mät mellan minus och rödmärkt anslutning (till startbatteri) och mellan minus och omärkt anslutning (till förbrukarbatteri).

Skillnad?

 

25-230_xl_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har någon form av skilljerelä för att separera start/förbrukarbatteri antar jag, kan det vara det som strular?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För generatorn borde vara kopplad till startbatteriet va?

 

bara så att jag hänger med....

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kontrollen blinkar blå
En signal för det säkra
Kontrollen blinkar blå
Då är allt som det ska"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn (B+) skall vara kopplad till startbatteriets pluspol.

Därifrån skall en kabel gå till rödmarkerad anslutning på skiljerelät, den omärkta anslutningen på detta skall gå till plus på förbrukarbatteriet. Skiljereläets klena svarta kabel skall vara kopplad till minus. Av egen erfarenhet vet jag att det inte funkade då denna svarta kabel hade förlorat sin anslutning, då fick mitt reservbatteri ingen laddning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu vet vi inte vad för typ av skiljerelä TS har.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ok, huvudspåret blir alltså skiljerelät.... (som med stor sannolikhet är från biltema)

 

NI är värda er vikt i guld!!!!

 

 

Tänker högt!

 

Generatorn släpper på laddström (14v) till startbatteriet. Startbatteriet är nästan fullt (12.7) så det sker väldigt lite laddning (ampmätaren visar bara 4-5a). Med ett fungerande skiljerelä så ska laddning (14v) släppas vidare till förbrukarbanken men eftersom mitt relä är paj (tapapt kontakt eller dyl) så fungerar inte detta.

 

 

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, derbyboy säger:

ok, huvudspåret blir alltså skiljerelät.... (som med stor sannolikhet är från biltema)

 

NI är värda er vikt i guld!!!!

 

 

Tänker högt!

 

Generatorn släpper på laddström (14v) till startbatteriet. Startbatteriet är nästan fullt (12.7) så det sker väldigt lite laddning (ampmätaren visar bara 4-5a). Med ett fungerande skiljerelä så ska laddning (14v) släppas vidare till förbrukarbanken men eftersom mitt relä är paj (tapapt kontakt eller dyl) så fungerar inte detta.

 

 

Såvitt jag förstår så kopplar Biltemas skiljerelä in förbrukarbatteriet in när startbatteriet når 13,3V, så om startbatteriet bara ligger på 12,7V så funkar nog skiljerelät som det ska om inte förbrukningsbatteriet får laddning?

 

Här har du manual till Biltemas skiljerelä: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Från manualen:

 

"Skiljereläet medger att två batterier laddas på samma gång. När motorn startas och startbatteriets spänning når 13,3 V kopplas skiljereläet in och gör att två separata batterier (startbatteri och förbrukningsbatteri) laddas samtidigt."

 

Detta innebär ju att när motorn startas så laddas båda batterierna eftersom spänningen går upp till 14v från generatorn. Detta gäller ju även om startbatteriet är på bara 12v. Tror inte skiljerelät fungerar så att det först laddar upp startbatteriet till 12,8 och SEN skickar vidare laddspänning till förbrukaren. Tror inte de är så intelligenta skiljereläen.

 

Det innebär att om hela banken är fullt uppladdad säg att den ligger på 13v så tar man från båda batterierna när man egentligen bara tar från förbrukarbanken(kylskåp, lampor etc.) När sen batterierna går ner under 12,8 så kopplas startbatteriet ifrån.  

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan, derbyboy säger:

Från manualen:

 

"Skiljereläet medger att två batterier laddas på samma gång. När motorn startas och startbatteriets spänning når 13,3 V kopplas skiljereläet in och gör att två separata batterier (startbatteri och förbrukningsbatteri) laddas samtidigt."

 

Detta innebär ju att när motorn startas så laddas båda batterierna eftersom spänningen går upp till 14v från generatorn. Detta gäller ju även om startbatteriet är på bara 12v. Tror inte skiljerelät fungerar så att det först laddar upp startbatteriet till 12,8 och SEN skickar vidare laddspänning till förbrukaren. Tror inte de är så intelligenta skiljereläen.

 

Det innebär att om hela banken är fullt uppladdad säg att den ligger på 13v så tar man från båda batterierna när man tar från förbrukarbanken sen när man kört kylskåp, lampor etc. så att batterierna går ner under 12,8 så kopplas startbatteriet ifrån.  

Nä, om startbatteriet inte har kommit upp till 13,3V så kopplas inte förbrukningsbatteriet in.

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så relät kan alltså skilja på om det är batteriet som kommit upp i 13,3 eller om det är generatorn som ger 13.3

 

Vad är det då för fel....hmm

 

eller som sagt då kanske det inte är något fel....

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, så tolkar jag manualen.

 

Från manualen:

"Frånkoppling kan ske när motorn stannar eller vid tomgång (låga ampere ut p.g.a. växelriktarens låga hastighet) eller när förbrukningsbatteriet har låg laddning."

 

Men det är väl inte jättesvårt att göra ett enkelt test av skiljereläet genom att skifta kablarna från skiljereäet? alltså,  du kopplar förbrukningsbatteriret där startbatteriet nu sitter och vise versa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut, ska testa när jag slipper från kontoret om 2 h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, om två timmar. Det var tidig, flextid månntro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer ifs vara svinjobbigt att byta plats på förbrukare och startbatteri. Det är ett råttbo, usch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...