Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
derbyboy

Urladdat batteri

Rekommendera Poster

Det är nog lättare att ladda upp startbatteriet till +12,8 och se om förbrukaren sen laddar......

 

startbatteriet låg på 12,7 så det borde inte ta någon tid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju två bultar på själva skiljereläet som kablarna fäst i, den ena till startbatteriet och den andra till förbrukningbatteriet. Det enklaste måste väl vara att byta där? 

 

Så här ser det ut när du lyfter på locket:

 

 

 

relä.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sanning!

 

måste jag inte byte den svarta på bilden också från minus på startbatteriet till minus på förbrukarbanken?

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl gemensam minus/jord?

 

Koppling brukar se u så här:

skiljerelä.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanning, fan jag tycker det här med elen e så himla svår att hålla i huvudet.

 

Om jag byter plats på kablarna i skiljerälet. Vad är det förväntade resultatet?

 

Borde jag inte koppla in generatorn till förbrukarbanken också (den e ju kopplad på startbatteriet idag)?

 

Tänker högt!

 

När jag bytt kablarna i relät så kommer jag kunna ladda förbrukarbanken och då ska även startbatteriet laddas eftersom förbrukarbanken är över 12,8 och i och med att jag drar igång laddningen (14v) så ska startbatteriet laddas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det har du rätt i att generatorn bör sitta på det batteriet som är kopplat till Sense batt på skiljereläet.

 

Det som då bör ske är att laddningen drar igång på förbrukningsbatteriet, och relativt omgående bör även startbatteriet kopplas in eftersom förbrukningsbatteriet är fulladdat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag skrivit innan, inkommande till huvudbatteriet/startbatteriet på skruven med röd markering. Men om huvudbatteriet är förbrukarbatteriet istället spelar elektriskt ingen roll, det är ju det batteriet som laddas upp först, och rent praktiskt och med säkerhetstänk är det ju bättre att startbatteriet laddas först.

Minus (jord) från båda batterierna är ju ihopkopplad, alltså samma elektriska punkt, kolla det!

Och minus från skiljerelät kan du koppla till båtens elsystem, minus där det är praktiskt möjligt.

 

På mina sådana skiljerelän finns det en grön lysdiod som lyser då relät arbetar, men den kanske är bortrationaliserad på senare modeller?

..

225-230_xl_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Det är ju det jag skrivit innan, inkommande till huvudbatteriet/startbatteriet på skruven med röd markering. Men om huvudbatteriet är förbrukarbatteriet istället spelar elektriskt ingen roll, det är ju det batteriet som laddas upp först, och rent praktiskt och med säkerhetstänk är det ju bättre att startbatteriet laddas först.

Minus (jord) från båda batterierna är ju ihopkopplad, alltså samma elektriska punkt, kolla det!

Och minus från skiljerelät kan du koppla till båtens elsystem, minus där det är praktiskt möjligt.

 

På mina sådana skiljerelän finns det en grön lysdiod som lyser då relät arbetar, men den kanske är bortrationaliserad på senare modeller?

..

225-230_xl_1.jpg

OK, så om generatorn sitter på den sidan av skiljereläet märkt "Sense batt" (röd markering) eller "second batt" spelar alltså ingen roll?

Eller missförstår jag vad du skriver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generator och plus från startbatteriet på den röda "sense batt" det är på den anslutningen som avkänningen sker.

Ursäkta om jag uttrycket mig luddigt.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat vidare lite nu och det händer ingenting med förbrukarbanken vid motorgång, oavsett vad startbatteriet har för spänning.

 

kan kag dra en röd startkablar från startbatteriet till förbrukarbatteriet och på så vis ladda upp förbrukarbanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det så att batteriet har exakt samma spänning vid motorgång som med avstängd motor, är det du skriver?

 

I så fall har du ett generatorfel, eller kabelfel mellan generator och batteri.

Börja med att kolla alla anslutningar.

Du kan ju mäta mellan generatorns B+ och minus, och se om generatorn lämnar någon spänning.

 

Vad som händer när du kopplar startkablar mellan dina batterier är att strömmen kommer att rusa, ganska snabbt i början, från det bättre till det svagare batteriet. Alla naturlagar, även de elektiska går ut på att olika nivåer vill jämna ut varandra.

Men det är en del förluster i detta, så istället för ett bra och ett halvladdat batteri får du två dåliga batterier efter en sådan hopkoppling (det är bland annat därför man skall ha sin egen motor igång när man hjälper andra bilister med startkablar). Dessutom uppstår det en del pyrotekniska effekter precis i själva ihopkopplingsögonblicket.

 

Nej, det är bättre att koppla landström och en laddare till det svaga batteriet och sedan ta reda på varför det inte laddas av generatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst går det, men var beredd på att du då även tömmer startbatteriet!

 

Georg var snabbare och tydligare!

Redigerad av Pentax
ny info
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, derbyboy säger:

Jag har testat vidare lite nu och det händer ingenting med förbrukarbanken vid motorgång, oavsett vad startbatteriet har för spänning.

