Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Bertram 28

 

Tanken läcker

Min tank läcker ut bensin i kölsvinet efter att jag tankade fullt 624liter. Innan har jag inte haft problem med läckage. Jag har undersökt alla slangar så gott det går men dom är torra. Tanken läcker uppskattningsvis nån liter per dygn. Jag har idag roat mig med att blåköra för att sänka bränslenivån. Tanken är nu halvfylld och jag har spolat och skurat kölsvinet så förhoppningen nu är att nivån ligger under läckan. Har någon på detta forum erfarenhet från liknande problem och kan tipsa om hur jag ska lösa problemet.

 

Typ av tank

Nästa steg blir annars att byta tank och då undrar jag om jag bör låta tillverka ett rostfri tank eller en glasfibertank med egenskaper som klarar bensinen, även med framtida större etanolinblandningar.

 

Lossa teakdeck

Hela durken är täckt med ett fint teakdeck, se bild. Går det att lossa och återanvända, om så. Hur gör man för att till att börja med lossa pluggarna utan att det går flisor, och hur får man upp ribben, den är både skruvad och limmad.

 

IMG_1403.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Teakdäcket...

Ett sådant stort däck har jag aldrig demonterat, men väl någon kavdratmeter ungefär, det var en tvådelad sittbrunnsdurk, till en mindre båt.

 

Provade först att borra ut pluggarna, men kom sedan på att jag har en överhandsfrästillsats till min Dremel (miniborrmaskin) och med denna gick det bra att fräsa bort pluggen, jag borrade först ett 3,5 mm hål i centrum på pluggen, ned i "krysset" på stjärnskruven inunder. Sedan fräste jag bort nästan hela pluggen, sparade någon tiondelar i periferin, denna kant följde sedan med då jag skruvade ut skruven, men de flesta skruvskallarna var mindre än pluggens diameter. Jag var i början försiktig och använde skruvmejsel, men kom sedan på att det gick att använda skruvdragaren. Jag fick nog ur nästan alla pluggen utan flisbildning. Sedan var ju teakplankorna limmade i underlaget.... Men det limmet var dåligt, det var nog inte äkta Sikaflex. Men nåten hade torkat sönder och kom loss i långa strängar. 

De teakplankor som inte lossnade med milt våld, lossades med en sådan där trådsåg från ett överlevnadskit.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar. Kan du lägga ut en bild på fräsen. Jag har också en dremel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att  du förstår att detta är ett omfattande jobb!

Och att om plankorna är ordetligt lagda i Sikaflex eller liknande massa kan vara svårt att få dem demonterade utan att skada dem.

 

Här är iallafall Dremels bild på frässatsen, eller multiverkygssatsen som dom själva kallar den.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag inser att jag ska ha tur om teaken ska gå att rädda. Inget tyder på att det är dåligt limmat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Frippe säger:

Tack. Jag inser att jag ska ha tur om teaken ska gå att rädda. Inget tyder på att det är dåligt limmat.

Varför skall du ta bort den överhuvudtaget?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spånar lite utan att sett mer än dina bilder.

Jag hade övervägt att såga i nåten, så att man kunnat jyft av teak och underliggande plast i ett enda stycke.

Efter rep. av tank limmas locket tillbaks på tillverkade "öron"sågsnittet i nåten nåtas igen.

Ett ganska omfattande jobb, men förstör mindre än att försöka plocka upp och rädda befintlig teak, som jag bedömmer näst intill omöjligt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum idé. Jag är ganska säker på att den ursprungliga durken sitter skruvad, som en lucka utan gångjärn. Kan man hitta på exakt var och lossa teakribben där så man kommer åt skruvarna så kanske man kan lyfta hela paketet. Det är ca 10-15cm mellanrum mellan glasfibertanken och durken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken, det bygget ser än mer omfattande ut än det jag har framför mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...