 

kan kag dra en röd startkablar från startbatteriet till förbrukarbatteriet och på så vis ladda upp förbrukarbanken?

J, men det gnistrar nog lite. Kanske har skiljerelät lagt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså min förbrukarbank ligger nu på 12,4v och mitt startbatteri på 12,7v.

 

Drar jag igång motorn så kommer startbatteriet laddas av generatorn.

 

...men oavsett spänning på startbatteriet 12,7 eller 12,9 eller 13,5 så laddas aldrig förbrukarbanken från generatorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljerelät kan alltså lagt av och släpper aldrig igenom spänning...låter troligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att den lilla klena minuskabeln på skiljerälet är ordentligt ansluten, jag råkade ut för det på min båt att den var urkopplad, såg det först på att gröna lysdioden aldrig tändes, trots solsken (mitt skiljerelä är kopplat på batterier efter solcellsregulator). Då hade jag själv kopplat ur denna kabel av okänd anledning, antagligen i tron att den var till något annat.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det här blir bara bättre och bättre, jag har inget Skiljerelä.

 

Svart och röd går från startbatteriet till generatorn.

 

från generatorn går det röd kabel till förbrukarbanken via en märklig dosa (från 70-talet). Märkt med A B C D + - och BE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan, derbyboy säger:

Haha, det här blir bara bättre och bättre, jag har inget Skiljerelä.

 

Svart och röd går från startbatteriet till generatorn.

 

från generatorn går det röd kabel till förbrukarbanken via en märklig dosa (från 70-talet). Märkt med A B C D + - och BE.

Tja, det förefaller vara samma bokstäver som på en yrkesförares körkort....:P

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan, derbyboy säger:

IMG_6763.JPG

Jasså en sådan!

Ja det är nu en äkta mojänggrunka från sengustaviansk medetid.

det kan vara någon mirakelmojäng som var vanlig på 1970-tates senare hälvt.

Det fanns flera modeller som skulle förbättra laddningen, men de flesta förstörde istället batterierna.

 

Den övre anslutningen bredvid lysdioden är gissningsvis inkommande anslutning från generatorn, och där saknas ju en kabel... Har vi hittat felet?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, derbyboy säger:

Haha, det här blir bara bättre och bättre, jag har inget Skiljerelä.

 

Svart och röd går från startbatteriet till generatorn.

 

från generatorn går det röd kabel till förbrukarbanken via en märklig dosa (från 70-talet). Märkt med A B C D + - och BE.

 

Vill minnas att du skrev i början av tråden att du hade ett skiljerelä från BT.

 

Efter denna sista informationen undrar jag om du inte ska söka kontakt med någon kunnig som ser över ditt elsystem innan något katasrofalt inträffar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Pentax, jag förstår vad du menar. Det kan bli sådär man sitter hemma och funderar på hur det ser ut på båten.....och så blir det fel (dock vill jag fortfarande tro att jag sett ett Relä från BT). Ledsen för fadäsen.

 

Georg, jag tror inte det kan saknas en hel kabel men jag ska mäta lite när jag lättat ankare. Någonstans slutar ju Generatorns ström. Hittar jag inte felet så kan jag ju.....

 

...dra en kabel från + på startbatteriet till + på förbrukaren med ett Skiljerelä mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna burken och ta en bild på insidan! Jag är nyfiken på vad det är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:

 

Vill minnas att du skrev i början av tråden att du hade ett skiljerelä från BT.

 

Efter denna sista informationen undrar jag om du inte ska söka kontakt med någon kunnig som ser över ditt elsystem innan något katasrofalt inträffar.

.....eller gå till Specsavers....:wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, derbyboy säger:

IMG_6763.JPG

Vart tar alla ledningar från den märkliga dosan vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju gissa att det är shuntar som sitter mellan A & B resp D & C. Mångledaren skulle då gå till något instrument. Inkommande plus på den översta. Inne i burken sitter två skiljedioder. Utgångarna ska sitta på B resp D. Men man har kopplat förbi sklijedioderna.

Som sagt, bara en gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp detta. Mycket tyder på att det har blivit något fel med den där spännande "burken". Min varvmätare har nämligen till och från börjat spöka rejält (varvet går ner till 0 för att sedan gå upp normalt och sådär håller det på tills jag startar om motorn).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag undersökt lite till.

 

Från den där dosan till förbrukarbanken går det en kabel. Kag tog bort den och mätte med motorn på och med varv. Multimetern visade 14,5 volt.

 

Jag satte tillbaka sladden på förbrukarbanke och körde igång motorn igen och då visar multimetern 12,5 volt.

 

Alltså kommer det fram 14,5 volt men när jag kopplar ihop kabeln så visar multimetern som om kabeln inte var inkopplad.

 

batteriet tar inte emot laddning eller vad betyder detta?

 

 

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du mäter strömmen på kabeln?

En gissning är att du har dålig kontakt i burken. Öppna & fota!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...